Ekspert: Apple holder fast i den gule trøje

Penge
Eksklusivt for kunder
19. okt 2010 KL.13:48
Det er muligt, at Apple-aktien i går blev handlet ned efter virksomhedens regnskabsfremlæggelse og flere dages kursstigninger. Men virksomheden ligger stadig solidt i førerposition.

Det vurderer lektor på DTU Informatik, Jakob Eg Larsen, over for borsen.dk.

Han hæfter sig ved, hvordan det er gået med IT-gigantens seneste flagskib; den såkaldte iPad.

”Apple ligger solidt i førertrøjen. Den gang Apple annoncerede den, var spørgsmålet, om der overhovedet var plads til denne form factor. Folk tvivlede på, om man kunne bruge den til noget, man havde jo i forvejen bærbare computere, notepads og avancerede smartphones med touchskærme,” siger han.

Med udtrykket ”form factor” mener han produktets fysiske udformning.

Jacob Eg Larsen står i sit arbejde for Mobile Informatics Lab i afdelingen for kognitive systemer. Her arbejder man bl.a. med næste generations intelligente brugergrænseflader til mobile og web-baserede systemer.

iPad en succes mod forventningerne

”Man skal se det i lyset af at fra starten af året, hvor de annoncerede produktet, og der var stor skepsis, så har de nu solgt 4,2 mio. devises, som folk ikke havde nogen forventninger om, at man kunne bruge til noget. Det, synes jeg, er ret interessant,” forklarer han.

Lektoren vurderer, at Apple er så at sige flere tablet-længder foran Microsoft, som det ser ud lige nu.

Hvad er det de kan, som Microsoft ikke kan?

”Det er et godt spørgsmål. Men det, de har succes med, er at få tingene til at virke sammen – at få integreret de forskellige teknologier, så de fungerer sammen,” siger han og uddyber:

”De har hardware i form af iPad’en, så har de selve operativ-systemet, plus de laver en række forskellige services som iTunes og iBooks osv. På den måde spiller det hele sammen og gør, at man får et system, som er meget nemt at bruge for den almindelige bruger, hvor konkurrenterne måske lider lidt under mindre velintegrerede systemer.”

Ny situation – nyt produkt

Jakob Eg Larsen mener ikke, at iPad’ens stigende popularitet nødvendigvis er en dødsdom for iPod’en. Han vurderer, at man bør anskue det sådan, at der er en række forskellige fysiske udformninger, og så er spørgsmålet, hvor mange der er brug for.

”Til forskellige brugssituationer, er der forskellige typer udformninger af devises, som er relevante. Der tror jeg, de med iPad’en har fundet en tablet, som muliggør nogle nye brugssituationer, som ikke var så godt dækket af de eksisterende maskiner og computere,” forklarer han.

Med tablet mener lektoren den fysiske udformning, som iPad’en har. Det vil sige en stor touchskærm og en skærmstørrelse på ca. 10 tommer. Noget man kan sidde med i en sofa og læse i, som var det en bog.

Tablet nøgle til succes

Han mener da også at det er netop denne udformning der har ramt en åre hos forbrugerne.

”Jeg tror i højere grad, det er der, de har fat i noget, end det er med teknikken og det iPad’en kan, som gør den til den succes, den er blevet. Den muliggør, at du kan bruge teknologien, sidde og surfe på nettet, eller læse nyheder på nogle nye måder og i nye situationer end før. Jeg tror, det er der, den har sin styrke,” vurderer han.

I forhold til hvem der er Apples største konkurrent lige nu peger han på Google og dennes Android-platform.

”De buldrer fremad specielt med mobiltelefoner eller smartphones, som har dette system. Android er styresystemet der ligger i disse SmartPhones, og de sælger allerede nu bedre end Apples iPhones,” siger han.

Han forklarer, at det er en konkurrent, som også kommer til at lave tablets, og det er her, Apple skal forvente konkurrence.