SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Virksomhedernes sats på black friday kan ende med at fylde kopisternes lommer

At dømme ud fra mængden af black week- og black month-tilbud, så håber mange virksomheder forståelig nok på et godt salg op til jul. Arkivfoto: Pascal Pochard-Casabianca/AFP/Ritzau Scanpix
At dømme ud fra mængden af black week- og black month-tilbud, så håber mange virksomheder forståelig nok på et godt salg op til jul. Arkivfoto: Pascal Pochard-Casabianca/AFP/Ritzau Scanpix

Inflationen er høj, og pengene små. Det er længe siden, at det har været så vigtigt for virksomheder at få det meste ud af deres idéer. Og at dømme ud fra mængden af black week- og black month-tilbud, så håber mange virksomheder forståelig nok på et godt salg op til jul. Men det kan vise sig at være forgæves. Danmark er nemlig et af de mest kopierede lande i Europa. Virksomheder på det danske marked går glip af knap 7 mia. kr. i direkte salg hvert år til kopister. Derfor kan det undre, at selvom der er bred enighed blandt små danske virksomheder om, at det er vigtigt at beskytte deres forretning mod kopister, så viser resultaterne fra en ny undersøgelse, Patent- og Varemærkestyrelsen har fået lavet, at det desværre er de færreste, som rent faktisk gør noget for at forhindre kopiering.

Det er nemlig kun 9 pct. af de små virksomheder i Danmark, der har registreret deres varemærke. Med andre ord kan ni ud af ti virksomheder ikke uden videre dokumentere, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge. Det svarer til, at man bor i et område med mange indbrud, men man låser ikke døren.

Og det er et problem. Særligt for e-handelsvirksomheder. Meget tyder nemlig på, at jo mere man eksporterer og sælger på nettet, desto større er risikoen for at blive kopieret, og at andre stjæler ens idé. Derfor er det en god idé at beskytte sin forretning med f.eks. et registreret varemærke. Det giver en række fordele. Større handelsplatforme og sociale medier har typisk formularer, som kan bruges til at anmelde kopivarer – og på den måde få lukket kopisternes tilknyttede konti. Det kan være en både effektiv, billig og hurtig vej til at bekæmpe kopier på nettet, men det kræver, at virksomheden selv har et registreret varemærke.

Der er også den mulighed, at en virksomhed med hjælp fra en privat rådgiver skriver til kopisten og forlanger, at vedkommende stopper salg og markedsføring, altså misbruget af det registrerede varemærke. Det kan i mange tilfælde være tilstrækkeligt til at stoppe kopieringen. Black friday er ikke kun en mulighed for forbrugerne for at finde et godt tilbud, det er også en reminder til virksomheder om at få styr på deres rettigheder.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu