Vestas skifter til jernbanen

240562_16_9_large_752.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
07. sep 2012 KL.12:31
Vestas går efter at spare på transportomkostningerne ved fremover i stigende grad at bruge jernbanen frem for lastbiler.

Vestas og logistikselskabet SNCF Geodis har udviklet et system til transport af møllevinger på godstog, og gennemførte fredag en af de første transporter med tog i Europa, oplyser Vestas i en meddelelse.

I alt blev ni møllevinger beregnet til de store V112 - 3 MW-møller transporteret med godstog fra selskabets vingefabrik i Lauchhammer i Tyskland til havnen i Esbjerg.

"Transporten af vinger med jernbane er et gennembrud i forhold til omkostningsbesparelser, nedsat miljøpåvirkning samt øget fleksibilitet. Det har været en udfordring at udvikle et realistisk koncept for transport af vinger af denne størrelse med jernbane i Europa, men indsatsen værd, vurderer Mette Heileskov Bülow, der har titel af transportspecialist hos Vestas," ifølge meddelelsen.

Hun peger på, at konceptet kan udvides til andre dele af verden. I Europa vil Vestas og SNCF Geodis arbejde med at udbrede godstransporter til andre af Vestas' fabrikker.

"I Europa er jernbanetransport af vinger stadig i den tidlige fase, men Vestas venter at kunne reducere omkostningerne med 10-15 pct. sammenlignet med vejtransport," hedder det i meddelelsen.

Jernbanetransporten fra Lauchhammer til Esbjerg tog 20 timer. Var der benyttet vejtransport havde det involveret ni lastbiler og 18 følgevogne, og tidsforbruget havde været 36 timer.

/ritzau/FINANS