Kommentar: Falck-skandalen er et skolebogseksempel på en krise med muligheder
Foto: Frank Lohmann
Opinion Af , ,
De seneste par dage har medierne oprullet skandalen omkring Falcks sværte-kampagne af den hollandske konkurrent, BIOS Ambulance Service. Bag kampagnen stod en række af kendte og mindre kendte kommunikationsfolk, hvis moralske og etiske kompas i den grad har været helt ude af kurs. Deres reaktion og hævntogt var forkert, og det kan undre, at professionelle og respekterede kommunikationsfolk og -bureauer har indvilget i at gå ned ad den sti, for de burde vide bedre.

Der er imidlertid et par ting, alle kan lære af sagen.

Det uundgåelige knæfald

For det første kan man lære, hvordan de involverede kommunikationsfolk nu tager deres egen medicin og bruger side 1 i manualen for krisekommunikation: Her står, at man skal lave et hurtigt knæfald i medierne som svar på det, der helt klart er en tabersag.

Knæfaldet er vigtigt, for det er det medierne, kunderne og øvrige interessenter vil have, og det kan være med til at lukke al den negative omtale ned. Der er jo både job og kunderelationer, der skal plejes. Og ingen ved deres fulde fem kan og vil alligevel forsvare, hvorfor de har været med til at sværte en virksomhed til, nu hvor det er blevet opdaget. Det vil nemlig blot føre til, at de kommer endnu en tur igennem en velsmurt og kampberedt mediemaskine, indtil de knapt kan stå oprejst. Knæfaldet skal altså komme, og det skal komme hurtigt på en tabersag. Derfor ser vi nu, at alle de involverede kommunikationsfolk nærmest står på nakken af hinanden for at bekende deres synder.

Vi skal ikke mange måneder tilbage for at blive mindet om, hvordan gummistøvledronningen Ilse Jacobsen blev heglet igennem, fordi flere tidligere medarbejdere klagede over et dårligt arbejdsklima og ringe ledelse. Ilse Jacobsens svar var imidlertid ren ansvarsforflygtigelse. Hun kunne slet ikke genkende billedet.

Nu går der som bekendt ikke røg af en brand, uden at der er ild i den, og det ved medierne også. Så de gravede blot videre og fandt flere tidligere medarbejdere, som kunne bekræfte historierne. Sagen endte med at fylde rigtig meget og kunne være lukket ned langt hurtigere, hvis Ilse Jacobsen havde haft de rette rådgivere omkring sig.

Ingen krise uden muligheder

For det andet bruger vi i min branche udtrykket "ingen krise uden muligheder". Ingen virksomheder eller personer ønsker at blive hængt ud, som de involverede i Falck-gate bliver det i disse dage. Derfor ser vi også, at samtlige involverede parter følger deres knæfald op med at fortælle, at de har lært af sagen, godt kan se, at de handlede forkert, og at de er et helt nyt sted i dag. Det gør de, fordi de ved, at det virker, og fordi det beroliger ellers bekymrede arbejdsgivere og (kommende) kunderelationer, der med rette kan spørge sig selv, om kompasset stadig er ude af kurs og kan ramme dem på et tidspunkt.

Endelig er en tredje læresætning i krisekommunikation, at "man skal fortælle sandheden, men man skal ikke rutte med den". Det betyder, at hvis man oveni en tabersag går ud og lyver – og bliver taget i at lyve – så er ens renommé for alvor sendt i kælderen, hvis det ikke allerede er tilfældet.

Derfor skal man ifølge rådet selvfølgelig fortælle sandheden, når man er blevet taget med fingrene i kagedåsen. Men man behøver ikke fortælle hele sandheden. Gør man det, kan man risikere at sige noget, der senere kan blive brugt imod en. Derfor ser vi, at al den kommunikation, der nu kommer fra Falcks tidligere medarbejdere, rådgivere og kommunikationsbureauer er vejet på en guldvægt. Man erkender sine fejl, lover bod og bedring – og at man selv kun husker, at man er gået til medierne med påstande, der kunne dokumenteres.

Hvis man vil lære om krisekommunikation, så skal man altså blot følge med i, hvordan Falcks tidligere medarbejdere og rådgivere håndterer den negative omtale lige nu. Det er lige efter bogen.


Andre læser dette lige nu



© Dagbladet Børsen
Ifølge lov om ophavsret er det kun tilladt at tage én papirkopi til privat brug. Yderligere kopiering må kun ske efter aftale med Dagbladet Børsens chefredaktion. Henvendelse skal ske til Peter Utzon på e-mail: peut@borsen.dk

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Effektive metalarbejdere holder beskæftigelsen nede

Bagmandspolitiet ransager Nordeas danske hovedsæde i hvidvasksag

Aktieluk i Europa: Branchegigants nedjustering spredte ringe i vandet

Højt spil: Ordrebogen er rekordtyk og aktiekursen kan fordobles

Markedet lukker: Novozymes faldt efter præsentation af ny strategi

Paw Patrol-forhandler vokser trods konkurs i Top-Toy

Fuld fart på konverteringerne inden frist og sommerferie

Aktieåbning i USA: Biotekselskab hamrer i vejret efter købstilbud

ECB holder topmøde i Sintra: Hold øje med Draghi-tale tirsdag kl. 10