SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Ejendomsmilliardær: Dybt skadeligt lovforslag om lagerforvaltning vil bremse 2030-plan og den grønne omstilling

Lovforslaget om Lagerbeskatning får både negative konsekvenser for ejendomsselskaber, lejere og den grønne omstilling, mener Rolf Petersen, der er direktør i City Apartments. Arkivfoto: Simon Fals
Lovforslaget om Lagerbeskatning får både negative konsekvenser for ejendomsselskaber, lejere og den grønne omstilling, mener Rolf Petersen, der er direktør i City Apartments. Arkivfoto: Simon Fals

Der er noget, vi bliver nødt til at snakke om. Noget som vil direkte påvirke hundredvis af danske ejendomsselskaber - store som små - foruden lejere, borgere og samfundet i sidste ende:

Nemlig Lovforslaget om Lagerbeskatning, der er et opfølgende finansieringselement i retten til tidlig tilbagetrækning - i folkemunde kaldet “Arne-pensionen” - der blev indgået 20/10/20 mellem S-regeringen, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Forslaget indebærer, at hvis mit selskab atter får et milliardoverskud, hvor hovedparten af dette udgøres af værdiopskrivninger af ejendomsporteføljen, så mener regeringen og dens aftalepartnere, at jeg skal betale 22 pct. selskabsskat af det hele - og dét selv hvis mine likvide indtægter i samme år kun udgør en mindre procentdel af overskuddet.

Med andre ord ville regeringen i et sådant scenarie tage alle mine likvide indtægter og oveni hatten sende mig en skatteregning på et trecifret millionbeløb, da man vil beskatte mig af den forventede salgsværdi af porteføljen.

Rammes hårdt

Vi bliver nødt til at tale om det. Hvis ikke for min skyld, så for alle andres, da der eksisterer en række farlige og oversete faldgruber og konsekvenser ved Lovforslaget for Lagerforvaltning, der savner opmærksomhed:

Først og fremmest vil lovforslaget utilsigtet øge risikoen for, at mange danske ejendomme ender på udenlandske hænder hos “buy-it, sell-it, fix-it”-kapitalfonde, eftersom kun store institutionelle investorer efterhånden vil få råd til at arbejde med de markant lavere investeringsafkast, som lovforslaget vil påføre ejendomsmarkedet i Danmark. Dette går direkte mod hensigten med de senere års politiske tiltag for at begrænse tilstedeværelsen af spekulative udenlandske ejendomsinvestorer i særligt København og omegn.

Valget er politikernes, men selvom regningen er ejendomsbranchens, så er konsekvensen af dette eklatant ringe skattepolitiske håndværk alle danskeres

Ude i provisen opstår samtidigt det næste problem: Her vil små ejendomsselskaber blive hårdt presset på likviditeten, vurderer flere fremtrædende stemmer i ejendomsbranchen, hvilket jeg kan tilslutte mig. I provinsen vil lokale ejendomsinvestorer nemlig i endnu højere grad mangle den likviditet, der findes i de større byer som konsekvens af i forvejen dårligere belåningsgrader og lånetyper, der udfordrer den kontante likviditet for at betale den løbende lagerbeskatning af urealiserede værdistigninger. Provinsen står med andre ord dobbelt så dårligt stillet, hvis lovforslaget bliver en realitet i sin nuværende form.

Og så kommer vi til samfundet og i sidste ende det vigtigste: Der opstår en overhængende risiko blandt ejendomsselskaber for markant mindre afsætning af midler til grønne investeringer og renoveringer af boligmassen, hvilket i ekstreme fald vil lede til forslumning i hele Danmark. Det vil naturligvis ikke være i samfundets interesse, og når mulighederne for finansiering af energivenlig renovering og lavere klimaaftryk samtidigt mindskes drastisk, da vil det totalt forhindre den grønne omstilling.

Skader grøn omstilling

Her troede man, at der var bred politisk enighed i ambitionerne for 2030-planen, men hvordan skal ejendomssektoren gøre sit for at bidrage til den grønne omstilling, hvis alle midlerne i stedet går til at betale en totalt uigennemtænkt skat?

Summen af kardemommen er, at Lovforslaget om Lagerbeskatning alene vil bidrage unødigt og overmåde til statens likviditet med en 41 pct. overfinansiering af tilskuddet til Arne-pensionen.

Det er i sig selv utilfredsstillende, omend meget få synes at have bemærket de meget sorte skyer, der ellers er åbenlyse for mig og andre danske ejendomsfolk:

Lovforslaget om Lagerbeskatning er ikke bare dårligt skattepolitisk håndværk, der kan få store konsekvenser for økonomien blandt små og mellemstore ejendomsselskaber. Det er også en kæp i hjulet på 2030-planen og en massiv forhindring af den grønne omstilling, der kommer til at få synlige konsekvenser for boligmassen i København såvel som resten af Danmark.

Valget er politikernes, men selvom regningen er ejendomsbranchens, så er konsekvensen af dette eklatant ringe skattepolitiske håndværk alle danskeres. Og derfor er der brug for at omtænke Lovforslaget om Lagerbeskatning og gerne i en mere grøn retning, hvilket jeg tænker, at der må være flere på begge sider af det politiske spektrum, der godt kan se fornuften i.

Hvem er med mig?

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu