Leasingmarkedet bugner med muligheder

null

311215_16_9_large_121.jpg
Penge
Eksklusivt for kunder
16. okt 2015 KL.10:35
Antallet af danskere der vælger at lease bilen stiger voldsomt i disse år. Men leasing er ikke bare leasing. Der findes en række forskellige muligheder:

Leasing – den traditionelle model

Vælger du at lease din bil og køre fra forhandleren med en helt almindelig standardkontrakt, gælder det typisk, at bilen har en leasingperiode på et til tre år. For at komme ud at køre smider du en førstegangsydelse på bordet. Beløbet kan sammenlignes med en udbetaling, hvis du i stedet havde valgt at købe bilen. Herefter betaler du et månedligt gebyr – leasingydelsen – for at have bilen.

I kontrakterne er så indbygget et fast kilometerantal, som du må køre i perioden. Kører du mere, bliver du ramt af en ekstrabetaling, når bilen efter leasingperioden returneres. Den klare fordel ved leasing fremfor køb er, at man på forhånd ved præcist i kroner og øre, hvad det kommer til at koste at have bil. Ofte er serviceeftersyn og reparationer nemlig også inkluderet i leasingydelsen.

Splitleasing

Hvis du har en firmabil og er godt og grundigt træt af den ekstra skattebetaling, sådan en vogn er skyld i hver eneste måned, er splitleasing måske svaret på dine bønner. Splitleasing fungerer nemlig sådan, at udgifterne deles op på dig selv og firmaet, alt efter hvordan de kørte kilometer fordeler sig.

Konkret betyder det, at hvis det koster 100.000 kr. årligt at have en bil, som der køres 25.000 kilometer i, ender den fulde regning altså ikke hos dig. Hvis de 5000 kilometer køres privat, mens resten er for firmaet, ender du med en regning på 20 pct. Altså 20.000 kr. Resten tager firmaet sig så af. Og den bedste nyhed er den skattetekniske, for så er der ikke noget, der hedder beskatning af fri bil længere.

Flexleasing

Når du ser en velhaver drøne forbi i en Ferrari eller en potent BMW M5 og tænker: "Bare det var mig," så er superbilen måske ikke så langt væk, som du umiddelbart tror. I hvert fald kan flexleasing være den genvej, der kan få dig ud at trille i en af den slags biler, som ellers går under betegnelsen drømmebiler.

Flexleasingmodellen fungerer ved, at der betales en månedsvis registreringsafgift fremfor den fulde afgift, den dag bilen indregistreres. Satsen går fra 2 pct. af registreringsafgiften månedligt og ned til 0,5 pct. Er bilen over tre år gammel, kan den flexleases med den lave sats. En række firmaer har specialiseret sig i netop denne type leasing. Den bruges eksempelvis også til eksklusive cabrioleter, som kun skal køre i sommermånederne. På den måde kan du nøjes med at betale afgift i de måneder, hvor bilen bruges.

Men markedet er broget, og ikke alle udbydere er lige seriøse. I nogle af leasingkontrakterne hænger man som leasingtager selv på en restværdi af bilen, som skal betales, når kontrakten udløber. Som privat leasingtager kan det være en dyr fornøjelse, så ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen bør man overveje det grundigt. Til gengæld er der knap så meget at frygte, hvis man er virksomhedsejer og kører i firmabil, der er flexleaset. For så kan et eventuelt tab på restværdien fratrækkes i virksomheden.

Mixleasing

Her har vi med et af de helt nye produkter på leasingmarkedet at gøre, og derfor er det heller ikke alle mærker, der er med på at udbyde mixleasing endnu. Men Peugeot og Mitsubitshi er at finde i feltet. I korte træk går mixleasing ud på, at du indgår en etårig leasingaftale på en helt ny bil.

Efter de 12 måneder er gået, kan du vælge imellem to ting: Du kan aflevere bilen tilbage, og så hører du ikke mere om den. Men er du blevet så glad for bilen, at du ønsker at beholde den, kan du købe den fri. Købsprisen er så nyprisen fratrukket det, du har betalt i førstegangsydelse og månedlige betalinger det år, hvor du har haft bilen.