SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Vi har alle et ansvar for at løse den globale læringskrise

Af alle tiårige børn i verden kan 64,3 pct. ikke læse en simpel tekst. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Af alle tiårige børn i verden kan 64,3 pct. ikke læse en simpel tekst. Arkivfoto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Mens du læser dette indlæg, vil vi opfordre dig til at tænke over, at to tredjedele af verdens børn ikke kan læse med. Af alle tiårige børn i verden kan 64,3 pct. ikke læse en simpel tekst. Det er beskæmmende, fordi vi samtidig ved, at de grundlæggende færdigheder – at læse, skrive, regne og evnen til at samarbejde – er den platform, som børn bygger deres egen, deres familiers og deres samfunds fremtid på.

Vi har alle et ansvar for at ændre den kedelige kendsgerning. Og derfor deltager vi i denne uge i topmødet ‘Transforming Education Summit’ i New York om global uddannelse, som FN’s generalsekretær, António Guterres, har inviteret verdens ledere til.

Allerede inden coronapandemien stod vi i en global læringskrise, hvor alt for mange børn i verden ikke gik i skole – og hvor kvaliteten af undervisningen for de børn, der gik i skole, ikke var god nok. I dag er krisen endnu mere katastrofal, og uligheden i adgangen til skole er globalt set blevet forværret.

I Sierra Leone lærer kun 2 pct. af landets fattigste at læse en simpel tekst, mens kun én enkelt procent af børnene i Madagaskars fattigste familier lærer de grundlæggende færdigheder i matematik.

Uligheden viser sig også i antallet af piger, der ikke går i skole set i forhold til antallet af drenge. Det kan have store konsekvenser, for vi ved, at uddannelse er afgørende for pigers sundhed, trivsel og økonomiske udsigter. Unge piger, der får en uddannelse, bliver generelt gift senere og får færre børn.

Vores mål er, at mindst halvdelen af alle verdens børn kan læse med, når vi gør status i 2030

Det går altså den forkerte vej med opfyldelsen af Verdensmål nummer 4, der handler om, at vi skal sikre alle børn lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring inden 2030.

Flere penge til skole og uddannelse

Sammen med partnere har Unicef programmer i en lang række lav- og mellemindkomstlande, der skal sikre, at børn får den nødvendige læring, og at de får indhentet det tabte, hvis de kommer tilbage på skolebænken efter at være droppet ud.

Men vi søger også at skabe forandring ved at påvirke beslutningstagerne – og det er derfor, at vi deltager i et møde som ‘Transforming Education Summit’. Konkret er målet at få alle landes regeringer til at forpligte sig til at halvere antallet af tiårige, der ikke kan læse en simpel tekst, inden 2030.

Det vil kræve undervisning, der møder børnene på deres niveau, hvilket igen kræver bedre uddannede lærere. Men det kræver også, at både elever og lærere er raske og trives, og at de får den rigtige ernæring – ingen kan lære at læse på en sulten mave.

Vi ved, at det koster. Derfor skal verdens rige lande forpligte sig at investere mere i global uddannelse. Men vi skal også sikre, at regeringerne i verdens fattigste lande prioriterer uddannelse højere og afsætter flere penge på deres nationalbudgetter til skole og uddannelse.

Vi må aldrig stoppe med at være ambitiøse på vegne af verdens børn, når det kommer til kvalitetsuddannelse – heller ikke i krisetider som nu. Hvis vi skal løse globale udfordringer som klimakrise og krige, har verden brug for, at den næste generation ikke blot kan læse, men også tænke kreativt og handle empatisk. Derfor er vi nødt til at fortsætte med at investere i kvaliteten af børns uddannelse og i inklusion.

Investering i uddannelse er en god business case

Det er ikke kun verdens regeringer, der har ansvaret for at løse læringskrisen. Privatsektoren skal spille med. Både fordi det moralsk er det eneste rigtige – men også fordi vi globalt set går glip af økonomisk udvikling, når børn ikke gennemfører en uddannelse.

Beregninger viser, at den nuværende generation af studerende risikerer at miste 21 mia. dollar i tabt indtjening – svarende til 17 pct. af den globale bnp – hvis de ikke får den nødvendige læring.

Når vi samtidig ved, at det kun koster 10-15 dollar at sikre et barn grundlæggende færdigheder i deres modersmål og matematik, ligner det et regnestykke, hvor øgede investeringer i bedre uddannelse let kan overstige det tab i den globale vækst, som vi risikerer, hvis vi ikke gør noget.

Momentum for forandring

Vi oplever lige for tiden et stort fokus på læringskrisen og en global erkendelse af, hvor stort et tilbageslag coronapandemien har betydet. Det er ‘Transforming Education Summit’ et bevis på. Aldrig før har uddannelse kunnet samle så mange regeringschefer, ministre og andre højtstående aktører.

Dette momentum skal vi udnytte. Vi vil tilskynde, at der på politisk niveau træffes reelle beslutninger, der kan være med til at gøre en forskel. Og vi vil med udgangspunkt i vores partnerskaber inspirere andre private aktører til også at tage et ansvar.

Vores mål er, at mindst halvdelen af alle verdens børn kan læse med, når vi gør status i 2030

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu