SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Opinion

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Debat | EY-direktør: Danmark skriger på arbejdskraft, men smækker døren i for globalt talent

Faktum er, at Danmark – på trods af virkeligt store kvaliteter målt med den globale målestok – syner af meget lidt, når unge fra hele verden overvejer at tage uddannelse eller et karriereskridt i udlandet. Vi har simpelthen behov for at skilte mere derude. Arkivfoto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Faktum er, at Danmark – på trods af virkeligt store kvaliteter målt med den globale målestok – syner af meget lidt, når unge fra hele verden overvejer at tage uddannelse eller et karriereskridt i udlandet. Vi har simpelthen behov for at skilte mere derude. Arkivfoto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Vi skriger på arbejdskraft i velfærdssektorer og virksomheder, men Danmark lukker i praksis af for, at globalt talent kan komme på besøg.

Her i november var det danske kontor vært for EY’s internationale Milestone-programmer for managers og senior managers. 6500 mennesker kom til København, og de fleste snuppede fire-fem hotelovernatninger.

En kortsigtet god forretning for nationen og på længere sigt en mulighed for at dygtige mennesker fra andre lande får smag for at bosætte sig her.

Det handler om at tone rent flag og erkende, at globaliseringen vender begge veje. Vi er på godt og ondt afhængige af verden omkring os, og vi kan lige så godt få det bedste ud af det

Vores udenrigstjeneste er imidlertid så presset på ressourcer, at vi eksempelvis ikke kunne få 650 indiske kolleger på besøg. Der mangler simpelthen kapacitet til at håndtere visumansøgningerne på ambassader og konsulater. De indiske kolleger kom ikke.

Et større problem?

Jeg er helt klar over, at der lige nu er krig i Europa, og at det trækker mange ressourcer, men måske har vi som nation et grundlæggende problem? Faktum er, at Danmark – på trods af virkeligt store kvaliteter målt med den globale målestok – syner af meget lidt, når unge fra hele verden overvejer at tage uddannelse eller et karriereskridt i udlandet.

Vi har simpelthen behov for at skilte mere derude.

På verdensudstillingen Expo 2020 i Dubai for nylig stillede Danmark op med, hvad der reelt lignede et par opsatte containere. Vi blev klart overgået af Norge, Sverige, Finland – og eksempelvis Oman, som havde nabopavillonen til den danske. Er det virkelig sådan, at vi prioriterer denne kommunikationsopgave lavere end andre lande?

Mit daglige virke handler om at tiltrække og fastholde dygtige mennesker. For langt de fleste ambitiøse organisationer vokser denne opgave i både bredde og dybde. Det er forretningskritisk og strategisk. Vi er milevidt fra blot at have en flyer liggende på CBS og andre uddannelsesinstitutioner.

Vi former vores organisationer langt mere fleksibelt og individuelt for at være attraktive. Vi arbejder stenhårdt med vores ledelseskvalitet. Vi tilbyder hybride arbejdspladser. Vi arbejder i teams, og vi måler, evaluerer og lærer så meget vi kan hele tiden.

Konkurrencen om kloge hoveder og engagerede personligheder er stor og langt mere international end nogensinde før. Nye generationer stiller nye krav til arbejdets indhold, kulturen, ledelsen og meningsfuldheden op mod klima og FN’s øvrige verdensmål.

Globaliseringen er her

På den baggrund kan det næsten ikke passe, at Danmark ikke har en sammenhængende satsning på det her område. Ingen kan være i tvivl om, at globaliseringen er et vilkår for både virksomheder og nationer. Vi har jo i de sidste år mærket, at globale forhold den ene gang efter den anden stjæler hele billedet og sætter retningen for, hvordan det er at være menneske her i vores lille og harmoniske samfund.

Vi har rigeligt af kvaliteter at spille ind på den globale scene: Byliv, velfærdsgoder, work-life-balance, tryghed, ligestilling, bæredygtighed. Det er ikke voldsomt svært at “sælge varen” derude.

Jeg er godt klar over, at en dansk international image- og rekrutteringskampagne kan forekomme i modvind med en stram dansk udlændingepolitik.

Vi er eksempelvis langt fra Canada, som har en klar samfundsmæssig målsætning om at tiltrække nogle af klodens dygtigste – på tværs af brancher og uafhængigt af nationalitet.

Adgangsbilletten her er kvalifikationer og lyst og evne til at forsøge sig. Canada er et attraktivt sted at bo og leve, og den magneteffekt udnytter canadierne bevidst til at tiltrække folk fra hele verden. Danmark har ikke canadisk vildmark, men vi har så meget andet: Skulle vi ikke forsøge at blive Nordens talentmæssige pendant til Canada?

I sidste ende handler det om at tone rent flag og erkende, at globaliseringen vender begge veje.

Vi er på godt og ondt afhængige af verden omkring os, og vi kan lige så godt få det bedste ud af det.

“Far, alle ser så ens ud!” Den replik kom fra min dengang tiårige datter efter en ferie i London, da hun kiggede ud på vores lokale gågade. Det er efterhånden en del år siden, men hvor meget har reelt ændret sig?

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

Forsiden lige nu