Audis kæmpe får hybridteknik og tre store skærme

385607_16_9_large_83.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
09. aug 2019 KL. 9:15
Audis store Q7 har fået et nyt rynkefrit ansigt, undervognsteknologi fra en Bentley og en digitaliseret kabine. Vi får første indtryk på maleriske irske landeveje.

Ring of Kerry er en 179 km lang turistrute, der snor sig i en stor cirkel gennem grønt og bakket terræn i det sydvestlige Irland. Her kører man i “den forkerte side” på landeveje periodisk så smalle, at folk må slå bak ved synet af en modkørende bus.

Mine håndflader bliver helt fugtige alene ved tanken om at navigere en fem meter lang og knapt to meter bred SUV på de her kanter. Men den nye Q7 viser sig hurtigt at være et tillidsvækkende og veldresseret luksusdyr, der kan placeres centimeterpræcist på asfalten takket være assistentsystemer, der sirligt holder bilen mellem vejstriberne.

En optimeret firehjulstyring har kappet en meter af venderadiussen, så Q7 smyger sig også let om de skarpeste hjørner.

Den nuværende generation kom i 2015, men har nu fået et facelift midt i livet, som er mere omfattende end bare nye lygter og kofangere til at forfriske udseendet.

Audi Q7 strutter da også af selvtillid, som efter en vellykket gang plastikkirurgi, da vi møder modellen først på dagen i Kerry lufthavn. Fronten er fornyet med kølergrillen fra søstermodellen Q8, der består af seks lodrette lameller i stedet for den gamle med de syv vandrette, der gav Q7’eren en grill på størrelse med en kvægrist.

Sammen med nye sideskørter får det bilen til at se lettere og mere muskuløs ud. Bagpå giver en ny tværgående kromliste, som set på flagskibet A8, over baglygterne bedre proportioner, for den højbenede Q7 syner bredere.

Komplet digital kabine

Specielt på det vigtige kinesiske marked for store SUV’er er det essentielt at være helt opdateret med elektronik i kabinen, hvorfor faceliftet særligt kan mærkes indenfor: Q7’eren har nu fået det nye, digitaliserede instrumentbræt fra Q8, A8, A7 og A6 med flere.

Foruden den helt digitale instrumentering bag rattet er der nu to store trykfølsomme skærme elegant monteret i den blanksorte midterkonsol. De afløser diverse knapper og greb til navigation, klimaanlæg med mere.

Det ser flot ud – og det er faktisk ret nemt at bruge, mens man kører, da haptisk feedback som på en smartphone får det til at føles, som man trykker på fysiske knapper, når man betjener systemet.

Hybriddrivliner og V6-motorer

Under motorhjelmen kan man i første omgang vælge mellem fire V6-motorer, der kører på diesel eller benzin med op til 435 hk i topmodellen SQ7 TDI. Senere får de selskab af en plug-in-hybrid, hvor en elmotor og et batteri arbejder sammen med en 3,0 TFSI benzinmotor.

Vi har kørt den nye Q7 med 340 benzin-hk i varianten 55 TFSI og 286 hk og et bjørnemoment på 600 Nm i dieselvarianten 50 TDI. Begge bruser støjsvagt fremad på en herlig bølge af drejningsmoment og acceleration, når speederen møder gulvtæppet.

Standard er en lynhurtig ottetrins automatgearkasse, som fordeler kræfterne med majestætisk autoritet til et mekanisk quattro firehjulstræk, mens en luftundervogn (standard ved syv sæder) absorberer ujævnhederne fra det irske underlag.

Undervognen kan variere frihøjden med 9 cm og Q7 stiller sig på tæer, hvis man vælger offroad-køreprogrammet med den dedikerede Audi Drive Select-knap. I dag holder vi os dog til asfalten, hvor vi tester to andre nyheder.

Deler teknologi fra Bentley

Q7 har fået et 48 volts-ledningsnet fra blandt andet Bentley Bentayga, som gør det muligt at lave drivlinen til en såkaldt mildhybrid. Her opsamler et lille litiumbatteri bremsenergi via et system, der kan give motoren pause eller slukke den helt mellem 55 og 160 km/t til gavn for brændstofforbruget. Det aktiverer også start/stop-systemet allerede fra 22 km/t, så man ankommer til lyskryds med motoren slukket.

48 volt-systemet giver også adgang til en anden Bentley-teknologi, hvis man bestiller det: aktive, elektromekaniske krængningsstabilisatorer, der automatisk bekæmper krængning i sving og stabiliserer karosseriet, når det går ligeud på en ujævn vej.

Audi Q7 er ikke en sportslig SUV, men i betragtning af, at den fås med op til syv sæder og er enorm, føles den adræt som en mindre bil og i meget fin kontrol, når den skal finde vej på en snørklet landevej. Samtidig er niveauet af komfort så højt, som man forventer af Audis største SUV.

Q7 lander på det danske marked til efteråret, hvor den ifølge Audi selv skal konkurrere med BMW X5, Mercedes-Benz GLE og Volvo XC90. Priser, udstyrsdetaljer, forbrug og vægtangivelser er i skrivende stund ukendte.
11_50857_picture_5751_1.jpg
-Marcus Werner

Audi Q7 55 TFSI quattro Tiptronic


Opbygning

Fem- eller syvsædes SUV, luftaffjedring, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
V6, 2995 cm³, 24V, turbobenzin + mildhybrid
340 hk ved 5000 o/min
500 Nm 1370 o/min.

Præstationer
0-100 km/t 5,9 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug: ikke oplyst.

Dimensioner
L/B/H 506/197/174 cm
Vægt: ikke oplyst
Bagage 865-2050 liter
Dæk (testbil): 285/45R20.

Prisgæt
ca. 1,2 mio. kroner.

Børsen var inviteret af Audi Danmark.