Der er for tiden kommet et fornyet fokus på landets demokratiske virksomheder, efter at et bredt flertal af Folketingets partier har set på, hvordan virksomheder, som er ejet af f.eks. kunder eller producenter, kan styrkes.
Som bestyrelsesformand for et af Danmarks største demokratiske virksomheder kan jeg sige, at det er godt nyt for Danmark. For i fællesskabet kan vi finde mange gode løsninger på vor tids helt store sociale og klimamæssige udfordringer.
“Den unikke adgang til hele værdikæden har været med til at skabe én af de mest klimaeffektive kødproduktioner i verden
Demokratiske virksomheder er en ofte overset økonomisk succeshistorie. Se bare på Nykredit, Arla, Danish Agro, DLG eller DLF, som alle er lysende eksempler på områdets statistik. Landbrug er små selvstændige virksomheder, der ved at gå sammen i andelsselskaber får kræfterne til at forædle deres produkter og sende dem ud på verdensmarkedet. Al indtjening går direkte tilbage til de primærproducenter, der har skabt råvaren i første omgang.
Det helt unikke ved virksomhedsformen er dog ikke kun evnen til at klare sig godt økonomisk. Det er lige så meget evnen til at få de bedste løsninger til at gro nedefra.
Den 14. juli 1887 gik 500 bønder på Horsens-egnen sammen og stiftede Danmarks første svineslagteri. Med fællesskabet fik de lagt byggestenen til Danish Crown, som i dag er Danmarks 10. største virksomhed målt på omsætning med over 15.000 ansatte i den danske del af virksomheden og på gårdene.
Jeg har set, hvordan vi ejere af Danish Crown – landmændene – har samlet kræfterne og rykket en udvikling i flok. F.eks. da man besluttede sig for at skabe en kultur, der kan rumme folk på kanten af arbejdsmarkedet. I dag har Danish Crown ansat og siden fastholdt 1.660 ansatte, der ved deres ansættelse var flygtninge, fleksjobbere eller tidligere var på kontanthjælp eller sygedagpenge. Det er da fælles løsninger, der er til at tage at føle på.
Vores andelshavere har ligeledes sat fælles ambitiøse målsætninger for vores klimaindsats. Målsætninger, som vel at mærke er sat af landmændene selv. Den unikke adgang til hele værdikæden har været med til at skabe én af de mest klimaeffektive kødproduktioner i verden. Selvom vi slet ikke er kommet i mål endnu, så kommer vi længst, når vi i fællesskab vælger at gå i takt.