Audis storsælger vil ikke bare ligne alle andre Audier

384452_16_9_large_953.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
12. jul 2019 KL. 9:24

For en gangs skyld er muligt at se forskel på den originale og den faceliftede udgave af en Audi. Mærkets biler skal have mere designmæssig karakter, og det giver A4 mere selvtillid.

Man kan jo se forskel,” lyder den umiddelbare reaktion omkring mig første gang vi ser den opdaterede Audi A4. Modellen er mærkets mest solgte, og faktisk er hver femte Audi, der bliver solgt på verdensplan, en A4. Herhjemme er den mest populære variant A4 40 TDI med 190 hk, hvor en stor del af dem kører som firmabiler.

Men konkurrencen er benhård i klassen, hvor den nye BMW 3-serie netop er introduceret. Den altid gode Mercedes-Benz C-klasse spøger også, samtidig med, at Volkswagen Passat er begyndt at snobbe opad og frister med mængder af udstyr. Audis strategi med en opdatering, som man ikke er i tvivl om, fortæller lidt om, hvor vigtigt et facelift i virkeligheden er.

For at fange kundernes opmærksomhed er designet ændret markant fra forgængeren. Som altid er der ny og større kølergrill samt nye for- og baglygter med LED som standard. Derudover er kofangerne nye og skulderlinjen langs siden er sænket. Det nye design er forfriskende – især fordi Audi tidligere har været slemme til meget konservative designs, hvor selv forskellen på de forskellige modeller har været svære at spotte.

Ny trykfølsom skærm

Fokus med den nye A4 ligger ikke mindst på teknologi. I kabinen er MMI-drejeknappen væk og erstattet af en ny 10,1 tommer trykfølsom skærm. De digitale instrumenter er opdateret sammen med headup-displayet til et mere moderne udtryk. Både Audis digitale instrumenter headup-displayet er ekstraudstyr.

Audi har ellers oppet sig gevaldigt med standardudstyret – eller rettere, de har faktisk fjernet basismodellen fra det danske program. Det betyder, at den billigste Audi A4 35 TFSI med 150 hk og sekstrins manuel gearkasse nu koster lige under 400.000 kr. Til gengæld er den som standard med Advanced designlinje og Prestige Tour udstyrsniveau.

Kort fortalt betyder det en hel del udstyr som standard. For eksempel navigation, adaptiv fartpilot, sportssæder, parkeringssensorer for og bag samt trådløs opladning af smartphone.

Massage for 15.000 kr.

For 15.000 kr. ekstra installeres Prestige Tour Plus-udstyr, hvor massage i forsæderne og trezonet klimaanlæg er en del af pakken. Det er tæt på samme niveau som Volkswagen Passat, der dog har bakkamera med i pakken. Passat Variant 2,0 TSI med 190 hk starter ved 430.000 kr. – Audi A4 Avant med samme motor er 40.000 kr. dyrere.

Ekstraudstyr er der rigeligt af. Blandt andet mere selvkørende talenter, hvor den adaptive fartpilot ved hjælp af kameraer og data fra navigationen sørger for at tilpasse hastigheden til den indtastede rute og de aktuelle hastighedsgrænser.

Som noget nyt kan A4 tale samme med trafiksignalerne i større byer. Systemet viser nedtælling til grønt lys og anbefaler en hastighed for at ramme den næste grønne bølge. Hvornår, hvis overhovedet, vi får det at se på danske veje er der desværre ingen, der tør udtale sig om – vi håber, at systemet bliver udbredt hurtigt herhjemme, for det giver jo mening for alle.

Tillidsvækkende indtryk

Et af esserne i A4 har længe været kvaliteten i kabinen og den er naturligvis bibeholdt. Kabinen og bilen som helhed virker til at være skruet rigtig godt sammen. De fine materialer i kabinen forenes godt med den rolige undervogn og de smidige motorer.

Nydelsen er stor i kabinen, der yder perfekt isolation fra omverdenen. Ingen raslen, ingen skraben – bare ro og behagelighed.

Det samme gælder også styretøjet, der aldrig har været A4’s stærke side. Det er egentlig skarpt nok, men der er ikke den store føling med, hvad forhjulene foretager sig. Det betyder også, at der ikke er den store entusiasme at finde bag rattet – som for eksempel i BMW 3-serie.

S4 med kraftig V6-diesel

De sjove køreegenskaber finder du til gengæld ovre i Audi S4, der ligesom den let terrængående A4 Allroad quattro også er omfattet af opdateringen.

I topvarianten, indtil RS4 bliver præsenteret, er der helt nye toner – bogstaveligt talt. Rumlen fra V6-benzinmotoren i forgængeren er skiftet ud med en V6-dieselmotor. Der er nemlig diesel i Audis S-modeller fremover.

Selvom det kan lyde forkert er oplevelsen en helt anden. Slagvolumen er på tre liter, effekten er 347 hk og 700 Nm – og det er netop i springet af moment, den nye S4 med dieselmotor trumfer den gamle benzinmotor, som ”bare” ydede 500 Nm. S4 benytter derudover et mildhybrid-system, firehjulstræk og en ottetrins automatgearkasse.

Topfarten er begrænset til 250 km/t, og i sedankarrossen kan S4 nå 100 km/t på 4,8 sekunder.

Mest solgte Audi i historien

Audi A4 er den mest solgte model i mærkets historie med 7,5 mio. enheder siden 1994. I Danmark er den også den mest solgte Audi; af den samlede bestand af Audier i Danmark på godt 85.000 biler, er de 24.500 således en A4.

Den nye model introduceres i Danmark til september. Kort tid efter følger S4 og A4 Allroad.

Audi A4 Avant 40 TDI S-tronic

Opbygning

Stationcar, forhjulstræk, syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse

Motor
R4, 1.968 cm3, 16V, turbodiesel
190 hk ved 3800-4200 o/min
400 Nm ved 1750-3000 o/min

Data
0-100 km/t 7,9 sek.
Topfart 231 km/t
Forbrug (WLTP) 18,2 km/l
L/B/H) 476/185/146 cm
Vægt/påhæng 1605/1900 kg
Bagagerum 495-1495 liter

Pris
459.990 kr.

Børsen var inviteret af Audi.