Hjem fra Le Mans med gassen i bund i den nye BMW 8-serie

383435_16_9_large_899.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
21. jun 2019 KL.14:31
Vi kører de 1547 km hjem fra Le Mans med fuld gas i en fossildrevet bil med V8-motor. Den nye BMW 8-serie går godt ved 200 km/t og er slet ikke så tørstig, som man skulle tro.

Vi var med, da BMW for et år siden fik comeback til 24-timers løbet i Le Mans og samtidig havde verdenspremiere på den nye 8-serie: en lang, bred og lav coupé med to brede døre, to stole for og to nødsæder bagest, bagageplads til to personer og sunde fartressourcer.

Vi så de første pressebilleder, der blev taget på asfalten nær målstregen, men fik ikke lov at køre i bilen. Det får vi nu.

Jeg har kørt frem og tilbage til Le Mans 14 gange, hvilket giver i alt omkring 42.000 kilometers erfaring. Turen er lang og træls, hvis man løber ind i for meget vejarbejde gennem Tyskland og Belgien og stillestående trafik gennem Paris, og det gjorde vi på vej derned.

BMW’s førerassistentpakke hjælper med at køre bilen, så det kun er nødvendigt at røre rattet af hensyn til lovgivningen. Bilen placerer sig venligt mellem vognbanestriberne, uanset om du kører 15 eller 150 km/t, og det gælder også de steder med vejarbejde, hvor venstre vognbane er mere snæver end man bryder sig om.

Her lader jeg bilen placere sig selv.

Fæl belgisk asfalt

På fæl og hullet belgisk asfalt og på brosten i det centrale Paris (vi kørte efter den dynamiske navigation, der er standard og selv finder den hurtigste vej lige nu), er komforten på Bridgestone Potenza-lavprofildækkene bedre end ventet, og i køreprogram Comfort bliver 8-serien aldrig hård.

Det er muligt at høre taleradio fra Radio24syv med fartpiloten på 170 km/t uden at skrue op for volumen, og det fortæller en del om 8-seriens langturstalent.

Turen ned til K-Rejsers store danskerlejr i Le Mans tog 18 timer inklusive pauser, hvilket er normalt.

Den klassiske gran turismo er en bil, der er beregnet til at krydse et kontinent i høj fart og med god komfort, og når nu BMW bygger sådan én, tager vi dem på ordet og kører hjem efter løbet i ét hug.

V8’eren rumler beroligende

Turen går nordpå via Rouen for at undgå Paris, og på de øde og velholdte franske betalingsmotorveje glider den store BMW mildt gennem landskabet.

De franske fartbøder er sat voldsomt i vejret, så jeg skal ikke have klinket noget og lader bilen køre selv. Den lange akselafstand og kompetente undervogn giver rolige bevægelser, og i Comfort med ekstra lang speedervandring og -modstand bliver man ikke fristet til at køre for stærkt.

Den 4,4-liters V8’er i aluminium og med direkte indsprøjtning og partikelfilter rumler fornøjet ude foran og viser et aktuelt forbrug på op til 13 km/l. Den har en dyb, men sportslig tone – lidt som en AMG med en lidt lysere stemme eller en Maserati, der har fået skruet ned for sit lydniveau.

Endelig fri hastighed

Det er noget helt andet i Sport. Da vi hen mod solnedgang kører fra Holland og ind i Tyskland, dukker det første hvide skilt med to grå striber op.

Det signalerer fri hastighed under ansvar, så jeg slår den delvist selvkørende funktion fra, trykker på Sport-knappen, blinker ud i tredje vognbane og træder beslutsomt på speederen. Så skal jeg da lige love for, at BMW’en vågner.

Den skriger ikke som en Ferrari, men brøler – et dybt og olmt brøl, der lyder, som om det kommer fra en bil, der har trillet indestængt rundt i de første 5312 km af sit liv og nu endelig er hjemme og får lov til at brøle.

Det er svært ikke at lade sig rive med.

Vi ligger bag en bus med 100 km/t, da jeg trækker ud, og gearkassen omgående går fra syvende og ned i fjerde gear.

Motoren tager begærligt omdrejninger, og i headup-displayet er det nemt at følge eksplosionen af fart fra 130, 160, 180, 210, 240, 250, 260... og videre forbi 270 km/t. Bilen er angiveligt elektronisk begrænset til 250 km/t, men det mærker vi ikke noget til, for der er mere, hvor det kommer fra.

En så høj hastighed kræver et vejanlæg, der er bygget til det, og det er autobahn visse steder. Her skal være fri bane i de to yderste vognbaner, hvis jeg skal nærme mig 300 km/t – alt andet er uforsvarligt, for vi kører trods alt noget, der ligner 100 meter i sekundet.

Tung og svær ved høje hastigheder

Hvordan ligger 8’eren så på den anden side af 250 km/t? Jeg har prøvet at køre 280 km/t i en Aston Martin DB9 under samme omstændigheder. Det var en dans med døden, hvor forenden føltes let, og man ikke var tryg. Det hér er en anden oplevelse af en bil, der signalerer autoritet på autobahn.

Den store BMW trykker sig mod vejbanen og bliver tung og svær i kødet, mens den suger sig fast, som om den havde en stor magnet i bunden.

En snithastighed på 200 km/t gennem natten, hvor de adaptive LED-forlygter kører med langt lys og sender skyggekegler ud for ikke at blænde andre, er uproblematisk. Ved høje hastigheder værdsætter man også laserlyset, der lyser vejbanen op 600 meter frem.

Hvor tørstig er den så?

Forbruget på den 1547 km lange hjemtur i særdeles god fart var opsigtsvækkende. Den effektive køretid var 13 timer og 40 minutter, gennemsnits­hastigheden var 114,3 km/t, og det reelle forbrug 9,4 km/l.

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at en stor og tung BMW kører så overlegent, men at den også har et ganske anstændigt forbrug, havde vi ikke forestillet os.

BMW M850i Coupé xDrive aut.

Opbygning
Todørs 2+2 coupé, firehjulstræk, firehjulsstyring, justerbar undervogn, ottetrins automatgear

Motor
V8, 4,4 liter, 32V, biturbo
530 hk ved 5500 o/min
750 Nm ved 1800-4600 o/min

Præstationer
0-100 km/t 3,7 sek.
Topfart 250 km/t (officielt)
Forbrug 9,3 km/l (test: 9,4 km/l)

Dimensioner
L/B/H 484/190/134 cm
Køreklar vægt 1965 kg
Bagagerum 420 liter

Pris
2.320.270 kr.
(testbil 2.523.522 kr.)