Frankfurt: Den elektriske revolution er brudt ud

387629_16_9_large_610.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
13. sep 2019 KL.15:00

2019 vil blive husket som et afgørende år i bilens historie med verdenspremierer på den nye generation af elbiler. IAA-messen i Frankfurt ser med optimisme – og en vis bekymring – mod den elektrificerede fremtid.

Der er elbiler overalt på tysk bilindustris store udstilling på hjemmebanen i Frankfurt. Volkswagen har verdenspremiere på deres første elbil i den nye generation, der vil gøre elbilen til et ligeværdigt alternativ til konventionelle biler, og i den øvre ende debuterer den eldrevne Porsche Taycan med overordentligt interessante priser set med danske briller.

Koncernchefen for VW-gruppen, dr. Herbert Diess, formulerede vigtigheden af VW’s nye elbil på VW Group Night mandag aften på standen i Frankfurt, hvor den nye elbil blev vist for første gang.

“Med der Käfer (Boblen, red.) bragte vi masseproducerede biler til folket. Med den første Golf i 1974 indførte vi ny og banebrydende teknik, og med ID.3 bringer vi elbilen ud til masserne,” fortalte han, inden klædet blev trukket af den femdørs batteridrevne bil.

Den er på størrelse med Golf, men højere, og har batteri i bunden og en elmotor integreret i bagakslen. VW ID.3 kommer til Danmark til sommer til priser fra 279.990 kr. for den mindste variant med 45 kWh batteri og en rækkevidde på 330 km i WLTP-normen.

Ladekapaciteten er 100-125 kW afhængigt af batteristørrelse, der følger en ladestander monteret på købers adresse med, og strøm kan købes for omkring 700 kr. om måneden med frit forbrug.

VW ID.3 med rummelig kabine

Børsen har haft lejlighed til at se nærmere på bilen i Wolfsburg inden premieren, og vi kan rapportere om en rummelig og lys kabine i moderne stil, og uden skøre indfald eller mærkelige designløsninger.

Det er en bil udviklet til masseproduktion, og den skal gå forrest i koncernens ambition om at producere over ti mio. elbiler og introducere mere end 20 eldrevne modeller de næste ti år.

Vi vender tilbage med første test så snart, vi kan komme bag rattet (det ser helt normalt ud og fungerer lige som i alle andre biler – de selvkørende biler fylder intet på årets messe i modsætning til i 2015, hvor de var overalt).

Ingen letpåklædte damer

I 2005 var IAA-messen et festfyrværkeri af muskelbiler og sportsvogne, der blev præsenteret af langbenede og sparsomt beklædte kvindelige modeller. Messen optog alle ti haller i det enorme kongrescenter centralt i Frankfurt, men i dag ser vi en langt mere beskeden udgave.

Her er kun halvt så mange haller i brug, man skal ikke bruge albuerne for at komme tæt på bilerne, og der er langt mellem de nu tækkeligt klædte kvindelige modeller. Der hersker en fokuseret og alvorlig stemning.

“Tysk bilindustri har nået et tipping point,” siger Christoffer Husted Rasmussen, direktør og partner i det internationale konsulenthus AT Kearney, der arbejder med at identificere og løse problemer for producenter og underleverandører i bilindustrien.

De 15 største bilproducenter oplevede en nedgang i indtjeningen på 15 pct. fra 2017 til -18, og faldet forventes ifølge AT Kearney at stige til mere end 20 pct. i år sammenlignet med 2017. Det giver pres på profitabiliteten.

“Næsten 100 pct. af profitten i tysk bilindustri stammer fra premiumsegmentet, og det har meget lange udsigter med at kunne tjene penge på mindre, elektrificerede biler. Tysklands position som førende inden for bilindustrien er truet af kineserne, der har et kæmpe hjemmemarked og er hurtige til at udvikle nye elbiler,” siger Christoffer Husted Rasmussen.

Elbiler er dyrere at producere

Et af de store problemer med elbiler i forhold til almindelige biler er, at de er dyrere at producere. Der er færre mekaniske dele, men råmaterialerne er dyrere. AT Kearney vurderer, at man maksimalt kan lægge en tredjedel af merprisen over på forbrugerne, og derfor må bilproducenterne se i øjnene, at der tjenes færre penge, eller at biler bliver dyrere for forbrugerne.

Men er festen så forbi for bilindustrien?

“Nej, den tyske bilindustri vil også spille en markant rolle i fremtiden. Den eneste måde at nå målet for Paris-aftalen er en gradvis omstilling til elektrificerede biler – det er ikke en politisk udmelding, men et faktum. Tysk bilindustri vil skulle lægge mere vægt på premiumbiler og ting som connectivity og biler på abonnement. De vil også skulle tilpasse sig til et miks af teknologier med store geografiske forskelle,” lyder det.

El-Porsche med uhyrlige data

Porsche har verdenspremiere på deres første eldrevne sportsvogn, der sammen med plugin-hybridversioner af Cayenne, Cayenne Coupé og Panamera skal bringe CO2-udslippet ned.

Taycan er en firedørs sportsvogn med et anstændigt bagagerum og uhyrlige præstationer. Den kraftigste variant har 761 hk og kører 0-100 km/t på 2,8 sekunder, men det er angiveligt mellemaccelerationerne og måden, den bevæger sig på, der er det mest opsigtsvækkede.

I en test for nylig har Porsche kørt den hurtigste variant fra nu til 200 til nul km/t 26 gange i træk, og den sidste test var kun 0,2 sekunder langsommere end den første (det tager under 10 sekunder at køre 0-200 km/t). Prisen for Taycan Turbo S, der kan bestilles nu, er 2.120.096 kr.

Taycan har en væsentligt lavere vindmodstand end Porsche 911 og fremstår som en lav, bred og meget Porsche-agtig sportsvogn. Den er dyrere end en tilsvarende Panamera i Tyskland, men en kommende variant med mindre batteri og lavere ydelse vil ironisk nok blive indstigningsmodel i Danmark på grund af de lavere afgifter for elbiler.

Taycan er ny indstigningsmodel for Porsche

Prisen kan komme længere ned end for mærkets billigste modeller, Cayman og Boxster.

Med lancering midt i 2020 vil den kommende mindste Taycan komme til at koste omkring 1,2 mio. kr. på danske plader med den forventede registreringsafgift på 40 pct. af de 150 pct., som pålægges konventionelle biler. Det gør den ekstremt attraktiv for fans af hurtige Porscher, og der er da også store forventninger til bilen i den danske del af organisationen, fortæller pressechef Peter Jurland.

Der blev åbnet for danske reservationer i april, og Porsche er aktuelt ved at ringe rundt til de interesserede købere for at lukke handler. Bestiller du en Taycan i dag, vil den kunne leveres til foråret afhængigt af variant.

På den seneste IAA-udstilling i 2017 var temaet, at elbilerne kommer lige om lidt. Nu er de her – og på trods af udfordringerne har stemningen aldrig været så elektrisk i Frankfurt.