BMW 840i Gran Coupé: Når du vil kunne strække ben på bagsæde og autobahn

388379_16_9_large_109.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
27. sep 2019 KL.15:00

BMW lancerer en firedørs limousine med sportslig sjæl og plads til både familie og bagage. Vi tager 840i Gran Coupé ud på lande- og motorvejen.

Algarve-regionen er velsignet med små, øde landeveje med mange skarpe sving, der burde give en over fem meter lang og næsten to meter bred luksusvogn sved på panden. Men bag rattet af den nye BMW 840i Gran Coupé virker det som om, at bilen trives ligeså meget hér som på et stykke motorvej.

Med testbilens medstyrende bagaksel, en undervogn med adaptive støddæmpere, der kan strammes an som en rygsæk, og et aktivt spærredifferentiale på de trækkende baghjul, smyger den velnærede coupé sig atletisk gennem kurverne som en kæk baghjulstrækker, mens en stærk og smidig sekscylindret benzinmotor med 340 hk skubber den resolut fremad.

Selvom modellen har lagt sig ud i størrelse, har den kun taget omkring 70 kg på, så præstationerne er friske. 0-100 km/t er overstået på 5,2 sek. her i den mindste benzinvariant og umiddelbart er det svært at ønske sig flere fartresurser.

Børsen er taget til Portugal for at teste den nye og mere familievenlige udgave af BMW’s sportslige flagskib, 8-serien. Indtil nu har den kun har været tilgængelig som en coupé og cabriolet med beskedne pladsforhold på bagsæderne.

Noget længere end coupéen

Det tredje familiemedlem er identisk med coupéen indtil forruden, som er blevet lidt stejlere. Den fører nemlig op til et seks cm højere tag, der strækker sig over den 20 cm længere akselafstand og større kabine med egen indgang til bagsædet. Samtidig er bagagerummet vokset med 20 liter til i alt 440 liter, der ifølge BMW skulle være nok til at rumme tre golf-tasker.

Fire døre i stedet for to gør naturligvis bilen mindre sportsvognsagtig end coupéen, men da BMW samtidig har gjort Gran Coupé 23 cm længere og tre cm bredere bagtil er de overordnede proportioner bevaret.

På de forreste pladser sidder man som i coupéen i sportssæder med integreret nakkestøtte delt op af en høj midterkonsol, der samlet giver førerpladsen et strejf af sportsvogn.

Digitale instrumenter, et headup-display med grafik i høj opløsning og læder på instrumentbræt og dørsider giver høj prestigefornemmelse – og har man sat tilstrækkelig med flueben på udstyrslisten, har designerne skabt et panoramaglastag med et areal på 1,5 kvadratmeter, som må give et episk udsyn til bjergtoppene fra alle pladser, hvis man tager bilen på skiferie.

Bagsædepassagerne bliver ikke snydt for den luksuriøse gran turismo-fornemmelsen foran. Midterkonsollen fortsætter ned gennem kabinen mellem to sportssæder, hvor to voksne kan sidde uden at få klemt hverken frisuren eller håret.

Der er faktisk sikkerhedssele til tre på bagsædet, men midterpladsen er kun til korte ture, da man skal sidde overskrævs på føromtalte midterkonsol. BMW selv kalder da også sædekonfigurationen for en 4+1.

Autoritet på motorvejen

Den sidste del af testruten foregår på motorvejen, hvor bilens limousine-manerer udforskes. På jævn asfalt med fartpiloten parkeret på konstant, friskt tempo er kun en undertrykt vindstøj i kabinen, mens landskabet flyder afsted udenfor.

Komforten er høj, når de adaptive støddæmpere kommanderes i den blødeste opsætning med tryk på en knap i kabinen og den ottetrins automatgearkasse nænsomt distribuerer gearene.

De øde betalingsmotorveje bugter sig malerisk gennem landskabet og frister til at udforske topfarten på 250 km/t, men den slags tør vi kun udforske på en flersporet Autobahn med fri hastighed, hvor testbilen uden tvivl også vil være på hjemmebane.

Hvis 340 hk fra seneste aftapning af BMW’s fremragende 3,0-liters rækkemotor med seks cylindre og en enkelt turbolader er for lidt, er der et par alternativer. 8-serie Gran Coupé som en bomstærk 840d xDrive diesel med 320 hk til 1.872.883 kr. og M850i xDrive med V8 benzinmotor og 530 hk til 2.270.883 kr.

M850i og 840i har som standard M sportsdifferentiale. De firehjulstrukne xDrive-modeller har som standard medstyrende baghjul. Testbilen 840i fås både med bag- og firehjulstræk.

Sportslig coupé med prestige

Ved præsentationen fik vi også et smugkik på den kommende topmodel fra sportsdivisionen BMW M GmbH: M8 Gran Coupé Competition med 625 hk, en fuldblods sportsvogn opdrættet til at tåle tæsk på en racerbane. Prisen på den bliver 3.158.000 kr., men lanceringsdatoen kender vi ikke.

Den forrige 8-serie udgik af produktion i slutningen af 1990’erne, og siden da har man måtte ”nøjes” med en 6-serie, hvis man ville have en stor coupé fra BMW. Med lanceringen af den nye 8-serie i foråret har mærket igen et bud i den store klasse, og serien er komplet med den store Gran Coupé.

Matcher konkurrenter på pris

Uanset modelvariant tilbyder den nye 8-serie Gran Coupé en sjældent udbudt kombination af sportslige køreegenskaber, flot coupé-design med plads på bagsædet og prestige fra BMW’s øverste hylde til priser, der placerer den mellem de firedørs coupeer fra Audi og Mercedes-Benz og den dyrere Porsche Panamera.

BMW 840i Gran Coupé aut.

Opbygning
Firedørs, firesædes coupé, frontmotor, firehjulsstyring, ottetrins automatgear, baghjulstræk

Motor
R6, 2998 cm3, 24V, turbobenzin, partikelfilter
340 hk ved 5000 o/min
500 Nm 1600 o/min

Præstationer
0-100 km/t 5,2 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug WLTP 13,9 km/l

Dimensioner
L/B/H 508/193/141 cm
Vægt/påhæng 1875/0 kg
Bagagerum 440 liter
Dæk for/bag 245/45R18Y - 275/40R18Y

Pris
1.677.883 kr.

Børsen var inviteret til Portugal af BMW.