I en tid med presset privatøkonomi og usikkerhed om inflation og energipriser er black friday vigtigere end nogensinde før. Fire ud af ti danskere står klar til at handle, viser tal fra Pricerunner, og årets største shoppedag bliver helt afgørende for landets virksomheder.
Danskerne er presset over en bred kam, viser nye tal fra en undersøgelse fra Pricerunner. 48 pct. siger, at deres privatøkonomi er temmelig eller meget påvirket af situationen i verden. Familier med hjemmeboende børn er mest påvirkede.
Danskernes ændrede forbrug sender stød gennem detailbranchen. Her er det værd at kigge nøje efter, hvilken strategi kunderne har for at slippe ud af den privatøkonomiske kattepine, de er i. De går i stigende grad benhårdt efter udsalgspriser. Hele 76 pct. siger, at de forsøger at købe så mange nedsatte varer som muligt.
Der bliver nærlæst og sammenlignet tilbudsaviser som aldrig før, antallet af prisovervågninger hos Pricerunner er steget markant de seneste måneder, og tjenester som Motatos, som sælger overskudsmad, oplever et opsving.
Og her er nøglen til et godt salg dette efterår. Hele fire ud af ti danskere planlægger at deltage på black friday, og mange butikker har forstået vigtigheden af at være først. De har allerede tyvstartet og gjort fænomenet til black month med tilbud i hele november.
På danskernes ønskelister for black friday står især tøj og sko (59 pct.), indretning og ting til hjemmet (46 pct.), elektronik (42 pct.), rejser (38 pct.) og hudpleje og makeup (32 pct.). Danskerne har købt mindre af nice-to-have produkter, men hvis de mangler en ny elpisker eller støvsuger, så slår de til under black friday.
For butikkerne er det en kærkommen lejlighed til at sælge ud af de varer, som har hobet sig op på lagerhylderne. Fra vores daglige samtaler med mange e-handlere ved vi, at mange er utroligt opmærksomme på, hvad et godt eller dårligt salg kan betyde for dem. Derfor har black friday fået en helt ny betydning for både e-handelsbranchen og danskerne.