BMW gennemfører usynlig revolution af 1-serien

384459_16_9_large_625.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
12. jul 2019 KL.10:17

null

Det er ikke til at se det, og kun BMW-fundamentalister går op i det, men 1-serie trækker fremover på forhjulene. Vi undersøger, hvad - og om - det betyder noget for bilens måde at bevæge sig på.

Den nye BMW 1-serie er intet mindre end et paradigmeskift for bilentusiaster. Er du ikke det, kan du ånde lettet op og være ligeglad med, at baghjulstrækket er skrottet på den kompakte hatchback.

For med indførelsen af en konstruktion med mulighed for for- eller firehjulstræk er der flere positive afkast.

BMW 1-serie var en prøveballon, da den i 2004 blev den hidtil mindste model i programmet og indførte en hel klasse af biler under hjørnestensmodellen 3-serie. Egentlig afløste den en lidt kikset udgave af 3-serien med navnet Compact, som rundt regnet var af samme type og størrelse – men nu skulle benene bære eget navn. Succesen udeblev ikke, og frem til nu har ca. 2,5 mio. eksemplarer forladt produktionshallerne.

Skal give bedre kabineplads

Spol kalenderen frem til 2019, og endnu en prøveballon skal opsendes. Den største ændring fra de to forrige generationer af 1-serie er BMW’s valg om at droppe bilens og mærkets karakteristiske baghjulstræk. Helt nyt for BMW er for- og firehjulstrækket dog ikke, da den nye 1-serie låner en platformkonstruktion (UKL) hos den højere BMW X1-model.

Blandt de store gevinster ved den nye konstruktion er bedre kabineplads – særligt ved bagsæderne der dog fortsat må leve med en kardantunnel i gulvet, da xDrive-firehjulstrækket er en mulighed på hatchbacken.

Derudover byder kabinen på et hav af digitale skærme, og sættes der de rigtige krydser på ekstraudstyrslisten kan den nye 1-serie have elektrisk bagklap samt flere teknologier fra de større modeller som for eksempel betjening af infotainmentsystemet med fagter og headup-display i forruden.

Forstår talte kommandoer

Ligesom hos flere konkurrenter kan der nu også kommunikeres verbalt med køretøjet, ligesom det er muligt at bruge sin smartphone som bilnøgle. Det talebårne system hedder Alexa, og er et samarbejde med Amazon.

Under testkørslen var der flere kommandoer, som systemet ikke helt forstod, men også imponerende øjeblikke – som da passageren i højre forsæde sagde, at han frøs. Med det samme blev varmen i hans side af kabinen skruet op, mens hans sædevarme blev aktiveret, vel at mærke uden at han havde fortalt, at han sad i højre side – det identificerede systemet ud fra, hvor talestrømmen kom.

I Danmark til efteråret

Tyskerne starter ballet med den nye 1-serie først på efteråret, og ved lanceringen vil der være noget for både høj og lav. Den mest pumpede variant bliver M135i xDrive med 306 hk og 450 Nm fra en turboladet firecylindret rækkemotor.

Kræfterne sendes igennem en ottetrins konventionel automatgearkasse, inden kræfterne rammer asfalten via et firehjulstræksystem, der kan fordele op til 50 pct. af kræfterne til bagakslen.

På forakslen sidder et mekanisk Torsen-spærrediffenrentiale, som er belastningsafhængigt og under hårdt pres kan låse og sende op til 39 pct. af kræfterne fra det hurtigst roterende hjul til det langsomste, der bedre kan udnytte kræfterne.

Mekanikken er ikke mærkbar ved almindelig kørsel, men holdes der på gassen i kurver, kan man gennem justeringer på speederpedalen tydeligt mærke, når tandhjulene griber fat og derved peger næsen indad mod svingets inderside, mens bagens vinkel skubbes en smule udad.

Motor og gearkasse opererer også uden negative anmærkninger, og spurten fra nul til 100 km/t er overstået på imponerende 4,8 sekunder. Den mekaniske pakke, modregnet spærrediffentialet, formår dog aldrig at løsrive sig som unik eller æggende.

Opfører sig næsten for pænt

Det mærkes tydeligt, at der er arbejdet med lyden og automatgearkassen med otte trin har fået en softwarepakke, så skiftene virker mere skarpe og kontante. Og selv om det kan lyde som hul i hovedet, er mekanikken næsten for velfungerende og ”glat” til en bil med semi-M-betegnelsen.

Den eneste reelle anke ved M135i er den gennemsyrende anonymitet og letkørthed, der er over køreoplevelsen ved jævn og almindelig kørsel. Der er intet særligt og specielt, der springer frem, før det sportslige køreprogram vælges og input på rat og pedaler bliver krigerisk. Og her mærker jeg nok den største forskel mellem den gamle baghjulstrukne model og den nye firehjulstrukne 1-serie.

Hver en kilometer ved så godt som enhver hastighed føltes særlig i BMW M140i, som den hed før lanceringen af den nye F40-generation af hatchbacken. Sådan er det ikke længere. Der skal arbejdes for at få den dynamiske belønning i den nye M135i.

BMW M135i er en multikunster

Mange vil sikkert sætte pris på den skiftende karakter, og elske hvor civiliseret og udramatisk den nye 1-serie er 85 pct. af tiden. Det vil være let at give manglen på baghjulstræk skylden, men så simpelt er det ikke.

Der findes nemlig masser af forhjulstrækkere og firehjulstrækkere, som føles dynamiske og spændende hvert sekund. Samtidig findes der også slappe baghjulstrækkere, der udover at kunne slå med halen under hård acceleration ikke byder på nævneværdig dynamik.

Den behagelige og letkørte M135i fremstår derfor som en multikunstner, der er designet til at være magelig til daglig men med muligheden for at vågne op til dåd, når man fra bag rattet giver sig i krig med sving.

I den mere jævne afdeling af motorprogrammet står en 118d med 150 hk og 350 Nm. Under vores himmelstrøg kan en sådan model meget vel gå hen at blive en volumemodel, og køreoplevelsen er da også ganske sympatisk. BMW 118d bruger ulig den pumpede M135i udelukkende forhjulstræk, og under hele testen var dieselhatchbacken tiltalende om end en kende anonym.

BMW 1-serie lanceres i slutningen af september hos de danske forhandlere. Danske priser ligger endnu ikke fast.


BMW M135i xDrive aut.

Opbygning

Femdørs hatchback, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R4, 1998 cm3, 16V, turbo
306 hk ved 5000 o/min 450 Nm ved 1750 o/min

Præstationer
0-100 km/t 4,8 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug WLTP 14,7 km/l

Dimensioner

L/B/H 432/180/143 cm
Vægt/påhæng 1600/0 kg
Bagagerum 380-1200 liter
Dæk 225/40R18

Prisgæt
650.000 kr.

Børsen var inviteret til München af BMW Danmark.