Første danske test: Her kommer Lamborghini Urus

362354_16_9_large_376.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
04. maj 2018 KL.16:10

Til priser fra 3.995.000 kr. vil Urus blive sjælden, men som den første model fra Lamborghini kan den faktisk bruges som en almindelig bil.

Siden den allerførste bil har Lamborghinis historie handlet om ekstreme sportsvogne. Nogle gange gjort kørbare til noget, der ligner daglig brug, men altid ekstreme i både udtryk og præstationer. Bortset fra en enkelt undtagelse har fabrikken end ikke lavet en bil med fire døre.

Så hvordan vil det se ud, hvis det italienske fuldblodsmærke sætter sig for at lave en familiebil – for eksempel en SUV? Det er ikke indlysende, men vi behøver ikke spekulere i det. Lamborghini er nemlig selv kommet med et svar i form af Urus.

Det er ikke bare er en ny model men en helt ny biltype for mærket, som indtil videre ikke har egentlige konkurrenter. Fabrikken kalder selv bilen for en SSUV: Super Sport Utility Vehicle, altså en superudgave af SUV-biltypen.

Kantede, aggressive streger

Første indtryk efterlader ingen tvivl om, at det er en Lamborghini. De kantede, aggressive streger fra topmodellen Aventador er nemme at genkende, og selv om Urus er en stor bil på over fem meter, ser den kompakt og veltrænet ud.

Set fra siden tegner de tonede sideruder konturerne af en form, der med lidt god vilje kan genfindes i profilen på den legendariske Countach-model. Også formen på hjulenes skærmkanter er en tydelig hilsen til superbilen fra 1974. På samme måde genkendes tydelige elementer i front og hæk fra Aventador.

Man behøver ikke tjekke logoet for at forstå, hvor denne bil kommer fra, selv om man aldrig har set den før.

Nemt at genkende mærket

Førere, der har været bag rattet af en Aventador, vil genkende instrumenter og mange andre elementer i kabinen, men førerpositionen er selvsagt anderledes. SUV-formen dikterer høj og opret førerstilling, og sådan er det også i Urus. Midterkonsollen er helt ny. Al sekundær betjening foregår på to trykfølsomme skærme, som genkendes fra Audi A8; den nederste har eget udtryk.

Man slår tændingen til og starter motoren på en startknap i midten gemt under et rødt låg som på Lamborghinis øvrige modeller. På hver side sidder store vippekontakter til valg af bilens opsætning kaldet “Ego”, som det kendes fra seneste udgave af Aventador, og kørestil, som det også kendes fra andre Lamborghini-modeller. Men her er tre ny programmer at vælge imellem.

Ud over Strada (gade), Sport og Corsa (bane) til forskellige grader af sportslig kørsel er der mulighed for at vælge “Sabbia” (sand), “Terra” (grus) og “Neve” (sne).

Baghjulene får overtaget

Indstyringen i asfaltbanens snævre sving er overraskende neutral og slet ikke som i Lamborghinis center­motorracere. Der er bare 2,3 omgange på rattet fra fuldt udslag i den ene til den anden side, men styringen er forbavsende ufølsom omkring midterstilling. Det skyldes ifølge Lamborghini, at bilen skal føles rolig helt til topfarten på 305 km/t.

Det permanente firehjulstræk giver baghjulene overtaget, men der skal virkelig meget fart på, hvis det skal blive til en reel udskridning – og da skal man slå antiudskridningssystemet helt fra. Det ligger ikke i hensigten med bilen, at den skal køre sidelæns på en tør bane.

På blødt underlag folder Urus sig ud på en helt anden måde, og det er måske her, den vinder sit værd som en ægte Lamborghini i en ny tid.

Med kørestilsvælgeren i “Sand” eller “Grus” er der lagt op til køresjov på løst underlagt. Antiudskridningssystemet løsner op, og baghjulene får overmagt, hvilket gør det nemt og stærkt underholdende at køre bredt og hurtigt.

Det lyder voldsomt, når sten, grus og sand smadrer i skærmkasser og bremseskjold, men bilen holder sin retning i sporet og sparker fra sig, mens skidt og sten flyver alle vegne. De elektroniske hjælpemidler fungerer som en aktiv kørehjælp, der gør en gennemsnitsfører til rallypilot på kommando – præcis som Lamborghinis sportsvogne gør det på en bane, når det er missionen.

V8-motoren med to turboer yder 650 hk, og selv til en egenvægt på knap 2,2 tons giver det voldsomme fartressourcer. 0-100 km/t klares på 3,6 sekunder.

Inden man kommer så langt, har Urus demonstreret sig som en umådelig rummelig og praktisk hverdagsbil.

En akselafstand på tre meter sikrer storslåede pladsforhold på bagsædet, også i forhold til loftet. Alligevel er der plads til mere end 600 liter bagage, som kan blive til meget mere ved tryk på et enkelt greb, der lægger bagsæderne ned i to stykker som på en VW Golf. Det bliver næppe det væsentligste argument for at smide de 3.995.000 kr., som er startprisen.

Kan først leveres i 2019

For de penge får man hele teknikpakken, mens ekstraudstyret begrænser sig til individuel aptering og visuelt udtryk. Vil du købe en Urus, skal du acceptere præmissen om en brugbar, men meget speciel hverdagsbil.

Er du klar på det, skal du væbne dig med tålmodighed. Urus er en succes, og bestillingerne overgår første års produktion på godt 3000 biler. Den danske importør vil derfor først kunne levere bilen et stykke inde i 2019.

Prisen som varebil vil i øvrigt ligge på ca. 2,5 mio. kr. inklusive moms – hvis nogen ellers nænner at bygge Urus om.





Børsen var inviteret af Lamborghini.