Gennem Hellerup i Rolls-Royce Phantom: Herskabet er ankommet

375044_16_9_large_699.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
10. jan 2019 KL.17:46
Når man triller rundt i Hellerup i den nye Rolls-Royce Phantom, strækker hundelufterne hals for at se, om de kan få øje på et medlem af det britiske kongehus. Bilen er på alle måder overvældende.

Målet med Phantom har været uændret, siden første generation blev lanceret i 1925; Det skal være verdens bedste bil. Vi møder den nye ottende generation af Rolls-Royces flagskib i Hellerup nord for København, hvor den burde have en vis berettigelse.

Der er tale om en næsten seks meter lang og to meter bred sedan, der udefra virker enorm. Den blanksorte lak er i 22 lag og så dyb, at blikket kan forsvinde ned i den, og den bidrager sammen med bilens størrelse til, at man føler sig hensat til et begravelsesoptog i 1950’erne.

Det er en smagssag, men medmindre man rent faktisk er kongelig, virker Phantom pompøs.

Den ypperste luksus

Den massive og tykke fordør kan åbnes med én finger og åbenbarer en kabine med den ypperste luksus, britisk bilindustri formår.

Træindlægget er spejlvendt i højre og venstre side for at skabe harmoni og sørge for en harmonisk ældning af kabinen (en Rolls-Royce er bygget til at holde i 100 år).

En elegant nyhed gør kabinen tidløs: Den store skærm i midten er moderne nu, men det er ikke sikkert, at fremtidige ejere synes, den er særlig smart. Derfor kan den skjules med et tryk på en knap, så her er træindlæg som i resten af bilen. Dermed får førerpladsen med ét samme stil som en 50 år gammel Rolls-Royce, og det er en bedrift.

Som udgangspunkt er her alt

Aptering, indtræk, tekstiler og syninger udføres i hånden af fabrikkens håndværkere, og farver og nuancer drøftes grundigt med køber, inden bilen går i produktion. Der er derfor ingen udstyrsniveauer at tage stilling til – som udgangspunkt er her alt.

Særlige ønsker drøftes med kunden, og der går typisk et år fra første møde med en rådgiver, til bilen bliver leveret.

Bag rattet er den nye Phantom overraskende veloplagt. Fabrikken har gjort op med forgængernes sejlende adfærd, og bilen kører nu rent faktisk i den retning, rattet peger.

Med en gigantisk V12-motor med to turboladere er her uendelige kræfter, og følelsen af kun at bruge fem procent af motorens ydeevne er intakt. Det handler om støjsvag og komfortabel fremfærd i ophøjet ro afskåret fra verden udenfor, og det leverer Phantom.

Teknikken er det ypperligste, BMW Group har formået det med en nykonstrueret platform, avanceret firehjulsstyring og firehjulstræk, et smørblødt automatgear og luftaffjedring, der opsamler informationer om vejen forude fra et stereokamera øverst i forruden, så bilen kan nå at indstille sine luftbælge og dermed affjedre vognen optimalt for at minimere ubehag for herskabet ombord.

Nattesynsassistent med ultrarødt kamera og alle tænkelige sikkerheds- og assistentsystemer er standard, og du kan også få en 22 cm længere version, hvis du vil.

Rolls-Royce forhandles herhjemme af MyGarage i Vejle.


Rolls-Royce Phantom VIII

Opbygning

Firedørs, fire- eller femsædes sedan, luftaffjedring, firehjulssstyring, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor

V12, 6749 cm3, 48V, biturbo
571 hk ved 5000 o/min
900 Nm ved 1700 o/min

Data
0-100 km/t 5,2 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug 6,7 km/l
L/B/H 576/202/156 cm
Køreklar vægt 2635 kg

Pris
Fra ca. 7,0 mio. kr.
(fra £450.000 eller ca. 3,7 mio. kr. uden afgifter)