Kampen om den sidste kilometer ud til kunden

393668_16_9_large_777.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
04. jan 2020 KL.10:00
Fremtidens kunder vil ikke finde sig i at få leveret varer af dieselbiler, så vi sender vores bybud ud for at teste en elladcykel.

Der bliver presset for miljørigtige løsninger på alle fronter og flanker. Om nogen skulle føle sig fanget i rampelysets skær, må det være transportbranchen og dens derivater.

En lastbil, som står og hakker grålige dampe ud, mens den holder for rødt, går ikke lige så ubemærket hen som for bare fem år siden, og hvis man som virksomhed prøver at sælge sig som det bæredygtige alternativ, er det fint at skifte vognparken ud med noget, som kører på el.

Men green-washing, hvor man kun kører grønt for symbolikkens skyld, går ikke – det skal holde hele vejen rundt.

Til hjælp med at få den bæredygtige cyklus til at gå op, er manden bag Reelight, som er kendt for deres batterifri magnetcykellygter, nu klar med et bud på miljørigtig levering indenfor den såkaldte “last mile”. Vi kan også kalde det “den sidste kilometer”.

Dansk/norske Jochum Kirsebom er inspireret af ladcykler fra Kina og Vietnam, og ifølge Cycling Industries Europe anvendes omtrent en tredjedel af alle varebiler til mindre job og distribution over korte strækninger i bynære områder. Ladcykler er et oplagt alternativ til at dække meget af dette behov, lyder det.

Kan laste en europalle

Laplandar er navnet på virksomheden, der har stillet en køreklar prototype af deres e-cargo trike til rådighed for en test gennem indre København.

Jep, det er en cykel, den har tre hjul og et lad så stort, at det kan rumme en europalle med op til 150 kg. Og ja, den er bred, men ikke for bred, for mens reglerne siger, at en cykel ikke må være mere end 100 cm bred, så lister Laplandar sig ind med 99,5 cm. Til sammenligning er normale ladcykler 80-90 cm i bredden.

Det er svært at anbefale at tage ladcyklen over Knippelsbro i morgenmyldretrafikken, men der er steder, hvor den passer ind. Hele pointen er jo netop at tage den indenom på cykelstien med et mindre læs og være fri for bilkøer.

Med læs har man ikke lyst til at køre meget mere end 30-40 km/t, da den store kasse bag førersædet kan virke en smule angstprovokerende.

Bremserne er gode både for og bag, og elmotoren aktiveres hurtigt efter man begynder at træde i pedalerne, så man næsten ikke mærker belastningen fra læsset. Rammen er bygget i stål, kassen i aluminium og kræfterne fra pedalerne trækkes gennem et Shimano Acera-gear.

Basisprisen for en Laplander e-cargo trike er 28.999 kr. Med alu-boks, opgraderet lad og regntæt cover kommer den til at koste lige under 50.000 kr.