Debat: Private ledere bør trække på det offentliges erfaring

376810_16_9_large_703.jpg
Opinion
Eksklusivt for kunder
13. feb 2019 KL.10:53

null

 

De seneste år har vi set en markant holdningsændring til drivkraften på arbejdspladsen. Vi ser, at purpose - på dansk; formål - spiller en fortsat større rolle, og at arbejdet for såvel ledere som medarbejdere skal have en større mening end blot en fed løncheck og prestigefuld titel. Og noget kunne tyde på, at 2019 for alvor bliver året, hvor ønsket om større formål i arbejdslivet slår igennem.

Således fremlagde den globale ledelsesorganisation YPO deres 2019 CEO Global Leadership Survey ved World Economic Forum i Davos med klare tendenser inden for formålsdrevet ledelse. Ifølge undersøgelsen, der bygger på svar fra 4.154 respondenter, hvoraf de 2.283 er topchefer fordelt på 110 lande, svarer hele 93 pct. af de adspurgte, at virksomheders formål bør have indvirkning på samfundet, der går udover profit og velstand. Samtidig svarer 74 pct., at deres holdning til dette har ændret sig inden for de seneste fem år.

Det tyder altså på, at vi er i gang med et paradigmeskifte inden for lederes forståelse af deres opgaver - hvilket skinner igennem, når 98 pct. af de adspurgte rangerer ansatte og kunder som de vigtigste stakeholders for deres virksomheder - altså vigtigere end deres aktionærer. Det har ellers været mantraet i flere hundrede år, at man i en virksomhed først og fremmest arbejder for at skabe overskud til sine aktionærer.

Dermed er der også kommet en anerkendelse af, at menneskelig forståelse og dygtig kommunikation som leder er blevet lige så vigtige egenskaber som f.eks. økonomisk tæft og forretningsforståelse. Det er ikke nok at være en dygtig strateg med købmandsegenskaber. Høj moral samt faglige, sociale og kommunikative kompetencer er nødt til at være i balance hos ledere i det moderne formålsdrevne samfund, og private virksomheder er samtidigt nødt til at tænke i multi-faceterede bundlinjer, der går ud over de økonomiske sorte tal.

Og netop i aspektet med at have flere bundlinjer, bør private virksomheder skele til den offentlige sektor for inspiration og erfaring. Her har man nemlig i årevis, selv før udtryk som purpose blev opfundet, opereret inden for rammerne af flere bundlinjer. Den offentlige sektor har længe balanceret bundlinjer som f.eks. borgere, medarbejdere, politikere og økonomi. Det er ikke svært at se ligheden for private virksomheder, der skal operere med bundlinjerne: kunder, medarbejdere, formål og aktionærer - og nu også image i relation til CSR.

Global moderne ledelse er altså på vej i en retning, som den danske offentlige sektor er yderst bekendt med. Derfor bør private ledere også være interesseret i at samarbejde og dele viden med deres kollegaer i det offentlige - det vil ikke bare gavne den økonomiske bundlinje, men også være med til at drive vores fælles velfærdssamfund fremad i en positiv retning samt positionere danske ledere i en global kontekst, hvor man fokuserer på mere end bare profit - og det må da siges at være true purpose.