SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Kommentar

Dette er en økonomisk kommentar, som er skrevet af nogle af landets mest toneangivende økonomiske og finansielle eksperter, hvori de kommenterer dansk og international økonomi samt udviklingen på de globale finansielle markeder. Hele kommentaren er skrevet af afsenderen.

Kommentar | Ida Marie Moesby: Bliver brugtbilsmarkedet ramt af (klima) forandringer?

Den globale mangel på mikrochip har gjort brugtbilsmarkedet glohedt. Men bilkøbere skal ikke fremover forvente, at deres bil bliver ved med at holde værdi, skriver Ida Marie Moesby. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Den globale mangel på mikrochip har gjort brugtbilsmarkedet glohedt. Men bilkøbere skal ikke fremover forvente, at deres bil bliver ved med at holde værdi, skriver Ida Marie Moesby. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Bilkøb er sjældent en god investering. Biler har nemlig et årligt værditab, og du har måske hørt sætningen, at “allerede fra du ruller bilen ud over sælgers kantsten, har bilen mistet meget værdi”, hvilket også har været tilfældet historisk set. Men der er sket et markant skift på bilmarkedet de seneste par år.

Brugtbilsmarkedet er nemlig brandvarmt som konsekvens af global mangel på især mikrochip. Har man været på biljagt de seneste år, har man formentlig også oplevet lange ventetider, ofte på over et år, for at få leveret en ny bil.

Det har fået mange til at bevæge sig ind på brugtbilsmarkedet, og denne øgede aktivitet har betydet, at brugte biler holder deres værdi som aldrig før. Nogle brugte biler har endda holdt deres værdi tæt på 100 pct., f.eks. populære familiebiler.

De stigende elpriser gør det mindre attraktivt at købe en elbil. Men elpriserne forbliver formentlig ikke på dette usædvanligt høje niveau

Men før eller senere vil leveringstiden på nye biler blive kortere, og priserne på brugtbilsmarkedet vil normaliseres. Man kan derfor komme i klemme som forbruger, hvis man forventer, at brugte biler fremover vil holde værdien, som de gør nu.

Og er man ejer af en bil, der kører på fossile brændstoffer, ser man måske ind i en ekstra usikker fremtid.

En potentiel grim overraskelse

De stigende elpriser kan mærkes hos ejere af el- og hybridbiler og gør det mindre attraktivt at købe en elbil. Men elpriserne forbliver formentlig ikke på dette usædvanligt høje niveau, da der fra politisk side er interesse for at holde elpriserne nede, fordi billig strøm er centralt for den grønne omstilling – og for husstande og virksomheder.

Den politiske støtte til grøn mobilitet underbygges yderligere af målet om, at der i 2030 skal køre 1 mio. grønne biler på de danske veje samt EU-Parlamentets stemme for stop for salg af benzin- og dieselbiler i EU i 2035. I flere europæiske byer er der desuden indført miljøzoner, hvor forurenende biler ikke har adgang.

Det er derfor værd at overveje, om benzin- og dieselbiler mister deres værdi i fremtiden?

Det forudsiger Elon Musk, ejer af elbilgiganten Tesla, bliver en realitet. Der kan være en reel fare for, at bunden ryger ud af markedet for benzin- og dieselbiler.

Den fare bliver mere og mere reel, i takt med at det politiske pres på at øge antallet af elbiler i EU og i verden stiger.

Om det sker inden for fem år, ti år eller mere, vides ikke. Men hvis det sker, kommer det nok ikke til at ske gradvist over mange år – det vil ske relativt hurtigt, og det kan få ret store økonomiske konsekvenser for dem, der skal sælge deres benzin- eller dieselbil.

Den risiko er god at overveje, hvis man går med tanker om at købe bil de kommende år, og man ikke har planer om at beholde den i hele dens levetid.

Så selvom Elon Musk har masser af grunde til at tro, at elbiler bliver fremtiden, kan der godt være noget om, at der kan være klimaforandringer på vej på brugtbilsmarkedet.

Andre læser også

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Investor

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Selvstændig

Podcast