BMW's flagskib får gigantisk forkromet dollargrin

379493_16_9_large_342.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
04. apr 2019 KL.11:15
I Kina er der ingen kultur for at skjule sin succes, så 7-serien får en mere bombastisk stil for at imødekomme dens største marked.

Kina aftager 41 pct. af alle solgte BMW 7-serier på verdensplan. En betydelig andel der gør landet til en vigtig spiller for BMW’s fremtidige strategi med luksusbiler. Ikke mindst 7-serien der, trods introduktionen af den gigantiske X7 stadig bærer titlen som flagskib. BMW 7-serie har netop fået sin midtvejsopdatering, som vi kører de første kilometer i.

Det er ikke småting, som kineserne har bedt BMW’s designere om. I Kina er bilen nemlig et af de største statussymboler og for kineserne er det vigtigt, ikke at pakke det ind. Det handler om prestige, fremtoning og at skille sig ud fra mængden.

Derfor har BMW gjort sin ikoniske kølergril gigantisk – 40 pct. større end på den forrige model. Om man synes om den eller ej er en smagssag men der er ingen tvivl om, at den skiller sig ud og gør sig bemærket.

For at få plads til kæmpegrillen er fronten gjort fem cm højere, som samtidig gør 7-serien mere prominent at se på. Forlygterne er til gengæld gjort smallere, så at ansigtet er på linje med resten af BMW’s luksus portefølje med X7 og 8-serien.

Bagpå er der tilføjet horisontale linjer, afgangsrørene er gjort bredere og en LED-stribe henover bagklappen forbinder nu de tredimensionelle baglygter. Alt sammen for at få bagpartiet til at syne bredere.

7-serie med 6, 8 eller 12 cylindre

Kraftværket ude foran rummer alt hvad hjertet begærer. Uanset behov er der en motor, der passer til. Fra den mindste 730d med treliters dieselmotor og 265 hk, som i øvrigt gør det ganske glimrende, til den monstrøse M760Li. 6,5-liters V12 med 585 hk og 850 Nm får 7-serien på 2,2 tons til 100 km/t på 3,8 sekunder.

En fuldstændig vidunderlig maskine, der nok desværre bliver solgt meget få eksemplarer af herhjemme.

Samme skæbne overgår med stor sandsynlighed 750Li, som vi får stillet til rådighed til præsentationen. Den nyudviklede V8-motor heri er ligeledes aldeles strålende. Den er på en og samme tid både silkeblød og helt ufattelig hurtig. To turboer sørger for kræfter fra bunden til toppen af omdrejningsspektret og der er rigeligt af dem. Lyden fra de otte cylindre er samtidig ganske fornuftig.

Plug-in hybrid med V6’er

På dieselsiden er der udover 730d også en 740d og en 750d med henholdsvis 320 og 400 hk. Til den miljøbevidste har BMW opdateret sin plug-in-hybrid, hvor den firecylindrede benzinmotor er skiftet ud med en nyudviklet V6 benziner.

Alle motorer er koblet til BMW’s ottetrins gearkasse, der får skiftene mellem gearene til at gå ubemærket hen.
Køreoplevelsen bag rattet er, som vi kender den fra BMW og ikke meget anderledes end før faceliftet.

Styretøjet er blandt de bedste og mest præcise i klassen men hvad gør det, når de fleste 7-serie-ejere bliver fragtet rundt på bagsædet med chauffør.

I limousiner skal netop bagsædet være mindst lige så tillokkende som førersædet. Komforten betyder alt og heldigvis er den adaptiv undervogn med i prisen på selv billigste variant. Ved motorvejs- og landevejshastigheder bliver ujævnhederne nemt absorberet.

Kun ved lavere hastigheder kommer 7-serien en anelse til kort sammenlignet med ærkerivalen S-Klasse fra Mercedes Benz. S-Klassen har en smule bedre styr på undervognen ved lave hastigheder.

Til gengæld er BMW langt om længe ved at lære, hvordan en kabine skal skrues sammen. Hvis ikke på linje med, er BMW nu meget tæt på både Audi A8 og Mercedes S-Klasse. Det varme, bløde læder møder smukt de kolde materialer og giver et helhedsindtryk af ægte luksus og en kabine i topklasse. I midten af instrumentbordet er seneste iDrive 7.0 installeret på 10,25”- skærmen med navigation som standard.

Kunstig intelligens

Skærmen kan betjenes på intet mindre end fire måder. Enten med tryk på skærmen, drejehjulet, håndbevægelser eller sågar tale.

Sig blot ”Hey BMW,” og den kunstige intelligens sørger for at skifte musiknummer, indtaste destination i navigationen eller indstille klimaanlægget. I sidste ende er det dog kun tryk og drejehjulet, du i virkeligheden kommer til at benytte, da talegenkendelsen stadig mangler lidt fintuning.

Måske er det bare er mit engelske, der er dårligt, men det var i hvert fald ikke hver gang, at systemet opfangede min kommando. Håndbevægelserne ser bare fjollede ud.

Hvad der til gengæld er smart er den nye bakkeassistent; Som navnet antyder assisterer systemet dig med at bakke ud fra svære situationer, hvilket ellers kan være lidt af en mundfuld i en bil af 7-seriens kaliber.

Så snart hastigheden er under 36 km/t optager bilen styreinput og gemmer konstant de sidst kørte 50 meter. Ender du i en blindgyde aktiverer du blot systemet og 7-serien bakker ud ad nøjagtig samme rute, som du kørte frem. Smart!

Fra 1,2 mio. kr. i Danmark

Den faceliftede 7-serie står klar hos de danske forhandlere i løbet af april med en startpris på 1.229.116 kr. for 730d med 265 hk. Det er et godt stykke under både Audi A8 og Mercedes Benz S-klasse, der starter på henholdsvis 1.656.670 kr. og 1.684.998 kr. – begge med 286 hk.

Den lange udgave af 730d koster knap 120.000 kr. ekstra.

BMW 750iL xDrive
8_49121_picture_5598_1.jpg

Opbygning
Firesædes sedan, luftaffjedring, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
V8, 4.395 cm3, 32V, biturbo
530 hk ved 5500 o/min
750 Nm ved 1800-4600 o/min

Præstationer
0-100 km/t 4,1 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug (WLTP) 9,4 km/l

Dimensioner
L/B/H 526/190/148 cm
Vægt/påhæng 2000/2300 kg
Bagagerum 515 liter
Dæk 245/40 R20

Pris
1.744.865 kr.

Børsen var inviteret af BMW Danmark.