SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Danskerne skifter job som aldrig før – sådan får du fat i dem

Virksomhederne må vænne sig til, at det er dem, der skal gøre sig attraktive overfor kandidaterne, mener Karsten Vikke. Arkivfoto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Virksomhederne må vænne sig til, at det er dem, der skal gøre sig attraktive overfor kandidaterne, mener Karsten Vikke. Arkivfoto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Danskerne er trukket i arbejdstøjet efter ferien og vendt tilbage til hverdag, kollegaer og kpi’er. Skiftet mellem ferie og arbejde får mange til at reflektere over karrieren, og det øger lysten til at skifte job. Det bør man som arbejdsgiver være forberedt på i både fastholdelsen og rekrutteringen af medarbejdere.

I det nuværende marked – med ekstraordinær konkurrence om kandidaterne – er traditionel jobannoncering ikke nok.

Rekrutteringsindsatsen i dag bærer stadigvæk præg af en forældet tilgang, hvor virksomheder forventer, at kandidaterne kommer til dem.

Det er gængs praksis bare at fiske et gammelt jobopslag frem fra skuffen og skrive det en smule om. Det fungerer ikke i dag, hvor det handler om at vække interessen med ord, der taler direkte til drømmeansøgeren

Overordnet ser jeg tre kategorier, hvor virksomheder over en bred kam kan gøre det bedre, hvis de skal have fat i de fire ud af ti danskere, der overvejer at søge job i løbet af det kommende år.

1) De bør tage selve ansøgningsprocessen under lup ved at kigge på den med en ansøgers øjne: Ville jeg selv gide at gå en rigid proces igennem? Lange ansøgningsformularer og besværlige processer kan være en barriere, så tænk i at optimere ansøgningsprocessen og skab et enkelt forløb, der ikke koster dig ansøgere. Hvis man anvender et rekrutteringssystem, så kontakt leverandøren for at høre om optimeringsmuligheder.

2) Find kandidaterne dér, hvor de befinder sig, med målrettet og datadrevet annoncering. Ofte er det på sociale medier, men tænk i flere kanaler. Nye tal har bl.a. vist en stigende tendens til, at virksomheder bruger flere kanaler og medier, når de annoncerer et nyt job. Så hvis du ikke gør det, er du allerede bagud.

3) Ram kandidaterne lige i hjertekulen med god kommunikation – fra jobtitel og overskrift til det sidste punktum. Det er gængs praksis bare at fiske et gammelt jobopslag frem fra skuffen og skrive det en smule om. Det fungerer ikke i dag, hvor det handler om at vække interessen med ord, der taler direkte til drømmeansøgeren. Det kræver lidt ekstra tid og måske også penge, men det er godt givet ud.

I en tid hvor alle slås om arbejdskraften, bør du altså droppe vanetænkningen. Det betaler sig at gøre sig umage og investere lidt ekstra i kampen om talent og erfarne folk.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast

Forsiden lige nu