Virksomhedernes ti mest populære værdier

Penge
Eksklusivt for kunder
20. jun 2010 KL.18:11
"Vi lægger vægt på integritet og er en åben og ansvarlig virksomhed". Hvis det lyder bekendt, er det nok fordi, de nævnte værdier er blandt de absolut mest populære blandt verdens 200 største virksomheder.

De fleste virksomheder har fundet ud af vigtigheden af i en eller anden form at fremhæve deres kerneværdier. Faktisk har hele 86 pct. af verdens 200 største virksomheder en såkaldt business code - en slags virksomhedskodeks - omfattende mission, vision og altså kerneværdier.

Det er en fordobling i forhold til for ti år siden, viser en ny undersøgelse.

Værdier understøtter strategien

Den internationale rådgivnings- og revisionsvirksomhed KPMG har sammen med det hollandske RSM Erasmus University kigget virksomhederne i magasinet Fortunes Global 200-liste efter i sømmene.

Virksomhederne tæller blandt andre Wal-Mart, Shell, General Motors, Toyota, Citigroup, Allianz, Hewlett-Packard og Samsung, og konklusionen er klokkeklar:

"Nedskrevne værdier og etiske retningslinjer spiller en vigtig rolle i virksomhederne og afspejler et reelt behov. De kan understøtte virksomhedens strategiske positionering, de kan styrke virksomhedens identitet, kultur og omdømme, og de får i stigende grad betydning som en del af en effektiv risikostyring, for værdierne er ofte en reaktion på lovgivningsmæssige krav og forventninger fra omverdenen," siger Torben Lange, der er partner i KPMG's afdeling for juridiske regnskaber.

Primært internt rettet

Fundamentet for en business code er virksomhedens standarder og regler. Dernæst kommer virksomhedens ansvar og endelig dens kerneværdier. Som toppen af kransekagen ligger virksomhedens overordnede mission.

En virksomheds kodeks er som regel rettet mod dens medarbejdere, og ansvaret over for aktionærerne bliver således kun diskuteret i halvdelen af de største virksomheders business codes, viser KMPG's undersøgelse.

Og selvom kerneværdierne ofte er slået stort op på virksomhedernes hjemmesider, er navnlig værdierne i høj grad internt rettet. En virksomheds kerneværdier fokuserer ifølge undersøgelsen på intentionerne blandt ledere og medarbejdere, men giver ingen konkrete retningslinjer for deres opførsel.

Værdiernes top ti
    1) Integritet
    2) Teamwork
    3) Respekt
    4) Innovation/kreativitet
    5) Kundefokus
    6) Tillid
    7) Åben kommunikation
    8) Professionalisme
    9) Ærlighed
    10) Ansvarlighed