Vi kender dem typisk fra gågaderne og de store butikscentre. De frivillige kæder i detailhandlen. De består af selvstændige virksomheder, og de skal konkurrere på lige fod med alle andre. De almindelige konkurrenceregler gælder nemlig også her.
Erhvervsjuridisk fagchef hos Dansk Erhverv, Sven Petersen, skriver i Børsen, at vi i stedet for at fokusere på konkurrencen blandt medlemmerne i frivillige kæder skal se på de reelle konkurrenceproblemer.
Men vi mener faktisk, at der kan være et reelt konkurrenceproblem på dette område, hvilket også er baggrunden for, at vi har set nærmere på det. Med over 4000 butikker fordelt på knap 70 frivillige kæder fylder de ganske meget i Danmarks detailhandel.
“Det er som udgangspunkt i strid med konkurrenceloven at koordinere priser
De største kæder omsætter for milliarder, og kæderne spiller en vigtig rolle på en række produktområder. Hvis konkurrencen mellem medlemmer af især de større frivillige kæder er utilstrækkelig, kan det medføre endnu højere priser for mange danske forbrugere.
Vi har lavet en analyse af de priser, som medlemmerne i de forskellige frivillige kæder tager i deres webshops. Analysen viser, at medlemmernes priser i mange tilfælde er ens. Nogle kæder har endda kun én fælles webshop, hvor alle medlemmers priser er ens.
I analysen forklarer vi, at det som udgangspunkt er i strid med konkurrenceloven at koordinere priser. Det vil være til skade for konkurrencen og for forbrugerne. Det vil dog altid kræve en konkret vurdering af forholdene i den enkelte situation, hvis det konkret skal afgøres, om der foreligger en konkurrencelovsovertrædelse.
Ud over analysen har vi offentliggjort en vejledning om, hvad frivillige kæder må inden for rammerne af konkurrenceloven. Vores vejledninger er helt på linje med EU-Kommissionens fortolkning.
Derfor er vores udgangspunkt, at reglerne må være forholdsvis klare, navnlig i forhold til spørgsmålet om fælles prissætning. Vi svarer naturligvis stadig gerne på spørgsmål, og vi deltager også gerne i andre vejledningsaktiviteter, hvis der er et ønske om det.
Det centrale er, at konkurrencereglerne overholdes, for konkurrencen virker til gavn for forbrugere og virksomheder.