På lørdag ruller Danmarks Indsamling over skærmen for 16. gang. Det samme gør det banner i bunden af skærmen, der gennem hele showet afslører de flotte beløb, som virksomheder donerer til årets gode formål. Og det gør de klogt i. Ikke kun med tanke på verdens sårbare børn, men også med tanke på fastholdelsen af deres egne medarbejdere.
“Når virksomheder er med til at støtte en god sag, skaber det stolthed, engagement og nye værdifællesskaber på tværs af arbejdspladsen
Flere danske medier har den seneste tid beskrevet en bevægelse, hvor lønmodtagere forlader deres job uden at have et nyt. Tendensen betragtes som et oprør mod ligegyldighed. Vi vil ikke lægge vores kostbare tid på en arbejdsplads, hvis ikke vores indsats tjener et formål, der er større end os selv.
Når virksomheder er med til at støtte en god sag, skaber det stolthed, engagement og nye værdifællesskaber på tværs af arbejdspladsen.
Det hører vi i Unicef Danmark fra de virksomheder, vi samarbejder med. Det bringer med andre ord mening til medarbejdernes arbejdsliv.
Derfor giver det rigtig god mening, når flere og flere virksomheder vælger at donere til velgørende formål som til Danmarks Indsamling. Bidrag fra virksomheder og fonde udgjorde sidste år 42 pct. af det samlede resultat. Det er en tydelig stigning fra tidligere års indsamlinger, hvor virksomheders bidrag ret stabilt har udgjort 25-30 pct. af de samlede indtægter.
Vi har oplevet en overvældende støtte og opbakning fra erhvervslivet. Særligt i forbindelse med det seneste års katastrofer og kriser – fra Afghanistan til corona og krigen i Ukraine. Indtægterne fra vores fonds- og virksomhedssamarbejder udgjorde i sidste regnskabsår hele 80 pct., mens andelen for bare tre år siden lå på 35 pct.
I Unicef Danmark betragter vi det selvsagt som en positiv udvikling. Både for verdens mest sårbare børn, men også for vores kollektive fællesskabsfølelse og individuelle trivsel. Herfra skal lyde en opfordring til at se med på lørdag kl. 19 på DR1 – og til som virksomhed at huske på, at det betyder noget for dine medarbejdere, at virksomhedens navn ruller over skærmen.