TDC-direktør: Priden skal også ændre arbejdspladsernes hverdag

386109_16_9_large_624.jpg
Opinion
Eksklusivt for kunder
16. aug 2019 KL. 8:58

DEBAT - Copenhagen Pride er skudt i gang, og virksomheder over hele landet lader sig derfor indhylle i hele farvepaletten for at fejre mangfoldigheden og sende det klare signal om, at ’hos os er der plads til alle’. Det samme gør vi hos TDC. Priden er en vigtig påmindelse om, at vi alle er forskellige – også på en arbejdsplads. Og heldigvis for det! Var det modsatte tilfældet, ville det næppe være stimulerende for innovation og kreativitet.

Men en årlig festival kan ikke stå alene, hvis vi for alvor skal integrere mangfoldigheden ude i virksomhederne. Og der er tydeligvis behov for en større indsats. En undersøgelse fra Ligestillingsministeriet viser, at hverdagen for LGBTI-personer er knap så festlig og farverig som Priden. Over en fjerdedel af de adspurgte LGBTI-personer svarer, at de i varierende grad ikke føler, at de kan være åbne om deres seksuelle orientering på arbejdspladsen.

Det er beskæmmende og trist, at det stadig er et problem i 2019! Sådan skal det ikke være, og vi skal fra virksomhedernes side blive bedre til at arbejde målrettet med mangfoldighed – og integrationen af den. Både for den enkeltes skyld – men også fordi, at mangfoldighed skaber forretningsmæssig værdi.

Og vi skal videre end det – vi skal ikke bare integrere mangfoldigheden. Vi skal stimulere den og udnytte det store potentiale, der ligger i, at vi er forskellige hver især. Der er en kæmpe værdi i den dynamik, der ligger i bevidst at sammensætte teams, hvor alle ikke ligner hinanden, har samme baggrund og samme perspektiv på forskellige udfordringer.

Undersøgelse på undersøgelse peger entydigt på, at arbejdspladser med en høj grad af diversitet er mere effektive, de er mere innovative, de har et bedre omdømme og ikke mindst en højere indtjening. Og så tillader jeg mig at tilføje – et sjovere og mere lærerigt arbejdsmiljø.

Hos TDC er vi medskabere af fremtidens digitale samfund, vi udvikler teknologi og digitale løsninger, som alle danskere skal kunne se sig selv i. Vores kunder er danskere – på tværs af alder, digitale kompetencer, etnisk baggrund, religion, handicap og seksuel orientering – med vidt forskellige behov, som vi skal imødekomme på bedste vis. Og skal vi lykkes med det, er det en klar forudsætning, at vores medarbejdere afspejler diversiteten i det danske samfund og dermed diversiteten blandt vores kunder. Derved skaber vi de bedste og mest innovative løsninger til gavn for vores kunder.

Så lad os fejre Priden for fuld skrue nu, men lad os huske på, at det er i hverdagen, forandringerne skal ske – for det er langt fra godt nok, at der fortsat er alt for mange, der ikke føler, at der er plads til dem på arbejdspladsen.