SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Digitalt lederskab kan være nøglen til succes i en foranderlig verden

Det er en ledelsens ansvar at få teknologi og mennesker til at spille sammen, så forandringer nemmest kan forankres hos interessenterne.
Arkivfoto: Simone Astrid Pedersen
Det er en ledelsens ansvar at få teknologi og mennesker til at spille sammen, så forandringer nemmest kan forankres hos interessenterne. Arkivfoto: Simone Astrid Pedersen

Det er indlysende, at strategier for grøn omstilling og andre transformationer, herunder udnyttelse af teknologien til at accelerere og komme i mål, bør være forankret højt i virksomhedens ledelse. Men der kan være mange kræfter i spil, som trækker i forskellige retninger og gør beslutninger og eksekveringer komplekse.

Kasper Hjulmand skrev i Ekstra Bladet: “Vi har et slogan i Danmark, der hedder “En del af noget større”. Lige nu er jeg ikke sikker på, om jeg er en del af noget, jeg kan lide”. Digitalt lederskab handler om at kunne navigere i foranderlige omgivelser, bevare overblikket og være på omgangshøjde med udviklingen.

Et aktuelt eksempel er Maersks satsning på blockchain: “Projektet startede på et tidspunkt, hvor der stadig var optimisme og naivitet, om hvilke problemer blockchain kunne løse i verden. Shippingindustrien har med rette bevæget sig videre til at løse det vigtigere dekarboneringsproblem siden da,” har Professor R. Ådland sagt i Børsen.

Behov for brugerinvolvering

Virksomhedens/organisationens økosystem af partnere, leverandører, kunder, myndigheder og konkurrenter er en levende organisme, hvor nye kommer til og andre falder ud. Skal man udvikle nye servicer, er det en god idé at involvere brugerne.

Tænk, hvis man f.eks. havde involveret Dansk Handicapråd og Ældresagen, da man begyndte at udvikle og implementere MitID.

Og på samme måde hos Maersk er det uklart, hvordan kunder og samarbejdspartnere har været involveret i blockchainprojektet: “Til trods for, at vi succesfuldt har udviklet en funktionsdygtig platform, er behovet for et fuldt globalt industrisamarbejde ikke blevet opnået,” har R. Hershko sagt i en pressemeddelelse om, at Maersk stopper sin blockchainsats.

Mere end en vision

Vores erfaring er, at greb om den menneskelige faktor ofte er forskellen på succes eller fiasko i en foranderlig verden. Corona skabte f.eks. nye adfærdsmønstre, som ingen havde forudset.

“Jeg er overbevist om, at holdet kan klare presset, fordi vi er en god gruppe. Vi er aldrig alene, vi gør det hele sammen” sagde Kasper Hjulmand på et pressemøde. Men mange fodboldeksperter mente, at en del af spillerne ikke var i form, da de mødte frem. Og det er en forudsætning for at blive en god gruppe og klare presset – også når det gælder digitale omstillinger.

Gevinstfokus og værdiskabelse handler ikke kun om økonomi. Det kan også handle om CO2-reduktioner og større kundetilfredshed

De fleste har af bitter erfaring lært, at forandringsledelse kræver involvering og transparens. Det duer ikke, at ledelsen italesætter en brændende platform, angiver løsningen og forventer, at medarbejderne retter ind og gennemfører de formulerede forandringer.

Hvordan man får mennesker og teknologi til at spille sammen, er et ledelsesansvar, man lykkes bedst med, når ledelsesgruppen står sammen. Ikke kun om visionen. Men også forstår, at en fælles tilgang, et fælles sprog, en fælles værktøjskasse er afgørende, når forandringer skal forankres hos interessenterne.

En holdsport

Listen er lang af kuldsejlede digitaliseringsprojekter. Spørger man, hvor gevinsterne bliver af, får man ikke altid de svar, man håber. Ofte kan der ikke svares, fordi man ikke har gjort sig tilstrækkelig umage med at identificere gevinsterne.

Gevinstfokus og værdiskabelse handler ikke kun om økonomi. Det kan også handle om CO2-reduktioner, større kundetilfredshed og andre kvalitative mål.

Under 20 pct. af dem, vi har spurgt hos Faarup & Partners, arbejder med en business case i forhold til gevinstrealisering. Det er forståeligt, hvis business casen blot er et simpelt regneark, der udfyldes for at få ledelsens godkendelse af nye initiativer.

Omvendt er en business case, der holdes opdateret med både finansielle og kvalitative data, et suverænt ledelsesværktøj til at være ajour med værdiskabelsen.

Hvad kan ledergruppen gøre for i fællesskab at sikre, at virkeligheden ikke er ved at overhale de digitale omstillinger indenom? Vores anbefaling er, at man som ledergruppe sætter sig i førersædet og får etableret et fælles sprog og en fælles tilgang.

Så det digitale lederskab bliver en holdsport for ledergruppen. Tag gerne en heldags leder timeout. Har vi styr på værdiskabelsen, har sammenhængen mellem data og løsninger flyttet sig, og evaluer forståelsen for, hvilke interessenter der skal holdes fokus på. Sæt også scenen med en teknologi indflyvning, der ikke kræver dybe it-kompetencer.

Lederskab er at have overblik, sætte retning, gå forrest, vise vejen og være proaktiv. At udvise digitalt lederskab er at styre organisationen sikkert gennem den digitale omstilling, forstå behovet for nye kompetencer og være bevidst om de teknologiske krav og muligheder. Især når verden forandrer sig.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

Forsiden lige nu