Land Rover Defender er klar til nye rejser i uvejsomt terræn

387631_16_9_large_349.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
15. sep 2019 KL.14:00

null

Land Rover ser både frem og bagud med den nye Defender, der er klar til næste år i kort og lang version som diesel, benzin eller hybrid.

Den nye Defender har været udsat flere gange, angiveligt fordi det er så vigtig en model, at den skal kunne tåle lige så mange tæsk som sine forgængere på trods af ny og avanceret teknologi.

Topversionen hedder Land Rover Defender P400 og får en ny sekscylindret benzinrækkemotor med mildhybrid-system, der arbejder sammen med en kompressor. Det giver tilsammen 400 hk. Derudover fås den med en firecylindret benzinmotor med turbo og 300 hk og dieselmotorer på 200 og 240 hk.

Alle varianter er udstyret med en ottetrins automatgearkasse med reduktionsgear, og her er diverse spær, så bilen kan klatre på klipper eller vade gennem en flod.

Alt er nyudviklet, inklusive kabinen med en 10” skærm. Gearstangen er monteret på instrumentpanelet, så der er plads til et valgfrit klapsæde foran i midten. Det giver plads til tre sæder på tværs af fronten som i de tidlige Land Rover-modeller.

Tredørs Defender følger i 2020

Defender 110 har op til otte sæder, luftaffjedring og et bagagerum på op til 2380 liter. Senere følger den tredørs Defender 90 med traditionelle stålfjedre. Den ser helt rigtig ud.

Men hvad med designet. Der er ikke meget retro over det?

“Nej, kunsten er at tage essensen af Defender, som alle kender, og transformere det til et moderne designsprog. Vi har ikke villet lave en retrobil, men en Defender til fremtiden. Vi er meget stolte af, at det er lykkedes,” siger Jaguar Land Rovers nye designchef, Julian Thomson, tiil Børsen.

Vi følger op med første test i et kommende nummer af tillægget Biler, der følger med Børsen 52 fredage om året.