Her er McLarens opfattelse af en hverdagsbil

388152_16_9_large_919.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
21. sep 2019 KL.15:00
GT er den hidtil mest praktiske og brugervenlige bil fra McLaren. Men med hverdagsanvendeligheden forsvinder en del af dramatikken fra Formel 1-producentens gadebil. Spørgsmålet er, hvem der har brug for en almindelig McLaren?

Siden McLaren præsenterede deres legendarisk F1-model i 1992 har mærkets modeller været ubønhørligt håndkogte racere, der for det meste gør sig bedre på racerbaner og til trackdays end hen over Fyn.

Med den nye model GT forsøger den britiske bilproducent at bygge bro til motorvejen. McLaren GT skruer ned for bisserierne og op for brugbarheden, med mere plads, komfort og infotainment.

Det hele ligger i navnet, GT. Det står for Gran Turismo, og var oprindelig en italiensk betegnelse for en stor, elegant, luksuriøs coupé med kraftig motor, som kunne føre velhavende ejere over kontinenter i stil og hast. Det italienske begreb opstod i 1950’erne. Siden er betegnelse blevet brugt i flæng på alt fra Ford Escort til en VW Golf med dieselmotor.

Ikke at der ikke findes GT-biler efter begrebets oprindelige betydning. Aston Martin DB11, Ferrari Portofino, Bentley Continental GT, Mercedes-AMG GT og Porsche 911 gør sig alle i den oprindelige genre, og det er præcis dem, McLaren køber ind i med den nye model, der forenkler det hele ved blot at hedde GT.

McLaren kalder det en helt ny model. Det grundlæggende udtryk og megen af teknikken bag går dog igen fra de snart mange modeller, McLaren har præsenteret, siden mærket blev relanceret uden tysk indblading i 2011. Før da har henholdsvis BMW og Mercedes givet en hånd med, når McLaren udviklede gadebiler.

V8-motor med to turboer

GT deler da også den grundlæggende opbygning med McLaren 720S. Det gælder den centrale sektion udført i kulfiber, som ligner et badekar, når det står alene, hvorfor det kaldes “badekarret”. Men også hjulophæng, layout og V8-motoren med to turboer går igen fra andre McLaren-modeller, og der er da heller ikke skruet ned for effekten: Den er på 620 hk, hvilket er nok til at accelerere GT fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Topfarten er opgivet til 326 km/t.

GT har dog sit eget udtryk. Eksempelvis er frihøjden hævet til 13 cm, hvilket er det samme som en Mercedes C-klasse, hvorfor den kan forcere vejbump som andre almindelige biler uden at skrabe på. Ikke desto mindre fås den stadig med mulighed for at hæve fronten, vist mest af alt, fordi alle de andre modeller i McLaren-programmet har denne feature.

Karakteristiske saksedøre

Modellen har også bevaret de karakteristiske saksedøre, hvilket går imod GT-konceptets forsøg på at gøre modellen til en brugbar hverdagsbil. De åbne døre er simpelthen i vejen, når man kryber ind over de brede fodpaneler, som er nødvendige for at bevare kulfiber-badekarrets styrke.

Bag rattet folder den luksuriøse kabine sig ud. Lædersæderne er ekstra godt polstrede med justerbar lændestøtte og fuld eljustering.

Kabinens grundkonstruktion med badekarret gør, at forsæderne sidder tæt på hinanden, men der er blevet plads til hele tre kopholdere, et opbevaringsrum og dedikeret plads til hele to mobiltelefoner. Der er også et fuldt handskerum samt et skjult aflæggerum i begge fordøre.

Lettere upraktisk hverdagsbil

Rattet er selvsagt firevejs justerbart og fås med eljustering, glastaget har elektrisk justerbar lysgennemtrængning, og infotainmentsystemet er helt nyt med hurtigere processor, bedre skærmopløsning og ikke mindst bedre lyd takket være flere højttalere.

Men først og fremmest er der – for GT-klassen – masser af bagageplads. En stor bagklap, som stort set gør det ud for bagruden, åbner ned til et langt smalt bagagerum, der angiveligt rummer to golftasker – på langs af bilen.

Bagage skal løftes ind over de brede skærme og hækparti, og gulvet er ikke plant, men bølger i en kontur, der afspejler motorens placering bag de to sæder. Angiveligt er der plads til 420 liter; hertil komme ekstra 150 liter i bilens front, som er lettere tilgængelig.

Man kan åbne rummene hver for sig via dedikerede kontakter på bilnøglen, i sidedørene og på frontpanelet, og bagklappen er elbetjent med komfortluk, der elegant trækker klappen til det sidste stykke.

V8’eren er støjdæmpet

Den luksuriøse og behagelige oplevelse bag rattet bliver ikke spoleret af, at man starter motoren. McLarens V8-motor har aldrig været højlydt. Tværtimod er lyden blevet kritiseret for at være for anonym i forhold til for eksempel en Ferrari 488 GTB. Det er til gengæld godt i GT, hvor man gerne vil have lavt støjniveau i kabinen, så de to personer ombord kan tale sammen.

GT-modellen har faktisk fået et spjæld i udstødningssystemet, som kan åbne og lukke for en mere aggressiv tone styret af kørestilsvælgeren. Det mest anmassende ved motoren er turboernes hvislen og hylen, der høres dæmpet i kabinen.

Motoren tager faktisk voldsomme 8000 omdrejninger, men der er ingen grund til at presse den derop. Effektudviklingen er nærmest lineær op gennem omdrejningsfeltet, og det føles, som om bilen trækker lige godt fra 80 km/t i 3. 4. og 5. gear.

Behagelig gearkasse

Gearkassen er McLarens kendte syvtrins dobbeltkoblingsgear med mulighed for automatiske skift. Den fungerer så blødt og umærkeligt som motoren. Bag rattet sidder fine skiftepaler i massivt aluminium, men man forledes ikke til at bruge dem.

McLarens kørestilvælger består af én knap til valg af motorkonfiguration og en til valg af dynamisk konfiguration. Den klarer opgaven fremragende og helt automatisk.

Affjedringen er ikke blød, og på dårlig underlag mærker man de store hjul på 20” for og 21” bag arbejde, men på længere stræk er affjedringen behageligt eftergivende. Også styretøjet er blødt op og med mindre aggressiv indstyring, uden at det har mistet sin præcision.

Et restriktivt ESC-stabilitetssystem sikrer, at der heller ikke sker utilsigtede hændelser fra undervognens side. Bagvognen ligger solidt plantet i asfalten, uanset speederbetjening. Træder man hårdt på gassen i sving, holder elektronikken GT lidt igen og sikrer neutral styring ved enhver lejlighed. Der er ikke antydning af hjulspin, endsige tendens til udskridning på tør vej.

Problemfri langturskomfort

Der er alt sammen en del af GT-pakken, der er sat sammen for at give oplevelsen af problemfri langturskomfort.

Spørgsmålet er så, om det er det, man forventer af en McLaren. Den mere forsigtige GT kommer også med en mere forsigtig pris på 4,1 mio kr., hvilket måske udvider publikum i forhold til de dyrere modeller.

Men dramatikken udebliver, og spørgsmålet er, om det er det, man ønsker, når man vælger en gadebil, der produceres på samme fabrik i Sydengland, som McLaren bygger sine Formel 1-biler.
7_51500_picture_728_1.jpg
Den internationale præsentation af McLaren GT foregår i og omkring St. Tropez på tørre veje. Bilen kan leveres med vinterdæk, for det er meningen, at den skal kunne bruges hele året. -Chris Brown

McLaren GT

Opbygning

Todørs, tosædes coupé, monoque i kulfiber, centermotor, syvtrins dobbeltkoblingsgear, baghjulstræk

Motor
V8, 3994 cm3, 32V, biturbo
620 hk ved 7500 o/min
630 Nm ved 5500 o/min

Præstationer
0-100 km/t 3,2 sek.
Topfart 326 km/t
Forbrug 8,4 km/l

Dimensioner
L/B/H 468/193/121 cm
Køreklar vægt 1605 kg
Bagagerum 570 liter
Dæk for/bag255/35R20-295/35R21

Pris
4.160.331 kr.
(1.282.344 kr. u/afgifter)

McLaren forhandles af MyGarage i Vejle, der formidler både nye og brugte biler. Børsen var inviteret til St Tropez af McLaren Automotive.