Den 12-cylindrede BMW 750i er for nydere af klassisk musik

379128_16_9_large_844.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
28. mar 2019 KL.16:04

En 12-cylindret BMW fra 1980’erne er for dig, der nyder den salige brummen af en benzinmotor med mange cylindre.

En sikkerhedsvagt ansat hos BMW fik i foråret 1987 til opgave at køre en 7-serie fra hovedsædet i München og til Genève Motor Show, hvor den nye model skulle præsenteres. Han kiggede aldrig under hjelmen, men da han kom frem, tilføjede han, at bilen virkede friskere, end noget han havde kørt før.

Han kunne bare ikke lige sætte en finger på, hvad det var.

På samme biludstilling fik Mercedes-Benz sig noget af en mavepuster, da de så, at der lå en V12’er i 7-serien. De skyndte sig hjem og gik i gang med at udvikle deres egen V12-motor. Allerede inden BMW 750i landede hos forhandlerne, lå der 3000 forudbestillinger. Produktionen startede i 1987 og sluttede i 1994 efter tæt på 50.000 producerede eksemplarer.

E32 findes både med kort og lang akselafstand. Den lange var mest populær, mens testbilen er den korte. De ydre mål svarer til nutidens BMW 5-serie, så det er ikke, fordi vi har at gøre med en kæmpe limousine. Alligevel virker den majestætisk, når du kommer glidende, mens de 12 cylindre summer sagte i forhøjet tomgang.

Motoren er groft sagt to rækkeseksere, der er bygget sammen. Der er to ventiler pr. cylinder, så den er ikke overkompliceret. I modsætning til dens sekscylindrede brødre er blokken i V12’eren udført i aluminium for lavere vægt.

Der er en benzinpumpe og computer til hver cylinderrække. Det betyder, at motoren faktisk kan køre videre på halv kraft, hvis der skulle opstå et problem. Det skal du dog ikke håbe på, for det kan være dyrt at få fikset.

Gå kun efter en original bil

Finder du en bil i god stand fra starten, kan du være godt kørende i rigtig mange år i en BMW 750i. Hold dig dog langt væk fra projekter med dårlig teknik eller rust, og brug lidt tid på at finde en sund og original bil – eller få en BMW-kender til at finde den for dig.

Mekanikken er solid, hvis der er udført regelmæssig service. Olierørene, der sprøjter olie ud på knastakslerne, kan rykke sig, hvis boltene rasler løs. Problemet koster ikke meget i reservedele, hvis det løses, inden det er gået galt – men tjek først arbejdslønnen!

Reservedelene til motoren er ikke dyre, men der skal bruges mange: 12 tændrør, 12 tændkabler, to luftfiltre og to rotordæksler til tændingen. Motoren har endda tre motorstyringer: En til hver cylinderrække og en til at styre de to...

Bagenden må ikke hænge

Der er mange bøsninger og led i undervognen, som kan blive trætte. Bagakslen har niveauregulering. Tjek, at den ikke hænger. Bremser er simple og billige at udskifte. Store fælge ødelægger komforten og slider mere på undervognen.

BMW var en af de første bilproducenter til at indføre computerstyret ledningsnet (canbus-teknologi). Af samme grund kan det være kompliceret og tidskrævende at fejlfinde på elektriske fejl. Tjek derfor metodisk, at alt virker. Kig alle display i kabinen efter for pixelfejl, og test alle elmotorer til stolene.

Tjek også hele bilen for rust. Døre og kanter er udsatte, så gå gerne efter en bil med undervognsbehandling.

Sluttelig skal det nævnes, at jeg er 100 pct. inhabil til at vurdere BMW 750i – bilen på billederne er nemlig min egen.
1987 BMW 750i

Opbygning

Firesædet sedan, baghjulstræk, firetrins automatgear

Motor
V12, 4988 cm3, 24V
300 hk ved 5200 o/min
450 Nm ved 4100 o/min

Præstationer
0-100 km/t 7,4 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug 9,2 km/l

Pris i dag
fra 100.000 kr.