Den stiller med over 400 hk: AMG lancerer en bombe af en GTI

386081_16_9_large_682.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
15. aug 2019 KL.12:04

Den mindste AMG har kun fire cylindre, men tro ikke, at den er langsom af den grund: Turbomotoren yder 421 hk og udløser fartressourcer, der giver et blivende indtryk.

Højtydende motorer kræver særlig årvågenhed. Det er måske derfor, Mercedes’ sportsvognsafdeling AMG arbejder efter et særligt princip: ”Én mand, én motor”.

Her følger den samme mand sin motor fra start til slut og monterer til sidst metalskiltet med sin signatur. Motoren i dagens testbil er håndbygget af G. De Giuseppe og han har gjort et ret fint stykke arbejde.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ har verdens kraftigste serieproducerede motor med fire cylindre. Motoren gør den samtidig til verdens hurtigste lommeraket med en 0-100 km/t-tid på 3,9 sekunder. Og det var 3,9, mine damer og herrer.

Selvom maskinen kun er på to liter, har Giuseppe fået 421 hk og et moment på 500 Nm ud af den lille motor – blandt andet hjulpet på vej af en enkelt turbo. Motoren er helt ny og kommer også i en mildere variant med 387 hk.

Denne nye sejrherre blandt små, lynhurtige GTI’er føles selvsagt hurtig, men alligevel med en meget Mercedes-agtig ”ordnung muss sein”-tilgang. Accelerationen føles nærmere afbalanceret end fandenivoldsk.

Det fulde udbytte af de 421 hk får vi ved 6750 omdrejninger, men allerede fra omkring 4000 stiger kræfterne eksponentielt til omdrejningsbegrænseren sætter en stopper for løjerne ved 7200 omdrejninger.

Bliver aldrig ukomfortabel

Den samme milde tilgang overgår også de generelle køreegenskaber. Testbilen er monteret med adaptive støddæmpere, der er et af de få krydser, du bør sætte på listen over ekstraudstyr.

Undervognen er naturligvis stivere sat op end en almindelig A-klasse, men kommer aldrig i nærheden af at være ukomfortabel. Ved helt lave hastigheder mærkes ujævnheder, men ved landevejskørsel er oplevelsen igen afbalanceret. Det betyder, at A 45 nemt tjener som hverdagsbil uden at føles meget anderledes end en almindelig A180 ved almindelig kørsel.

Først når du for alvor spænder A 45 for, viser den tænder. Den er standard monteret med et intelligent firehjulstræk. I langt størstedelen af tiden bliver kræfterne fordelt 50/50 pct. mellem for- og baghjul, men bliver der brug for det, kan alle 421 hk sendes til et enkelt baghjul. For eksempel på en kringlet bane, som vi også prøver A 45 på.

Det mest imponerende sker nemlig ud af svingene.

I stedet for, at snuden fortsætter ligeud i en understyring bliver kræfterne sendt til det yderste baghjul, så forenden bliver skudt i den rigtige retning. Det har en ret kraftfuld effekt, så vi nærmest skal vride i rattet for at få bilen på ret køl igen.

Samme princip bliver brugt, hvis du aktiverer bilens driftmode. Kør stille frem, drej på rattet, træd højre pedal i bund og ud ryger bagenden. De mange elektroniske systemer måler konstant på flere forskellige faktorer og hjælper til at holde bilen i samme vinkel ved hjælp af distribuering af kræfterne mellem alle fire hjul.

Raket til hverdagsbrug

Den nye Mercedes-AMG A 45 S er i sandhed et imponerende stykke mekanik hele vejen igennem. Selvom den ikke yder samme involvering som for eksempel BMW M2 leverer den til gengæld kvaliteter, der gør den til en vinder i hverdagen også.

For pokker, hvor er den hurtig.

Mercedes-AMG A45 S 4Matic+ aut.

Opbygning

Femdørs hatchback, firehjulstræk, justerbar undervogn, spær, ottetrins automatgear

Motor
R4, 1991 cm3, 16V, turbo
421 hk ved 6750 o/min
500 Nm ved 5000 o/min

Præstationer
0-100 km/t 3,9 sek.
Topfart 270 km/t
Forbrug NEDC 11,9 km/l

Dimensioner
L/B/H 445/185/141 cm
Køreklar vægt 1550 kg
Bagage 370-1210 liter
Dæk 245/35 ZR19

Pris
Ikke oplyst

Børsen var inviteret af Mercedes-AMG.