Det firehjulede Mercedes-sommerhus er klar til ferien

381938_16_9_large_864.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
23. maj 2019 KL.11:24

Med en ny og mere miljøvenlig dieselmotor og en ny automatisk gearkasse er Mercedes-Benz Marco Polo klar til ferien.

Mere end 700.000 kr. i kontantpris for et køretøj, som kun bruges nogle gange om året, lyder voldsomt. Men er det det? Hvad nu, hvis det erstatter et sommerhus eller en båd? Så ser tingene anderledes ud.

Mercedes-Benz Marco Polo er en stor, høj og bred minibus, der er ombygget til autocamper. Her er to stole for, en bænk med to stole bag og et stoftag, der kan hæves. Bilen har dieselmotor, baghjulstræk, et nyt nitrins automatgear, to døre for, en stor skydedør i højre side og en elbetjent bagklap.

Pointen er frihed: Man skal til hver en tid kunne køre et smut til Vejle eller Verona og tage en overnatning.

Når man er fremme, kører man bænken bagi fremad via skinnerne i gulvet, fælder ryglænet bagover og monterer en forlænger, der skaber en dobbeltseng til to personer (husk at bestille en topmadras med i købet, for ellers er det som om at sove på en træbænk).

Så skubber man det stofbeklædte tag op, er her også soveplads til to personer på første sal. Det bliver lidt klaustrofobisk med fire i bilen, men to kan sagtens overnatte. Standardudstyr omfatter køleskab, to gasblus, koldt og varmt vand, og LED-belysning ude og inde. Udstyr som elbetjent, markise, tv-skærm og læder kan tilkøbes.

Som at køre en høj E-klasse

Marco Polo har fået en ny og mere eksklusiv førerplads med jetdyser som på E-klasse, men har stadig skærmen fra den originale C-klasse. Det fungerer godt, og generelt opleves førerpladsen lige så eksklusiv som i en E-klasse.

Du sidder højere og mere bus-agtigt, men den lange akselafstand og høje vægt medvirker til formidable langtursegenskaber.

Bilen klarer time efter time med 160 km/t på Autobahn, og med den nye og lettere firecylindrede toliters dieselmotor med lavere støjniveau, vægt og emissioner, er her fint kraftoverskud selv i den mindste variant med 163 hk. Motoren fås også med 190 og 239 hk, men spar bare de penge – der er godt med skub i den lille, og bussen er først og fremmest en cruiser.

Komplicerede afgiftsregler

I 2017 blev registreringsafgifterne for personbiler lempet, og meningen var, at det skulle også gælde for autocampere. Reglerne er komplicerede: Der betales som udgangspunkt registreringsafgift som på en almindelig personbil, men her er ingen afgift på beboelsesdelen af bilen.

Afgiften skal mindst udgøre 45 pct. af bilens samlede værdi. Det er en lille lempelse i praksis, hvilket sammen med den stabile danske økonomi og stigende interesse for autocampere har ført til en mindre stigning i salget. De danske Mercedes-forhandlere tilbyder også privat- og sæsonleasing, hvis du skulle være interesseret i en ny eller brugt Marco Polo.

Prøv den eventuelt i Tyskland

Er du fristet, kan vi anbefale at køre til Tyskland og leje én et par dage, inden du køber. Fire dage i juli med 1500 km koster for eksempel 608 euro (4540 kr.) hos starcar.de i München. Det er en god måde at lære bilen at kende på.

Husk at få alle detaljer demonstreret, og tjek, at alt er med. Ved vores test forrige sommer manglede stangen til at køre markisen ud, så prøv alt igennem inden afgang.

Når først du er afsted, er Marco Polo en skøn langtursbil, der får pulsen til at falde og humøret til at stige.

Sådan burde det også gerne være i et sommerhus, uanset om det er på hjul.

Mercedes-Benz Marco Polo 220 d aut.

Opbygning
Autocamper med fire sæder, fire køjer, køleskab, varmt/koldt vand, gaskomfur, LED-belysning ude og inde, markise, nitrins automatgear, baghjulstræk

Motor
R4, 1950 cm³, 16V, turbodiesel
163 hk ved 4200 o/m
380 Nm ved 1200 o/m

Præstationer
0-100 km/t 12,3 sek.
Forbrug 15,6 km/l

Dimensioner
L/B/H 514/193/198 cm
Vægt/påhæng 2487/2500 kg
Bagagerum 670 liter

Pris
709.923 kr.

Børsen var inviteret af Mercedes-Benz.