Debat: Når tilliden brister og motivationen forsvinder

373223_16_9_large_173.jpg
Opinion
Eksklusivt for kunder
30. nov 2018 KL.14:58
DEBAT - Hvad gør man som leder, når kampgejsten blandt medarbejderne er i bund? Hvordan skal en afdelingsleder i Danske Bank eller Nordea, med hvidvaskskandaler i medierne, eller en teamleder i Socialstyrelsen, efter at en medarbejder er stukket af med 111 mio kr., tackle, at der ikke længere er samme gejst og stolthed på arbejdspladsen?

Samme udfordring beskrev Moderniseringsstyrelsens direktør, Poul Taankvist i Djøfbladet 28. august, der berettede, at hans medarbejdere, grundet hård kritik i medierne, var blevet tilbageholdende med at fortælle nye bekendtskaber, hvor de arbejder.

Manglende motivation og kampgejst er gift for enhver organisation. Desværre bliver dette overset af mange ledere, men hvis man spørger en officer i Forsvaret eller en anfører på et elitesportshold, vil de fortælle, hvor vigtigt det er at opretholde motivation og kampgejst blandt holdkammeraterne - især i hårde tider.

Topledelsen må ikke ryste på hånden

Det første man som leder skal gøre er at erkende problemet. Lederen skal have modet til at udvise den sårbarhed, det er, at indrømme udfordringen og måske endda nederlaget, anerkende at medarbejderne ikke har den gejst, som de ellers gerne skulle have.

Lige så vigtigt er det, at alle i organisationen erkender udfordringerne, således at der opstår et reelt grundlag, hvorpå man sammen kan gå i gang med at bearbejde disse.

Dernæst kræver det disciplin, der desværre er et alt for ofte udskældt, og i nogle tilfælde helt glemt, begreb. Det er vitalt, at organisationen, og særligt topledelsen, ikke ryster på hånden. Der skal hurtigt sættes nye tydelige mål og retning.

Oprydningen af det aktuelle problem er selvfølgelig nødvendig, men det er ofte en bagudskuende proces. Medarbejderne skal kunne se ind i fremtiden og blive mindet om, hvorfor de er der; hvad missionen og visionen er. Visionær og troværdig ledelse er nøglen, og det kræver mod, styrke, vilje og opbakning fra bestyrelseslokalet og helt ud i forreste linje blandt afdelinger, ledere og medarbejdere.

Holdånden er vigtig i nedgangstider 

Samtidig kræver en situation, der sænker kampgejsten, at der skabes ro ved at sikre, at alle kender den nye plan og deres roller. I en periode med modgang er der ikke tid og kræfter til at afklare eller diskutere hvem, der skal gøre hvad. Og det er lederens ansvar, at det gøres krystalklart.

I nedgangstider er holdånden særlig vigtig, og alle på holdet skal forstå, at man skal yde lige så meget som sidemanden - at hele afdelingen må stå skulder ved skulder. Derefter kan man sammen arbejde sig op igen, nå nogle delmål og til sidst have lagt problemerne og den manglende kampgejst bag sig.

Den moderne leder bør derfor arbejde med at skabe holdånd, også selvom det kræver tid væk fra andre ledelsesopgaver. Forskellen på at være en leder fremfor en chef ligger i at forstå sin rolle, som den der motiverer til at yde den ekstra gode arbejdsindsats ved både at arbejde med visionen for opgaven og med relationerne i organisationen.

Samtidigt vil andre ledelsesopgaver blive nemmere, når hele afdelingen står bag og er med til at holde gejsten til at kæmpe for resultaterne.