It-milliardærens succesformel handler om at kigge på mennesker: “Der er ikke noget, der er så stort, at det ikke kan brydes ned og blive ødelagt af mennesker”

De mest succesfulde mennesker kan ikke lade være. De stopper ikke, når BMW’en er trillet på plads i garagen, eller når nullerne tillader en milliardær-titel som i André Rogaczewskis tilfælde. De fortsætter. De vil kontinuerligt begejstres. Den drivkraft er indbygget i André Rogaczewski, og det er samtidig den kvalitet, han leder efter hos de mennesker, der skal stå i spidsen for hans egne investeringer.

_K0A7399.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
27. jun 2020 KL.18:00

Du kan sidde og stirre stift og længe på nøgletal som Price/Earnings, P/E, og Earnings Per Share, EPS, når du skal afgøre, om et selskab er værdigt til din investering. Disse tal er selvfølgelig gode at have for øje, men skal du forudse selskabets fremtid, er du nødt til at løfte blikket og se, hvem der som dukkeførere får tallene til at bevæge sig i den ene eller den anden retning. Hvem er det, der står bag tallene og den umiddelbart flotte sceneoptræden?

André Rogaczewski, CEO i børsnoterede Netcompany, har set mange koncepter og vigtige virksomheder gå til grunde, fordi menneskene bagved gav op i forhold til visionen eller drømmen.

“Hvis du derimod har en eller flere personer, som har drivkraft og ambitioner, empati og hjertet til at gøre en forskel, så er der næsten ingen grænser for, hvor langt de kan nå med din investering,” siger André Rogaczewski, der stiftede Netcompany for 20 år siden sammen med to partnere.

I 2017 rundede selskabet 1000 ansatte og blev den første nystartede danske virksomhed i 20 år til at opnå det.

“For alle de virksomheder, jeg har investeret i, gælder det, at jeg har kigget på, hvad det er for et menneske, der står bag. Er det en, jeg kan stole på? Er det en, der er dygtig nok? Er det en, som tænker på mere end bare sig selv, og som kan få virksomheden til at vokse? Når væksten stopper i virksomheder, er det næsten altid, fordi den person, der står i spidsen, ikke har været i stand til at give fra sig og fortælle, hvor virksomheden skulle hen. Det gælder også for de helt store virksomheder, når de skifter ud i ledelsen. Der er ikke noget, der er så stort, at det ikke kan brydes ned og blive ødelagt af mennesker,” lyder det fra 52-årige André Rogaczewski, der mener, at en af fordelene ved at blive ældre i hans tilfælde er, at han er blevet klogere på, hvor vigtige mennesker er.

_K0A6398.jpg
“For alle de virksomheder, jeg har investeret i, gælder det, at jeg har kigget på, hvad det er for et menneske, der står bag. Er det en, jeg kan stole på? Er det en, der er dygtig nok? Er det en, som tænker på mere end bare sig selv, og som kan få virksomheden til at vokse? "

Han kan i højere grad end tidligere mærke og føle, om det menneske, han sidder overfor, har en ild og en motivation – og kan han fornemme det, er han allerede langt i sin beslutningsproces. André Rogaczewski har tidligere udtalt, at han vil gøre op med danskernes magelighed og iværksætternes BMW-syndrom, hvor drømmene stopper, når den første BMW er parkeret i garagen. For han mener, at det alene er udtryk for rendyrket egoisme at stoppe der.

De mennesker, der bliver mest succesfulde, kan ifølge ham ikke lade være. De har en fuldstændig kompromisløs begejstring for at finde på noget nyt og give verden noget, som den ikke har fået før. Kunderne er gud for de mennesker, og de er som regel ret ydmyge og mener, at deres opfindelse eller virke er større end blot dem selv.

“Det adrenalinkick man får, hver gang det lykkes, det kan de ikke undvære. Det kan jeg ikke undvære. Der er nogle, der stopper allerede ved BMW’en, og så er der dem, der fortsætter og er fuldstændig ligeglade med BMW’en, eller hvor mange nuller der er kommet i formuen. De vil gerne begejstres igennem et langt liv,” siger han.

I 2019 blev André Rogaczewski milliardær. Det skete efter børsnoterin­gen af Netcompany året før, og han kunne potentielt trække sig tilbage. Potentielt. Han har bare aldrig mødt nogen, der har valgt den vej, som var ægte glade, og selv om han kunne købe utallige BMW’er, har det for ham intet at gøre med den ild, der brænder i ham for at fortsætte.

