SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Speditører blander reglerne og anklager fejlagtigt EU-pakke for den faldende transportkapacitet

EU's vedtagne vejpakke bærer ikke skylden for den faldende transportkapacitet, mener Erik Østergaard.
Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
EU's vedtagne vejpakke bærer ikke skylden for den faldende transportkapacitet, mener Erik Østergaard. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Danske Speditørers direktør, Martin Aabak, lægger i et indlæg i Børsen hovedskylden for en faldende transportkapacitet over på EU’s vedtagne vejpakke. Han begrunder det især med henvisning til en regel om, at chaufføren skal returnere til hjemlandet sammen med lastbil og trailer hver ottende uge.

Han peger på, at det på nogle destinationer reducerer kapaciteten i den europæiske vejtransport med op mod 20 pct. Martin Aabak blander reglerne godt og grundigt sammen.

Der er intet, der afskærer bulgarske, lettiske, litauiske, rumænske, slovakiske, tjekkiske, ungarske eller slovenske virksomheder fra at udøve deres transportvirksomhed i nogen lande. Det skal blot ske på lige vilkår

Regler om køre- og hviletider foreskriver nemlig, at chaufføren skal returnere til sin bopæl hver 4. uge. Regler om markedsadgang foreskriver, at lastbiltrækkeren skal returnere til sit registreringssted hver ottende uge. Og EU-Kommissionen har i øvrigt for nylig bekræftet, at trailere slet ikke er omfattet af et hjemkørselskrav.

Når nu forudsætningerne er på plads, så er der det at sige til de kritiserede regler, at det aldrig har været meningen med det indre marked, at chauffører og køretøj fra østlige EU-lande skal opholde sig i hele eller halve år væk fra hjemmet eller registreringslandet. De kan lade sig registrere sig i et af de lande, de opholder sig i, så arbejdsmarkedet ikke skal leve med lastbilnomader med fare for løndumping.

Der er intet, der afskærer bulgarske, lettiske, litauiske, rumænske, slovakiske, tjekkiske, ungarske eller slovenske virksomheder fra at udøve deres transportvirksomhed i nogen lande. Det skal blot ske på lige vilkår. Og der er intet, der afskærer chauffører og biler fra at opsamle gods på vejen til og fra bopælen eller registreringslandet.

Hos en af verdens største speditører, Kuehne+Nagel, er man ikke ramt af Vejpakkens senest indførte regler. Direktøren er endda citeret for at sige, at der er visse forandringer, men for selskabet og dets vejtransportnetværker i Europa har det ingen særlig indvirkning: ”Vi har langvarige partnerskaber med vores vognmænd, og vi håndterer alle krav i de nye regler”. Her taler en med ja-hat.

Danske Speditører har ganske ofte betegnet deres branche som ”transporterhvervets software”. Måske tiden er kommet til at gøre alvor af prædikatet.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu