Debat: Tre ting topledere i danske virksomheder gør rigtigt digitalt

390127_16_9_large_968.jpg
Opinion
Eksklusivt for kunder
28. okt 2019 KL. 8:00
Luk øjnene og fortæl, hvor du er henne om 3-5 år! Stort set samtlige erhvervsledere fra f.eks. Novo Nordisk, Danske Bank, DSV, Lego, Ørsted, Lego eller Matas vil begynde at fortælle om, at de er mere bæredygtige og endnu mere radikalt digitale. Og det er ikke så mærkeligt, for langt de fleste danske virksomheder er godt i gang.

De fleste danske virksomhedsledere er startet med at effektivisere dele af deres indre arbejdsprocesser med smartere maskiner og robotter. Senere har de kastet sig ud i at bruge slutbruger-data mere intensivt i deres produktudvikling. Og endelig har enkelte kickstartet helt forfra med parallelle Hubs og Labs for at se, om f.eks. en platform tænkt forfra med andre rammer kan skabe ny forretning.

Så alle topledere har en del strategiske dilemmaer og svære valg, når digitaliseringens bølger skyller henholdsvis effektivisering, dataanvendelse og nye innovationsmiljøer ind over landet - alt imens toplederne skal balancere den nuværende forretning med nye tiltag.

Når indkøb af dagligvarer stagnerer i Coop’s butikker, skal CEO Peter Høgsted f.eks. overveje, hvor hurtigt han vil automatisere med kasseløse butikker, bringe færdige individuelle måltider ud til kunderne, tilbyde restauranter i butikkerne, knytte kunderne tættere til foreningen med kreditkort og andre win-win data-byttehandler. Og spørgsmålet er hele tiden: Er der f.eks. et marked, kompetener, integration med eksisterende IT-systemer i den type forretning understøttet af den ny type digital teknologi?

Det handler, som altid, om at træffe ledelsesstrategiske valg og fravalg. Og de valg er ikke teknologiske, men forretningsstrategiske. Og danske ledere er med deres snusfornuft typisk ret gode til det. Det betyder, de har blik for:

- Den forretningsmæssige gevinst ved effektivisering og værdi for kunderne.
- Digitalisering som integreret del af forretningsstrategien.
- Eksekvering ude hos medarbejderne.

Dét er de ting, topledere i danske virksomheder gør rigtigt på den digitale rejse. Og derfor går det ganske godt – helt uden hype om "disruption", ”eksponentiel vækst” og andre buzzwords fra Silicon Valley.

Af Jesper Højberg Christensen og Brian Due, forfattere til bogen ”Langt fra Silicon Valley. Digital transformation i danske virksomheder”