“Jeg elsker at være på ferie, slappe af, drikke rødvin og høre høj musik fire uger om året, men jeg kunne ikke gøre det hele tiden. Det har aldrig været en drøm for mig at gå fra otte til ni nuller – det er ikke det, der har fået mig til at arbejde 10-12 timer om dagen,” siger han.

Som barn blev han også nemt begejstret. Barndommen udfoldede sig i, hvad han betegner som værende en ghetto dengang, i Aalborg Øst, hvor han flygtede til som treårig med sine polske forældre. Han klappede med én hånd, når han blev virkelig begejstret, og selv om han nu har nedtonet klappet til blot at bevæge fingrene energisk under skrivebordet, så er det dét, der er målet. Ikke nullerne på kontoen.

Har droppet de forretninger alle andre satser på

Omsætningen i Netcompany landede i 2019 på knap 2,5 mia. kr., og i første kvartal 2020 havde selskabet en fremgang på 16 pct. sammenlignet med det foregående kvartal. Siden selskabet gik på børsen i 2018, er aktien steget med over 72 pct. Netcompany står bl.a. bag skolernes platform Aula og Borger.dk og har spillet en nøglerolle i digitaliseringen af Danmark.

“Og så har vi droppet noget, som alle andre gør for at være i front: Vi har droppet alt, hvad der hedder tænketanke og kloge hoveder, som sidder hos os og finder på nye ting, der skal udvikles. Der har vi valgt at være mere ægte og ærlige om, hvad der kan lade sig gøre overfor kunderne, ved at være sammen med dem og være tæt på, hvad der foregår i hovederne på dem – og have fingrene helt nede i mulden i forhold til, hvad der rører sig i deres virksomheder,” siger André Rogaczewski.

Han beretter, at han sjældent selv har fundet på noget nyt og spændende ved at sidde i et kontorrum og brainstorme og pille sig selv i navlen. Det mener han, at der kun sporadisk kommer noget godt ud af.

Derudover skal forklaringen på succesen, ifølge André Rogaczewski, findes blandt de ansatte og deres innovation.

“Otte ud af ti af dem, vi ansætter, kommer direkte fra universiteterne, så vi er begunstiget af utroligt innovative mennesker. De har en helt ny, fri – og nogle gange dejlig naiv – holdning til, hvad der kan lade sig gøre. Vores konsekvente sats på, at menneskets hjerne og unge menneskers ambition hurtigt kan gøres til en meget værdifuld komponent i en virksomhed, har været rigtig,” lyder det fra topdirektøren, der af og til bliver mødt med, at det må kræve meget at integrere så mange helt nyuddannede unge.

Det gør det uden tvivl, og derfor har Netcompany også oprettet et akademi, hvor de unge selv bemærker, at de nærmest fortsætter deres uddannelsesproces, når de starter i Netcompany. Ifølge André Rogaczewski gør det dem trygge ved ansættelsen – de bliver evalueret – og det hele er meget transparent. Samtidig er det nye blod vigtigt for de ældre ansatte, så de bliver holdt skarpe. Ansættelserne sker konsekvent – også i nedgangstider.

_K0A6350.jpg
Otte ud af ti ansatte i Netcompany kommer direkte fra universiteterne. Det er ifølge André Rogaczewski med til at sikre, at selskabet forbliver innovativt.

“Det er nemt nok at sige, at det er vigtigt at ansætte nye til fremtidige opgaver, men det er svært at trykke på knappen og ansætte 50 nyuddannede, hvis opgaverne ikke er til det lige nu. Det gør vi, og vi oplever, at der er en lige linje fra talent til merværdi,” siger André Rogaczewski og uddyber, at Netcompanys vækst i øvrigt igennem alle årene kommer fra alle deres services – lige fra udvikling til drift – og fra stringente lovformelige regelbaserede systemer til kunstig intelligens.

Og kunderne tæller både mellemstore og store private virksomheder og store aktører inden for det offentlige.

Ofte kan man dele markedet op i to dele: De gamle systemer, der skal konverteres til nye, og så de spritnye systemer hvor man differentierer sig og innoverer. Netcompany er lykkedes med at digitalisere store, komplekse kerne it-systemer til både offentlige og private kunder – til budgettet og i rette kvalitet. Det renommé er ifølge André Rogaczewski en afgørende faktor for væksten.

“Det kommer hovedsageligt også af, at det, vi tidligere har lavet for kunderne, er gået godt. Vi har været i stand til at levere god kvalitet hele tiden, og på den måde har vi fået rodfæstet os hos visionære og dygtige kunder, som hele tiden vil noget nyt. Derfor har vi fået adgang til at bygge nogle af de mest spændende systemer i Danmark. Det sværeste for os er at komme ind til en helt ny kunde, men når vi først er kommet ind, så er vi gode til at levere værdi og kan vækste, og det nyder vi godt af,” vurderer André Rogaczewski.

Den største trend er differentiering

Den helt store trend indenfor branchen er, altså hvis man spørger Netcompanys topchef, at man bevæger sig væk fra standardløsninger og imod unikke produkter.

“Hvis jeg var den klassiske og typiske it-leder, så ville jeg nok svare, at AI og blockchain er de største trends – det er også kæmpestort, men det er techtrends, som måske forsvinder eller omformuleres igen om nogle år. For mig at se er det derimod en kæmpe trend, at klassisk it-outsourcing er ved at forsvinde, og at de gamle legacy systemer endelig droppes til fordel for innovation. Du vil være tæt på dine kunder og differentiere dig fra konkurrenterne, og du skal derfor ikke – og vil heller ikke – proppes ned i et standardsystem, med mindre det er et område, hvor du partout skal være præcis som de andre,” konstaterer André Rogaczewski.

For ti år siden var det mantraet, at jo billigere man kunne gøre det, jo bedre – og it var ikke på samme måde et forretnings­mæssigt styrkeparameter. I dag er forretning blevet til it, og it blevet til forretning. Standardsystemerne blev før vedligeholdt af folk i Indien eller Kina.

Nu forventes det imidlertid, at man har den del på plads, som en nødvendig leverpostej. Men al den lækre pynt og andre indbydende typer pålæg, som netop skal gøre det her måltid interessant og ikke bare stille sulten – den er blevet vigtigere. Det er det, der differentierer dig i den digitale virkelighed.

“Det er et udskilningsløb, som sker der, og det er sket længe inden coronakrisen, men krisen har givet os en påmindelse om, hvor vigtigt det er med tydelige digitale forretningsmodeller, hvor agilitet i kernesystemerne er vigtigt. Dem, der ikke har det, de har det hårdt,” siger André Rogaczewski og tilføjer, at standardsystemet er nødt til at udgøre en mindre og mindre del af ens forretning – og at man i stedet for skal se på, hvordan man kan differentiere sig fra sine konkurrenter.

Egentlig ser han differentierings-trenden som en naturlig udvikling, efter at vi i første omgang har fundet ud af, hvad it har kunnet bruges til: E-mail i stedet for post, elektroniske fakturaer i et økonomisystem i stedet for manuelt sendte fakturaer osv. Fordi it-branchen er så ny, som den er, så ville han som privat investor være opmærksom på, at der er mange, som vil have bare nogle få af de solstråler, der varmer branchen.

“Der findes jo ikke den profession, hvor man ikke har klistret “it” eller “digitalt” på. Digitale konsulenter og lignende, og der skal man være opmærksom på, at der ikke er nogen gratis frokost inden for det her. Hold øje med, om der blot er tale om letvægts-it, som falder fra, når tiderne bliver hårde, inden du bliver alt for interesseret i et selskab inden for branchen,” bemærker André Rogaczewski og tilføjer, at langtidsholdbare selskaber – ud over at have en dygtig ledelse – skal have en bæredygtig vækst med produkter, som det er svært at forestille sig, at kunderne ikke vil købe i morgen.

_K0A6599.jpg
André Rogaczewski investerer langsigtet i forretningsmodeller i stedet for at fokusere alt for meget på aktiemarkedernes op- og nedture.

Coronakrisen har i øvrigt ikke ændret ved strategien for Netcompany, og André Rogaczewski er optimistisk i forhold til udviklingen for it-branchen, fordi mange har fået en øjenåbner for, hvor vigtigt det er at have sin digitale platform på plads. Samme optimisme har han slet ikke i forhold til samfundsøkonomien generelt:

“Jeg er bange for, at vi lige nu sidder i en situation, hvor den næste generation kan komme til at betale en meget høj pris for den her nedlukning. Der er ikke noget godt at sige om det. Det er nemt at ødelægge vores velstand, men det kan tage flere år at bygge den op igen, så jeg mener, vi skal være varsomme nu og kæmpe for de værdier og det samfund, vi har bygget op. Det kommer ikke af sig selv,” siger han.

André Rogaczewskis bedste investering har uden tøven været Netcompany og opbygningen af selskabet siden 2000. Derudover fornægter hans jyske baggrund sig ikke, når han investerer. Han holder sine ben solidt plantet i mulden.

Til dels. For samtidig er der også nogle penge, der skal ud at flyve i noget, han kan holde øje med, samtidig med at begge hans fødder forbliver på jorden.

“Der har jeg en vis risikovillighed og investerer i iværksættere. Jeg kan godt lide folk, der kommer med et forretningskoncept, som allerede har de første kunder. De har brug for to ting: Kompetencer og penge, og der kan jeg godt lide at være med og se det vokse. Jeg ville aldrig sætte alt, hvad jeg har i iværksættere, men jeg ville heller aldrig sætte alt i traditionsrige store virksomheder. Jyden og iværksætteren, jeg har i hjertet, bliver kombineret meget godt,” siger André Rogaczewski, der tager de store aktiefald i forbindelse med coronakrisen – og de efterfølgende stigninger – med ophøjet ro.

Dybest set interesserer det ham slet ikke, om aktierne går den ene eller den anden vej på et givet tidspunkt – han tjekker det som regel en enkelt gang om ugen og overlader resten til andre.

“At sidde som en høg og være klar, når det går dårligt, og måske være med på en optur – det har aldrig interesseret mig. Jeg er forretningsmenneske, ikke finansmenneske. Jeg er interesseret i det, der ligger bagved,” understreger André Rogaczewski, der mener, at de fleste alligevel har svært ved at forudse, hvilken vej aktierne tager.

Han nyder i stedet for at bidrage til, at iværksættere kan få sunde forretninger, og selv om André Rogaczewski er entreprenør og iværk­sæt­ter helt ind i hjertet, så kunne det ikke falde ham ind at starte helt forfra selv.

“Jeg starter hele tiden noget nyt i Netcompany og stiller hele tiden spørgsmålstegn ved, om vi kan gøre ting anderledes – det gør jeg også i de andre virksomheder, jeg er involveret i. Så det får jeg stillet rigtig meget af min entreprenørtrang ved. Men jeg ville ikke starte helt forfra igen – det vil jeg overlade til yngre mennesker. Jeg bidrager med mere energi ved at gøre det på den her måde,” lyder det fra André Rogaczewski, der privat aldrig har sat sig dyrere, end at han og hans familie ikke ville komme til at lide afsavn.

Snusfornuftig i sin privatøkonomi

Dengang han skulle flytte sammen med sin kone, solgte de begge deres lejligheder og gik i banken for at tale om et lån til et hus, de havde fundet. Bankrådgiveren kunne ikke forstå, at de ville købe noget, der var billigere end det, de reelt havde råd til.

Men da Netcompany på det tidspunkt skulle stables på benene, var der ingen grund til at løbe nogen unødig risiko, og som André Rogaczewski bemærker, så er der aldrig nogen, der har fået det dårligere af at leve på færre kvadratmeter. Næsten dagligt får han forespørgsler fra journalister, der vil interviewe ham, og svarene på spørgsmålene falder hurtigt og velovervejet. Han er vant til at stå i front, og han mener, det er helt naturligt, at mange interviews fokuserer på vinderne, men det er sjældent, han bliver spurgt om dem, der står bag ham.

_K0A6929.jpg
André Rogaczewski er meget imponeret af både Amazons og Teslas innovation.

“Det er ikke så tit, jeg får mulighed for at takke dem. Min kone står bag mig, og ikke på den måde at hun står derhjemme bag kødgryderne, men på den måde at hun og min familie har fundet sig i, at jeg hele tiden har været udlånt, og støtten har hele tiden været der. Det gælder også for mine venner, som jeg har kendt, siden jeg var dreng og ung, og som ikke kan se forskel på den dreng, jeg var dengang og nu. Det er det, der betyder mest for mig som menneske og for de fleste andre mennesker – det er bare ikke alle, der når at opfatte det, før det er for sent,” lyder det fra André Rogaczewski, der tilføjer, at han ikke mener, at hans store fokus på Netcompany på nogen måde kolliderer med hans fokus på de mennesker, han er tættest på:

“Du skal gøre dig klart, hvad der er vigtigt i dit liv. Hvad der er essentielt. Du kan jo ikke holde i hånd med din kone hele tiden – hun ville jo smide mig ud – og jeg ville være som en løve i et bur. Man skal give hinanden plads og have drømme. Hvis det kan kombineres med at flyve højt, så er livet jo fantastisk.”

Igen centrerer André Rogaczewskis fokus sig på menneskene omkring ham. Det er dem, der gør forskellen: I Netcompany, i de virksomheder han investerer i – og i livet.



Er du ny leder, eller har du ambitioner om at blive det? Børsens uddannelse "Ny leder" er for dig, der ønsker at kunne skabe resultater gennem god ledelse, kommunikere, coache og give feedback samt sikre høj performance hos dine medarbejdere. Læs mere om uddannelsens andre læringsmål, her.