“Klimakrisen er vor generations største udfordring”.
Sådan indledte den nye SVM-regering klimaafsnittet i deres regeringsgrundlag “Ansvar for Danmark” i december 2022. På trods af at regeringen også nævner, at de vil undersøge mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af rene elbiler, bliver justeringen i aftalen om grøn omstilling af vejtransport, som netop vil fremme elbilisme, droppet.
Når regeringen påstår at skrue op for klimaambitionerne og rykker deres 2050 mål frem til 2045, er det svært at forstå, hvorfor et tiltag, der kunne booste elbilismen, bliver droppet.
“Skattefri ladning på arbejdspladsen vil kunne få flere til at overveje elbiler
De nye regler kunne netop gøre det mere attraktivt for borgere at udskifte benzinmotoren, hvilket vi er nødt til for at gå ind i en grønnere fremtid. Som Klimarådet i 2020 skrev, “Uden elbiler når vi ikke klimamålet”.
Efter nuværende regler er arbejdsgiverbetalt opladning af medarbejderes private elbiler en skattepligtig personalegode. Mange kender lignende ordning med arbejdstelefoner. Ved at gøre opladning skattefrit på arbejdspladsen ville man kunne tilbyde medarbejdere en helt ny og grønnere personalegode.
Altså ville virksomhederne kunne hjælpe deres medarbejdere til at træffe grønnere valg. Fordi virksomheder kan købe den billigere ‘processtrøm’, kunne de dermed tilbyde medarbejdere ikke bare skattefri men også billig opladning.
For mange nuværende elbilsejere er jagten efter ledige ladestandere især i hovedstaden et velkendt problem. De nye regler kunne have gjort grøn bilisme mere attraktivt, og vi var mange partnere i det private, der stod parate til at bistå med installering og implementering af tiltaget og nye ladere.
Jeg er overbevist om, at skattefri ladning på arbejdspladsen vil kunne få flere til at overveje elbiler, og derfor er det en skam, at aftalen blev droppet.