SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Konkurrenceloven spænder ikke ben for virksomheder, kun dem for dem, der ikke følger den

Det er for virksomhederne selv såvel som for forbrugerne vigtigt, at konkurrenceloven opretholdes. Arkivfoto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Det er for virksomhederne selv såvel som for forbrugerne vigtigt, at konkurrenceloven opretholdes. Arkivfoto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Som uafhængig konkurrencemyndighed har vi en vigtig opgave. Vi skal styrke konkurrencen til gavn for forbrugere og virksomheder. Styrket konkurrence øger produktivitet og velstand og kan medføre mere innovation og bidrage til en balanceret indkomstfordeling. I Børsen i sidste uge skrev advokat Asser Rung-Hansen, at “håndhævelsen af konkurrenceloven skaber unødige benspænd for erhvervslivet”.

Det billede kan vi ikke genkende.

I mange sager er det faktisk virksomhederne selv, der er kunder, og som derfor lider tab, som følge af at andre virksomheder overtræder reglerne. Vores opgave er at håndhæve konkurrencereglerne til gavn for virksomheder og forbrugere, som det fremgår af konkurrencelovens formålsparagraf – og naturligvis ikke til gavn for de virksomheder, der bryder den.

Bedre konkurrence

Konkurrencereglerne i Danmark svarer til reglerne i EU, og vi håndhæver dem herhjemme i overensstemmelse med EU-Kommissionens praksis. Dog er bødeniveauet i Danmark i gennemsnit lavere end hos EU-Kommissionen – og hos de øvrige nordiske lande, som vi også har tæt kontakt med.

Vi kan forstå, at Asser Rung-Hansen gerne ser, at vi sætter os bedre ind i, hvilke konsekvenser de ulovlige aftaler har. Om de overhovedet er skadelige. Det bruger vi allerede ganske meget tid på. Det er korrekt, at vi kan træffe afgørelser om, at visse aftaler er ulovlige, uden først at skulle dokumentere virkningerne.

Det afspejler, at der er omfattende dokumentation for, at den type aftaler er skadelige for konkurrencen og kunderne. Det kan for eksempel være karteller, hvor konkurrenter aftaler priser eller deler markedet mellem sig – såkaldte til formåls-overtrædelser. En sådan aftale kan imidlertid alligevel være lovlig, hvis virksomhederne selv kan dokumentere, at aftalen blandt andet er til gavn for forbrugerne og ikke går længere, end hvad der er nødvendigt.

I mange sager er det virksomheder selv, der er kunder og lider tab, som følge af at andre virksomheder overtræder reglerne. Vores opgave er at håndhæve konkurrencereglerne til gavn for virksomheder og forbrugere

Asser Rung-Hansen mener også, at loven forskelsbehandler. To små virksomheder må ikke aftale priser, men hvis de får samme ejer, må de gerne. Samme pointe fremføres om frivillige kæder, hvor medlemsvirksomheder har forskellige ejere og er indbyrdes uafhængige kontra kapitalkæder, hvor alle virksomhederne i kæden har samme ejer.

Det er nu engang sådan, at virksomheder selv bestemmer, hvordan de organiserer sig, men ønsker de at være selvstændige, så skal de hver især overholde konkurrenceloven. Sidste år udgav vi en vejledning til frivillige kæder. Frivillige kæder er ikke underlagt særskilt stramme vilkår.

Tværtimod kan medlemmerne helt lovligt samarbejde om f.eks. indkøb og markedsføring, selvom de er konkurrenter. Som udgangspunkt må medlemmerne imidlertid ikke aftale centrale konkurrenceparametre som pris. Gør de så det? Vi har undersøgt priserne blandt de 41 frivillige detailkæder i Danmark, som sælger deres varer online.

I 27 af dem var det ikke muligt at finde det samme produkt til forskellige priser på deres hjemmesider. Det er ikke nødvendigvis i strid med reglerne, men det er en indikation af, at konkurrencen kan være bedre, og at priserne derfor er højere, end de kunne være.

Central indsats

Lad mig til sidst nævne fusionskontrollen, hvor Asser Rung-Hansen giver indtryk af, at processen er unødvendigt besværlig. Løsningen er ikke, at færre fusioner skal kontrolleres, som Asser Rung-Hansen foreslår. Løsningen er i endnu højere grad at bruge ressourcerne på de fusioner, som efter den første screening viser sig at udfordre konkurrencen. Vi arbejder løbende med at forbedre fusionsprocesserne og har således etableret en særlig fusionsenhed, og den har travlt.

I 2021 satte antallet af fusionsanmeldelser rekord, og tendensen med mange fusioner er fortsat i 2022. Det er en selvstændig målsætning for os at sikre, at åbenlyst uproblematiske fusioner hurtigt bliver godkendt. De tilbagemeldinger, vi får fra parter i sagerne, bekræfter da også, at det sker, og vi ligger fint sammenlignet med andre lande. Herudover overvejer vi, om informationskravene kan mindskes yderligere for de forenklede fusioner.

Fusionskontrol er centralt for velfungerende konkurrence, og i sidste ende er det os alle, der nyder godt af den.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu