Marketingsselskab ansætter kun gråt guld
Foto: Colourbox
Hos telemarketingsvirksomheden KL Marketing forstår man at udnytte Danmarks grå guld. Her søger man udelukkende medarbejdere i segmentet 50+.

Virksomheden er i den forstand en af de få, der aktivt arbejder imod den kedelige udvikling, som demografien lige nu leder os imod.

De seneste tal fra Danmarks Statistik og fremskrivninger fra Dream viser nemlig, at halvdelen af danskerne om tre år vil stå uden for arbejdsstyrken.

Direktør i KL Marketing, Kim Høj Larsen, har imidlertid ikke indført politikken i sin virksomhed for at løse Danmarks demografikrise. Han har gjort det, fordi det virker.

"Med medarbejdere i den alder, har vi et meget bedre produkt at gå ud med til vores kunder. Vi bevæger os i den ende af telemarketingsskalaen, hvor det er nødt til at være rigtig dygtige og erfarne mennesker," siger han til borsen.dk og uddyber:

"Da vi fik de første ind i den aldersgruppe, var der en helt anden ro på, tingene blev afviklet stille og roligt, og der er den nødvendige grundighed og dybde i det, der foregår."

Men er det så ligeså effektivt?

"Det er det, fordi effektivitet som vi måler det sammen med vores kunder, ikke er hvor mange, du kan ringe til på en time, men hvor mange gode samtaler du har lavet, når timen er slut, og hvor få du har ødelagt, fordi det skulle gå for stærkt," fortæller han.

Arbejder udelukkende for kunderne

Kim Høj Larsen har svært ved at finde nogle ulemper ved ordningen. Virksomheden giver sine 9 medarbejdere funktionærkontrakter, som selvfølgelig koster en del mere end provisionsløn, som ellers er det karakteristiske for telemarketingsbranchen.

Det gør de for at undgå, at medarbejderne arbejder i egne interesser men sørger for udelukkende at fokusere på kundens.

Omsætning steget markant

Siden KL Marketing indførte politikken har virksomheden oplevet bedre omsætning, fortjeneste og meget bedre fastholdelse af kunder. I forhold til den andel af kunder, som selskabet har i over 6 måneder, så er andelen steget fra 35 pct. til 65.

I forhold til samme tidspunkt i 2008, som er det år, hvor KL Marketing har klaret sig bedst nogensinde, er omsætningen i 2010 15 pct. højere.

Direktøren fortæller, at man dog ikke fuldstændig kategorisk udelukker medarbejdere under 50 år.

"Den sidste meget kvalificerede 41-årige kvinde, der kom ind ad døren fik et job. Men vi starter søgeprocessen efter medarbejdere i segmentet 50+," slutter han.

Gå ikke glip af dagens vigtigste mail

Få et komprimeret overblik over hvad der er værd at vide. Hver morgen. Direkte i din mailboks. Du kan selv vælge om du vil læse eller lytte til Børsen Morgenbriefing. Meld dig til herunder.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Mærsks gamle smertensbarn atter i problemer: "Vi har lukket forretningen ned i en del lande"

Bjarke Ingels har tegnet et middagsstel med sine kumpaner, Jens Martin Skibsted og Lars Holme Larsen

Boligejernes nye superlån går i rekordkurs: "Det er en vild udvikling"

Søren Skou: Vi er meget tilfredse med udviklingen i storsats - det skal vise sit værd næste år

Redaktionens favoritter til Copenhagen Cooking

Sure investorer sagsøger Novo Nordisk for kursmanipulation - kræver 11,8 mia kr i erstatning

De store roséchampagners opgør

Aktieluk i USA: Flotte fredagsplusser - men endnu et ugeminus

Den nat det stak af for Normann Copenhagen