SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Kære direktør, fremtidens eftertragtede medarbejdere er ikke dem, du tror, det er

Medarbejdere, der kommer fra kanten af arbejdsmarked, passer som regel bedst til deltidsjob såsom rengøring. Men de er stadig værdifulde medarbejdere. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Medarbejdere, der kommer fra kanten af arbejdsmarked, passer som regel bedst til deltidsjob såsom rengøring. Men de er stadig værdifulde medarbejdere. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Virksomhederne i Danmark har slået alle beskæftigelsesrekorder. Det har givet både samfundet og virksomhedernes pengekasser god gevinst at få flere borgere i arbejde, som måske ikke har haft fast job længe. Alene i servicebranchen, hvor jeg er HR-direktør, kommer en ud af fem af vores ansatte fra kanten af arbejdsmarkedet.

Det svære bliver nu at holde fast på dem, når det på et tidspunkt går den anden vej med jobfesten, sådan som flere økonomer nu spår om.

Mange af dem passer godt ind i de job, der ikke nødvendigvis er fuld tid, f.ek.s rengøring, men som stadig giver en løn og et helt nyt livsindhold. Og der er for mange rigtig meget at være stolt af ved et deltidsjob.

De kan nemlig bidrage med noget overset, som mange af os fuldtids-karrieretyper ikke er så gode til: De bliver i det samme job længe

Min opfordring er, at man tænker sig om en ekstra gang som virksomhed, inden man lader dem gå. For de omtalte medarbejdere er rent guld på arbejdspladsen. For de kan nemlig bidrage med noget overset, som mange af os fuldtids-karrieretyper ikke er så gode til: De bliver i det samme job længe, og de gør det godt.

Det har været en overset værdi i disse jobfest-tider, men den dyd har de mennesker, jeg taler om her, ikke glemt. Som arbejdsgiver kan vi glæde os over den mangeårige værdi, det giver at have medarbejdere, der er loyale, dygtige og hårdtarbejdende, og som samtidig inspirerer andre til at gøre det samme.

Så hvordan fastholder vi denne gruppe medarbejdere, som ofte kommer ind i virksomhederne i forskellige indslusningsforløb, og som måske ikke nødvendigvis stræber efter fuldtidsjobs og karriere?

Her skal virksomhederne være parate til at tænke anderledes, måske dele et fuldtidsjob i to eller tre deltidsjobs. På den måde kan denne gruppe medarbejdere forsætte i virksomheden og opnå den store tilfredsstillelse at få en rigtig løn, samtidig med at der er taget hensyn til de skånebehov, den enkelte har.

Måske vi burde vende vores opfattelse af, hvad det vil sige at være en eftertragtet medarbejder? At det ikke altid er medarbejderne på fuldtid med fokus på ”karriere” i mere traditionel forstand? Som jeg ser det, er det de mange, der løser forskellige administrations- og serviceopgaver og eksempelvis står i en reception, ordner post, bestiller varer, vasker gulv, laverkantinemad og mange andre opgaver, uanset hvad de måtte have af udfordringer.

De er rygraden i vores Danmark og er med til at bære virksomhederne igennem – både i stormvejr og godt vejr – år efter år. Derfor skylder vi dem en ekstra tanke, når jobfesten så småt er ved at lukke.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

Forsiden lige nu