Kronik: Der er grund til optimisme over kinesiske turister

385951_16_9_large_417.jpg
Opinion
Eksklusivt for kunder
14. aug 2019 KL.12:12
Kina er og bliver et vigtigt vækstmarked for dansk turisme. Efter to år med relativt lav vækst i de kinesiske overnatninger er der igen grund til optimisme, for de der ønsker flere kinesiske overnatninger i Danmark. I 2019 er væksten indtil videre tilbage på det høje niveau, som vi har været vant til, idet overnatningstallet steg med 32 pct. ift. 2018 i de første fem måneder af 2019. Hovedstaden var i april den store højdespringer med en vækst på hele 73 pct. ift. sidste år.

Stagneringen i 2017 og 2018 var mærkbar, fordi den var i skarp kontrast til vores nabolande, som de seneste år har haft en imponerende vækst på netop det kinesiske marked og som dermed har snuppet markedsandele fra Danmark. Skylden kan derfor ikke skydes på overordnede faktorer, men skal nok hovedsageligt findes i manglende transport og overnatningskapacitet og deraf høje priser.

København har et kapacitetsproblem

Selv med de flotte tal for 2019 indtil videre er det klart, at København har et kapacitetsproblem ift. overnatning. Det ses bl.a., hvis vi kigger over sundet til Malmø, hvor de kinesiske overnatninger falder med hhv. -13 pct., -14 pct. og -20 pct. i de første tre måneder af 2019, men så pludselig stiger brat i april med 63 pct., når hotellerne har større belægning, og priserne presses i København. Dette problem forstærkes af de kinesiske rejsebureauers tendens til at booke sent, ofte mindre end tre måneder inden afrejse. Mange har således været nødsaget til at sende deres gæster på sightseeing i Danmark, men overnatte i Malmø.

Med de flotte tal for 2019 frisk i erindringen er der grund til at være optimistisk.

Et stort potentiale 

Man siger om kinesiske turister, at de er “money-rich but time-poor". Direkte flyforbindelser er som følge heraf den mest effektive måde at tiltrække kinesiske turister på. Siden december sidste år har vi fået to nye ruter til Kina, hvilket utvivlsomt er en af årsagerne til den nyfundne succes. Oslo og Stockholm har også fået nye ruter, hvilket også kan smitte af på os her i Danmark.

Der bygges i øjeblikket hotelværelser på højtryk i København, og den øgede kapacitet vil hjælpe med at holde kineserne på den rigtige side af sundet, når de vælger rejsedestination.

Der er et enormt uudnyttet potentiale for at give kinesiske turister fantastiske oplevelser uden for København. Kineserne er i højere og højere grad interesserede i at opleve mere end overfladiske highlight attraktioner, og Danmark har, hvad kineserne efterspørger, nemlig i store træk det modsatte af Kina, både når det gælder livsstil, gastronomi, natur, børneaktiviteter/uddannelse og autenticitet.

Den verserende handelskrig mellem Kina og USA kan yderligere skubbe til udviklingen og få antallet af kinesiske besøgende til at stige.

Vi må ikke tabe interessen

Derudover er der de sædvanlige årsager til at holde øje med det kinesiske marked, nemlig markedets størrelse og turisternes høje døgnforbrug, som er blandt de højeste. Selvom det kinesiske marked aldrig bliver et nærmarked for Danmark, er det værd at overveje, at hver fjerde internationale turist allerede i 2030 vil være fra Kina, og at kun knap 10 pct. af kinesere i dag ejer et pas.

To års stagnering må ikke få os til at tabe interessen for et så vigtigt vækstmarked. Der er enormt potentiale i det kinesiske marked, og der er kæmpe muligheder for at få gæsterne til at komme, blive længere og rejse ud i landet. Markedet giver således gode muligheder for det private erhvervsliv, hvis vi kan tilpasse produkterne og sælge dem på vores premisser, som også er, hvad kineserne efterspørger. Hvis ikke vi gør det, kommer kineserne og gør det for os.

Af Matias Thuen Jørgensen, adjunkt/assistant professor, Roskilde Universitet og Philip Kyhl, rådgiver indenfor kinesisk turisme og markedsføring