SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Modebranchens grønne omstilling må ikke blive til grøn spraymaling på sorte klæder

Billede fra Copenhagen Fashionweek 2021 Arkivfoto: Simon Fals
Billede fra Copenhagen Fashionweek 2021 Arkivfoto: Simon Fals

Modebranchens grønne omstilling skal resultere i reelle forbedringer og ikke grøn spraymaling på sorte klæder

Om lidt starter Copenhagen Fashion Week, og vanen tro begynder historierne at rulle om, hvordan der er grønne klæder på den røde løber. De historier har vi efterhånden hørt i en del år, men i praksis fylder branchen forbavsende lidt, når vi taler om løsninger på vores klimaudfordringer og 2030-mål.

Når modeverdens øjne fra den 9-12 august igen bliver rettet mod København, er der set udefra stor fokus på bæredygtighed. Organisationen bag modeugen uddeler bæredygtighedspriser, stiller bæredygtighedskrav til de brands, der præsenterer deres nyeste kollektion, og organisationen har en handlingsplan for, hvordan de vil nedbringe deres klimaaftryk.

De helt store ord er fremme, men vi er nødt til at sikre, at det hele ikke bliver en omgang slap grøn te, for vi har et akut behov for at rykke os som branche. Modebranchen står nemlig for mellem 8 og 10 pct. af verdens samlede udledning af CO2.

Hvis vi for alvor skal sætte gang i den grønne omstilling af branchen i stedet for bare at snakke om den, skal vi som modebrands gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter på lige fod med omsætningen.

De største udviklingsmæssige kvantespring er altid sket gennem konkurrence mellem aktører. Adidas og Nike har kæmpet om at runde den magiske grænse på to timer for et maraton og har i jagten skåret mere end 20 minutter af verdensrekorden på 50 år sammen med dygtige atleter, trænere og læger. I samme periode har de gjort skoene så lette, at det nærmest føles som at være barfodet.

CO2-regnskab i fokus

Hvis de to tøjgiganter kan kæmpe om at minimere vægt og stofforbrug, så kan de selvfølgelig også konkurrere på at minimere aftrykket på vores klode, ligesom H&M kan CO2-konkurrere med Zara og Son of a Tailor med Shaping New Tomorrow. CO2-regnskabet skal være i centrum, når vi kæmper om kunderne.

Det er helt afgørende, at vi sikrer nemme og troværdige metoder at måle branchen på og gøre klimapåvirkningen synlig for dem, der køber vores produkter. For danskerne bliver fortsat mere opmærksomme på klimahensyn. Men i dag går det ganske enkelt for langsomt for modebranchen, og tiltagene er for vage – eller direkte vildledende. Et godt eksempel er indekset Higg MSI, der siden 2011 er blevet brugt flittigt til at måle branchens miljøpåvirkning. I en nylig afgørelse i Norge har Forbrugertilsynet slået fast, at der er tale om vildledende markedsføring på mangelfuld dokumentation, når man bruger indekset til at kalde sit tøj miljøvenligt.

På samme måde har Forbrugerrådet TÆNK anmeldt nogle af de største modebrands til Forbrugerombudsmanden for Greenwashing, hvorfor de har brugt mærkninger, der enten er groft vildledende eller ligefrem opfundet af mærkerne selv. Resultatet er, at det bliver umuligt for forbrugerne at gennemskue, hvordan man handler grønt. Og det er en stopklods i den grønne omstilling af modebranchen. Der er behov for en nem og troværdig måde at måle den samlede påvirkning på.

Hos Son of a Tailor er vi ved at blive B Corp-certificeret for at kunne dokumentere vores samfundsværdi. Det giver mening for os, men det er desværre omfattende, så det afskærer mange mindre aktører for at være med. Og det er vigtigt, at vi får alle med.

Hvis vi skal gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter på lige fod med omsætningen, skal det være på et niveau, hvor både små iværksættere og store modebrands kan være med. Lad os starte med CO2-regnskabet. For det må og skal vi simpelthen gøre bedre som branche. Når vi har styr på det, kan vi så lægge andre parametre på i hele værdikæden. Vandforbrug, kemikalieindhold, plastforbrug, socialt bæredygtig produktion.

Grøn maling på sorte klæder

Hos de større spillere som Nike og Adidas er vi nødt til at hæve ambitionen yderligere. Den grønne bundlinje skal sidestilles med den økonomiske. For eksempel ved at få en revision af det grønne årsregnskab på samme måde, som man får kigget på det økonomiske regnskab.

Det er positivt, at modebranchen gerne vil vise grønne fremskridt. Men det skal være med faktiske forbedringer og ikke grøn spraymaling på sorte klæder. Det gør vi ved at udfordre hinanden og gøre bæredygtighed til en konkurrenceparameter, der skal måles og vejes kontinuerligt.

Det vil give et kvantespring på klimaregnskabet, som vil tage år med hensigtserklæringer, pseudocertificeringer og EU-forordninger. Først dér kan vi skifte den røde løber til modeugen ud med den grønne.

Andre læser også

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu