Gør et kup i Aarhus: Simon Spies limousine under hammeren

324940_16_9_large_248.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
25. maj 2016 KL.10:25

Klassisk racing og auktioner hører sammen, hvad enten det foregår på Silverstone, i Monaco eller på Nürburgring.

Det årlige Classic Race Aarhus er en kulturbegivenhed, der trækker masser af gæster til byen, og det ligger lige for at udvide med en auktion. Rammerne i Mindeparken er perfekte, her er masser af potentielle købere i løbsweekenden, og der er så mange sælgere, at der er venteliste for at komme i kataloget.


"Her får man en af verdens smukkeste fuldblodsracere, og vi er meget stolte af, at det er lykkedes os at få den med på vores store auktion her sidst i maj"


Et stort område af Mindeparken bliver dedikeret auktionsbilerne og deres købere.

Selve auktionen foregår i et stort telt, og får man ikke plads, lover arrangørerne, at der vil være mulighed for at følge hvert eneste bud på storskærm.

Samtlige omkring hundrede biler kan beses før og efter auktionen, der foregår både lørdag og søndag om eftermiddagen.


Auktionen afvikles i samarbejde med britiske Silverstone Auctions og danske Lauritz.com, og de hundrede biler er vurderet til samlet set næsten 40 millioner kroner. Der forventes en række internationale købere.

Ny ejer til lille Frede

Et af topnumrene bliver en Mercedes-Benz 600, der har tilhørt Simon Spies og i dag ejes af klassikerhuset MyGarage i Vejle.


Bilen blev præsenteret i 1963 som det ypperligste, Mercedes-Benz-koncernen kunne præstere, og i lighed med præsidenter som Fidel Castro, Saddam Hussein og Idi Amin købte Spies én.

Den var et teknisk vidunder med avancerede og komplicerede tekniske løsninger. Undervogn, vinduer, sæder og åbning af vinduer styres af et hydraulisk system, så al betjening foregår lydløst.


Det har den ulempe, at hvis én ting går i stykker, strejker alt andet også! Hældes der forkert olie på, risikerer man, at hydraulikslangerne bliver møre og skal skiftes, og det er dyrt.

Et normalt service fås ikke til under 100.000 kr.

6,2-liters V8-motor

Motoren er en 6,3-liters V8 med 250 hk og den køreklare vægt er 2600 kg. Man skal ikke forvente at komme over fem kilometer på literen, men det havde ikke den store interesse for de købere, der kunne lægge den million kroner, som bilen ifølge Bil Revyen kostede i Danmark.

Det var egentlig den 6,2 meter lange Pullmann-udgave, Simon Spies var interesseret i, men da man i første omgang kun kunne få den korte version, købte han den. Da den lange kom, købte han så også den.

Når rejsekongen var ude at køre, benyttede han som regel den lange, mens den lille kørte bagefter i konvoj.


Hvis "Lange Frede" fik en punktering, kunne han så skifte til "Lille Frede" og køre videre. Det var endvidere nødvendigt med god plads, da Simon Spies ofte rejste i selskab med en række letpåklædte kvindelige assistenter.

Mågevingens forgænger

Den dyreste bil på auktionen bliver formenlig en sjælden Mercedes-Benz 300 SLR fra 1950'erne, som der kun findes seks af. De er ubetalelige, hvilket gør replikaer efterspurgte.


"Her får man en af verdens smukkeste fuldblodsracere, og vi er meget stolte af, at det er lykkedes os at få den med på vores store auktion her sidst i maj," lyder det fra projektleder Carsten Andersen fra The Classic Race Aarhus Auction.

Eksemplaret blev bygget over en periode på to år og stod færdig i 2010 med nøjagtig samme dimensioner som den oprindelige Mercedes-Benz 300 SLR.



Kørt af Stirling Moss

Originalen blev udødeliggjort, da to af verdens største racerkørere gennem tiderne Sir Stirling Moss og Denis Jenkinson vandt The World Sportscar Championship i 1955 foran Ferrari, Jaguar, Maserati og Aston Martin. Det vakte vild jubel blandt datidens racepublikum. De fire andre replikaer i serien står i dag i private samlinger i USA og Tyskland.

Bilen i Aarhus har en vurderingspris på 2,4-2,7 mio. kr. plus salær.