SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | Her er grundene til, at annoncører skal være glade for flere privacy-indstillinger og ikke færre

Øget databevidsthed hos forbrugerne er en god ting for virksomhederne, der kan se frem til at konkurrere om større markedsandele og flere loyale kunder. 
Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Øget databevidsthed hos forbrugerne er en god ting for virksomhederne, der kan se frem til at konkurrere om større markedsandele og flere loyale kunder. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Et stigende antal sikkerhedskontroller, sikkerhedsinitiativer og anti-tracking-muligheder ser dagens lys og udvides konstant – i alt fra nye IOS-enheder, søgemaskiner, e-mail-tjenester og browsere. Og i baggrunden lurer Googles udfasning af cookies i Chrome i 2024.

I velhavende samfund som vores, hvor forbrugerne hurtigt tager nye teknologier til sig, kan alt dette opfattes som en trussel for annoncørerne. For hvis brands ikke kan spore deres kunder i morgen, hvordan kan de så give dem de bedst mulige digitale oplevelser?

Hver eneste gang vi får en opfordring og bliver bedt om at tage aktivt stilling, bliver vi mindet om den værdi, vores data har – og det er en god ting



Hvis flere og flere forbrugere fravælger at dele deres data, kan det blive sværere for brands at lære kunderne at kende, engagere sig med dem og dermed blive sværere for dem at planlægge og personalisere deres markedsføring.

Men jeg vil hævde, at øget databevidsthed hos forbrugerne er en god ting for hele samfundet, inklusive forbrugerne og virksomheder. Det gælder især på lang sigt. Undersøgelser viser, at forbrugerne er villige til at dele deres data med virksomheder og brands, som de har tillid til. Det handler om deres gensidige forhold. En slags digital kontrakt.

En del af kontrakten


Så for de virksomheder, der har som mål at etablere et langsigtet forhold til deres kunder, er udviklingen mod mere databevidsthed en god ting. For det betyder, at brands, der tager deres kunder alvorligt og handler på en ordentlig måde, kan konkurrere om større markedsandele og ikke mindst flere loyale kunder.

Lad os tage et kig på forbrugerperspektivet: Som forbrugere er vi i stigende grad fokuseret på data, og vi forventer, at brands handler ansvarligt og korrekt med de data, vi har givet dem.

Oftest vil vi blive bedt om at angive vores præferencer igen, når apps opdateres, ligesom vi skal angive vores præferencer, når vi besøger en dansk eller europæisk webshop.

Og hver eneste gang vi får en opfordring og bliver bedt om at tage aktivt stilling, bliver vi mindet om den værdi, vores data har. Og det er en god ting. For det er en del af den kontrakt, som brands har med forbrugerne.

Det betyder samlet set, at det øgede fokus på data faktisk en velsignelse i forklædning for brands i dag.

Det tvinger nemlig virksomhederne og marketingdirektører til at stille nogle svære, men vigtige spørgsmål om, hvilke data de egentlig har brug for for at kunne levere gode digitale oplevelser.


Og det fører også til en erkendelse af, at transparens, tillid og ærlighed er tre vigtige nøgler til loyale og langvarige kunderelationer.

Kunderelationer, hvor førstepartsdata deles med åbne øjne og ikke gennem smuldrende cookies i nattens mulm og mørke.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

Forsiden lige nu