Søren Skou: Der er massivt brug for konsolidering i markedet

329631_16_9_large_925.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
12. aug 2016 KL.11:10
Markedet for containerfragt styrtbløder, og derfor er det nødvendigt med sammenlægninger i industrien. 

Sådan lyder det fra Mærsk Gruppens nye topchef, Søren Skou, der også står i spidsen for Maersk Line. Udmeldingen kommer i kølvandet på halvårsregnskabet, der viser et negativt resultat på 151 mio. dollar i konglomeratets største division - det første af slagsen siden fjerde kvartal i 2015. 

Samlet dykkede overskuddet i hele koncernen fra 1 mia. dollar til 118 mio. dollar. 

Underskuddet i Maersk Line er en konsekvens af de rekordlave fragtrater og overkapacitet på markedet. Derfor rykker det heller ikke det store, at divisionen i årets første seks måneder formåede at øge sine volumener med 4 pct. mod en gennemsnitlig vækst på 2 pct. i containermarkedet. 

Under pres

"Vi fik et resultat på 118 mio. dollar i Mærsk Gruppen, og det er klart, at det er utilfredsstillende. Det er lige så klart, at det skyldes modvind på alle vores markeder med faldende rater og faldende oliepriser."

"Shipping-industrien er i gang med at konsolidere sig, og det er naturligvis præget af flere år med meget lave resultater for flere af rederierne. Med undtagelse af 2016 har den sidste femårige periode været relativt gode for Maersk Line, hvor vi er vokset og har tjent penge på trods af de lavere fragtrater. " siger Søren Skou og fortsætter:

"Vi mener, at en stor konsolideringsbølge vil være positivt for industrien, for det betyder, at der kan komme mere disciplin omkring de fremtidige investeringsbeslutninger." 

Presset af konkurrenter 

Maersk Line arbejder i det såkaldte 2M-partnerskab med verdens næststørste containerrederi, MSC. Tidligere på sommeren udvidede man samarbejdet med det koreanske rederi Hyundai Merchant Marine. 

Udvidelsen kommer i halen på en række store fusioner blandt nogle af Mærsks største konkurrenter. I april gik CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen og Orient Overseas sammen under navnet Ocean Alliance, og i sidste måned skrev det Hamborg-baserede Hapag Lloyd under på en aftale med United Arab Shipping Company. 

"Og det er helt sikkert, at der også kommer til at ske noget i Korea snart," lyder det fra Søren Skou. 

Han holder samtidig døren på klem for fremtidige opkøb i Maersk Line, selvom det ikke er førsteprioritet. 

"Vores strategi har været baseret på organisk vækst, og målet er, at vi skal vokse lige så hurtigt som industrien og på niveau med vores konkurrenter. Med det sagt, holder vi selvfølgelig øje med, om den rigtige mulighed byder sig, men det er ikke et hovedelement i vores planer," siger Søren Skou. 

Maersk Line har siden 2012 arbejdet målrettet på at barbere udgifterne ned, og i løbet af de sidste 12 måneder er omkostningerne faldet med 16 pct. Besparelserne har dog som bekendt ikke været nok til at undgå røde tal på bundlinjen, hvilket ifølge Søren Skou er direkte relateret til et fald i fragtraterne på 24 pct. 

Færre omkostninger 

2M-samarbejdet faldt endelig på plads for to år siden, og dengang var det erklærede mål at hente en kontant gevinst på 350 mio. dollar om året. 

"Jeg forventer, at beløbet vil blive højere i takt med, at vores omkostninger ikke stiger," forklarer Søren Skou og uddyber:

"Vi har i løbet af de sidste mange år taget massive omkostninger ud af Maersk Line. I andet kvartal af 2012 lød vores omkostninger pr. container på 3100 dollar, og i dette kvartal var det faldet til 1911 dollar pr. FFE. Det illustrerer meget godt vores rejse på det område, samtidig med, at vi vokser i forretningen."

Samlet dykkede Mærsk Gruppens overskud i første halvår fra 1 mia. dollar til 118 mio. dollar. 

Investorerne har imidlertid taget godt imod regnskabet og belønner det ved at sende Mærsk B-aktien op med 6 pct.