BMW forener nyt og gammelt med jubilæumsmotorcykel

386083_16_9_large_436.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
20. aug 2019 KL. 9:39

BMW’s retro-modelserie ”R nineT” har fået et nyt medlem, der er en kørende hyldest til mærkets største succeser gennem tiden. Vi kører modellen, der ligner 1969, men kører som 2019.

Det er i år 50 år siden, at BMW Motorrad præsenterede /5-serien bestående af modellerne R 50/5, R 60/5 og R 75/5, som motorcykelentusiaster fra forrige årtusind sikkert kender til – for BMW nåede at producere næsten 70.000 eksemplarer, inden modelserien blev afløst af /6’erne i 1973.

Da /5-serien kom frem i 1969 var det med et helt nyudviklet rørstel samt nye tocylindrede boksermotorer på 500, 600 og 750 kubikcentimeter for henholdsvis R 50/5, R 60/5 og R 75/5.

Skulle man følge den navngivningsform, ville deres moderne arvtager hedde R 117/5, for mens motoren stadig er en bokser og stadig har to cylindre, er slagvolumen vokset til 1170 cm3 – ”downsizing” har endnu ikke nået motorcyklernes verden.

Men det hedder den ikke, i stedet er det fulde navn ”R nineT /5”, formodentlig opkaldt efter wifi-kodeordet på BMW’s hovedkontor.

Modsat dens spirituelle forgængere er der faktisk også meget lidt nyt på den, for R nineT-serien har været på markedet siden 2014 og tæller allerede fem retromodeller. Størstedelen af teknikken er altså velkendt, lige fra det tredelte stel og den luft/oliekølede motor til Brembo-bremserne og kardantrækket.

Nyhederne findes i detaljerne og det overordnede visuelle udtryk, og her fremstår R nineT /5 som det måske mest gennemførte familiemedlem. BMW har skabt direkte designreferencer til den hedengangne /5-serie:

Både åbenlyse træk som tanklakeringen og tråd-egerfælgene, men også små detaljer og let ændrede linjer, som man først lægger mærke til anden, tredje eller tiende gang, man beskuer motorcyklen.

Elegant fornyelse

Tilsammen giver det et overordnet klassisk udtryk, som jeg synes er vellykket – lige fra kromspejlene til gummibælgene på forgaflen og retrologoet på sædet.

Ja, faktisk er der kun ét visuelt hår i suppen, og det er den kombinerede bagskærm og nummerpladeholder i kedelig sort plast og en klarglasbaglygte. Skift den ud, og foreningen af klassisk og moderne er komplet.

Bag styret føles R nineT /5 markant mere som 2019 end 1969. Ligesom dens søskende er /5 en letkørt og underholdende motorcykel. Godt med motoroverskud i hele omdrejningsspektret, en relativt komfortabel og styrevillig opsætning af affjedringen samt kraftige, letdosérbare ABS-bremser giver en motorcykel, der både er tryg i byen og underholdende på landevejen.

De klassiske bokservibrationer er mere udprægede end fra BMW’s nye 1254 cm3-variant, men det klæder retrostilen ligesom det spartanske udstyrsniveau uden rækkeviddemåler, gearindikator eller omdrejningstæller.

Det gør dog prisen lidt svær at sluge, når en almindelig R nineT Pure fås fra 178.175 kr. R nineT /5 er nok mest for de, der havde et forhold til originalen og er villige til at betale ekstra for stil og design.

BMW R nineT /5

Opbygning

Lufkølet boxermotor, sekstrins manuelt gear, kardantræk

Motor
B2, 1170 cm3, 8V
110 hk ved 7750 o/min,
116 Nm ved 6000 o/min

Data
0-100 km/t 3,7 sek.
Sædehøjde 825 mm
Køreklar vægt 219 kg

Pris
218.830 kr.

Børsen var inviteret af BMW Motorrad.