SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Voldsomt Tesla-prisfald viser bilbranchens sårbarhed

Selvom Teslas prisnedsættelse har været voldsom, står bilproducenten ikke alene med at præsentere prisfald, skriver Jesper Hill-Kjærsgaard. Arkivfoto: Mike Blakes/Ritzau Scanpix
Selvom Teslas prisnedsættelse har været voldsom, står bilproducenten ikke alene med at præsentere prisfald, skriver Jesper Hill-Kjærsgaard. Arkivfoto: Mike Blakes/Ritzau Scanpix

Ikke uden grund har medierne dækket det pludselige fald på 30 pct. eller op til 130.000 kr. pr. stk. på Teslas biler. Om ikke andet kan vi kreditere Tesla for netop at understrege den enorme sårbarhed, forbrugerne er udsat for.

Jeg har egentlig ikke en holdning til Teslas nedsættelse af prisen på deres biler, men hvis man netop har købt en ny bil og nu er bekymret for, hvad bilen mon er værd, når den skal sælges videre, så forstår jeg det til fulde.

Ud over egen bolig er køb af bil uden sammenligning den største post i privatøkonomien, og hverken mursten eller køretøjer er fritaget for prisfald eller ændringer i markedet. Teslas beslutning om at sænke priserne med en tredjedel fremhæver forbrugernes økonomiske sårbarhed.

Omsat til jævnt dansk: Det bliver sandsynligvis ikke en bedre forretning at købe en bil i fremtiden

Personligt havde min hustru og jeg lige købt et hus (med træpillefyr), da boligmarkedet toppede i 2022, og energipriserne satte i galop. Med andre ord har jeg selv stået i den modtagende ende af hurtige ændringer i markedet, og jeg forstår derfor de bilejere, der ærgrer sig gevaldigt.

Det gælder faktisk ikke kun Teslas pludselige prisnedsættelse. Det gælder også de store prisfald, som dele af bilbranchen har præsenteret i januar som en nytårskur – branchens faste januarudsalg.

Mere tryghed til forbrugerne

Det handler om, at store økonomiske forpligtelser i en usikker økonomi kan undgås. Det kan ikke undre, at jeg er fortaler for bl.a. bil på abonnement. Det er det, vi arbejder på i Dribe. Dribe forsøger at finde nye alternativer til at have bil uden forpligtelser og potentielle økonomiske tømmermænd.

Men når jeg nu har sat mig til tasterne, så er det, fordi det grundlæggende handler om, at forbrugerne skal agere ud fra mere viden om, at mobilitetsindustrien de næste 10-20 år står over for ganske store forandringer.

Omsat til jævnt dansk: Det bliver sandsynligvis ikke en bedre forretning at købe en bil i fremtiden. Jeg mener oprigtigt, at os, der arbejder med mobilitet, har en forpligtelse til at kommunikere tydeligere: Prisen på en bil – ny eller brugt – er flydende.

Ifølge DR har mere end 200 danskere gjort en hurtig handel og har købt en af de mange nedsatte brugte teslaer, men har de mon overvejet, hvad prisen bliver, når de selv skal sælge?

For nogle vil det give rigtig god mening fortsat at eje egen bil, mens andre igen har mest nytte af at lease deres køretøj, men jeg siger bare i al stilfærdighed, at der er mere trygge måder at have bil på, som vil vinde indpas.

Hvis Teslas prisbombe viser noget, er det netop, at der skal findes en helt ny måde at tænke bilisme på i Danmark. Jeg har ingen forventninger om, at bilabonnementer overtager noget “verdensherredømme”, men jeg tror på, at der findes alternativer, der giver forbrugerne større tryghed, fleksibilitet og samme mængde mobilitet.

Blandt andet synes jeg også vældig godt om delebilordninger, og jeg er begejstret for en grundlæggende tanke om, at vi kan dele en flåde af biler.

Hvorfor skal danskerne overhovedet bruge deres penge på noget så dyrt som en bil – ovenikøbet, mens pengene bliver mindre og mindre værd?

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

Forsiden lige nu