Duel: Fransk udfordrer med uventet succes i Danmark vs. Audi Q5

378407_16_9_large_570.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
15. mar 2019 KL. 8:23
Du behøver faktisk ikke købe en tysker, næste gang du er på jagt efter en lækker SUV. Franske DS har fået uventet succes herhjemme med deres DS 7.

Vi tager status på PSA-koncernens omtrent ti år gamle prestigeprojekt om at sælge dyre premiumbiler. Fra 2014 fik DS status som eget mærke med eget logo og særskilte forhandlere. Og meldingen er, at det går godt.

DS 7 Crossback kom til salg i sidste halvdel af 2018, hvor det lykkedes at få skippet 158 styk afsted. I løbet af dette års første to måneder er hele 84 DS 7 Crossbacks leveret til forventningsfulde kunder – det er mere end én om dagen.

DS 7 Crossback markerer det franske mærkes første helhjertede forsøg på at gå efter struben på de tyske konkurrenter. For at give bilen lidt udfordringer har vi sat den i stævne med Audi Q5 – benchmarket i den fede SUV-klasse. I hele 2018 blev der solgt 408 Q5’ere i Danmark.

Toliters diesel med 180 hk

Helt ud af PSA-skyggen hverken kan eller vil DS. Mange af de mekaniske komponenter deles fortsat med andre franske modeller, og motorer og gearkasser er også løftet fra familie­lageret hos PSA.

Under motorhjelmen på testbilen ligger en toliters diesel med turbo, 180 hk og 400 Nm. Samtlige kræfter sendes til forhjulene gennem et konventionelt, men nyudviklet, ottetrins automatgear.

På nuværende tidspunkt er forhjulstræk eneste mulighed i DS 7, men franskmændene har lovet en plug-in-hybrid med firehjulstræk og op mod 300 hk i løbet af 2019. Er automatgear ikke lige din kop te, rummer modelprogrammet også en sekstrins manuel gearkasse til den mindste dieselvariant.

Vi anbefaler at prøve lykken med automatgearkassen, som har en fin og ikke mindst komfortabel skifterytme.

Teknologien er “shift by wire”-typen. Det betyder, at den betjenes elektronisk via en veldesignet gearvælger med knapper. Fysiske bevægelser er derfor ikke altid nødvendigt, og bilen kan selv gå i “P” uden, at gearvælgeren fysisk flyttes.

Gearkassen kan desværre ikke redde hele den mekaniske pakke, og selv om der er godt med power i motoren, så føles den uinspirerende. Lydniveauet kunne også være lavere.

Komfortabel og godmodig

Køreegenskaberne følger devisen om at lægge alle æg i én kurv. DS 7 Crossback er komfortabel, duvende og godmodig.

Styretøjet er overraskende præcist undervognens kvaliteter taget i betragtning, men meget af tiden føles det kunstigt tungt. Der, hvor franskmanden for alvor skiller sig ud, er på finesserne og alt det lir, den er omgivet af.

Tryk på lås-op-knappen, og forlygterne begynder en dans i lygtehusene, der er lækkert mekanisk udført. Interiøret har uden tvivl fået meget udviklingstid, men selv om DS 7 er rummelig, er der ikke megen fralægningsplads, og at betjeningen til fartpiloten og flere knapper til venstre for rattet er svære at se, må man vænne sig til.

Bag rattet sidder en digital skærm, der kan tilpasses i forskellige visninger. Det meste af tiden er den dog mørk, dunkel og indgår som en del af bilens stil. I en hvilken som helst anden bil var den ikke gået – men her giver den en form for mening. Det automatiske natkameras billede, som næsten er på højde med de bedste systemer fra de tunge premiummærker, vises også her.

Sikker og forudsigelig Audi

Køreoplevelsen i den sølvfarvede Audi-SUV er helt anderledes. Audien har et sikkert fodfæste, hvor der skal meget til, før den begynder at føle sig truet. Quattro-firehjulstrækket hjælper på køreoplevelsen, da det fungerer effektivt og så meget i det skjulte, at man sjældent lægger mærke til kræfternes skiftende fordeling.

På dataarket taler præstationerne deres tydelige sprog – nul til 100 km/t er klaret på 7,9 sekunder, mens den i øvrigt 143 kg lettere DS 7 Crossback tager halvandet sekund længere. DS’en disponerer over 10 hk færre, men da momentet i form af 400 Nm er identisk med Audiens og vægten betydeligt lavere, kan manglen på acceleration ikke tilskrives den lavere ydelse.

Køreegenskaberne i Audien er mere alsidige, og der er flere køresituationer, hvor Q5 klarer sig bedre end DS 7 Crossback, fordi den favner bredere og ikke kun fokuserer på ét punkt.

Den mekaniske pakke gør ikke det store væsen af sig. Motoren føles med et tilstrækkeligt overskud, og selv om dobbeltkoblingsgearkassen fra tid til anden kan sætte lidt pludseligt i gang, er også den godkendt.

På næsten alle mål er Q5 en smule større end DS 7. Tyskeren har seks centimeter længere og tre centimeter højere karrosse, mens DS 7 er to centimeter bredere. Akselafstanden i Q5 er også duellens længste, da den slår franskmanden med hele otte centimeter.

Til trods for dimensionerne er det den frankofile SUV, der har mest plads i bagagerummet, uanset hvordan bagsæderne indstilles. Der er dog ikke tale om oceaner af forskel, da DS med alle bagsæder i brug med 550 liter bare trumfer Q5 med fem liter, mens forskellen vokser til 202 liter i Crossbackens favør, hvis bagsæderne lægges ned.

Mens duellens franske indslag har en avantgardistisk designet kabine, hvor form i nogle tilfælde kommer før funktion, er Audien helt omvendt. Dermed ikke sagt, at interiøret er designet af en Lego-ingeniør.

Det moderne design er gennemgående i kabinen. Instrumentbordet er lavt og hælder ned mod fører og passager, så bilens hjørner bliver lette at overskue, og der lukkes samtidig en masse lys ind gennem de store glaspartier.

DS 7 giver en unik biloplevelse

Der er ingen vej udenom, at Audi Q5 er en solid bil i SUV-klassen. Der er ikke den ting, som den ikke er over gennemsnittet i at udføre. Den mekaniske pakke ligger i top, det samme gør anvendeligheden og ikke mindst de alsidige omend forudsigelige køreegenskaber. Der er dog intet vovet, spændende eller fremadrettet ved Q5 – og måske netop derfor er den så god som allrounder.

Lever du i stedet der, hvor livet kan mærkes, og er du ikke ked af et par kompromisser, skal du seriøst overveje den nye DS 7 Crossback.

De fleste af detaljerne er gennemførte og mere end bare gimmicks. DS er måske ikke helt i mål endnu med at skille sig ud fra resten af PSA, men DS 7 Crossback er en milepæl for franskmændene, som viser, at der både er vilje, vej og færdigheder til at løsrive sig og give en unik biloplevelse.

FAKTA

DS 7 Crossback 2,0 BlueHDi aut. Elegancé

Opbygning
Femsædes SUV, forhjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R4, 2,0 liter, 16V, turbodiesel
180 hk ved 3750 o/m
400 Nm ved 2000 o/m

Præstationer
0-100 km/t 9,4 sek.
Topfart 218 km/t
Forbrug (WLTP) 15,1 km/l

Dimensioner
L/B/H 460/191/163 cm
Vægt/påhæng 1702/1550 kg
Bagagerum 555-1752 liter

Pris
620.000 kr. (testbil 674.000 kr.)

Beskatningsværdi
DS 7 180 BlueHDi Prestige aut.: 449.000 kr.


Audi Q5 40 TDI quattro S-tronic Sport

Opbygning
Femsædes SUV, firehjulstræk, syvtrins dobbeltkoblingsgear

Motor
R4, 2,0 liter, 16V, turbodiesel
190 hk ved 3800 o/m
400 Nm ved 1750 o/m

Præstationer

0-100 km/t 7,9 sek.
Topfart 218 km/t
Forbrug (WLTP) 13,9 km/l

Dimensioner
L/B/H 466/189/166 cm
Vægt/påhæng 1845/2400 kg
Bagagerum 550-1550 liter

Pris
717.790 kr.

Beskatningsværdi
Audi Q5 40 TDI S-tronic Business: 574.860 kr.