Økonomi Af
Det er nok de færreste, der nogen sinde har hørt om virksomheden Dtecnet, der har hjemme i København – »ind i gården og op på femte sal.«

Lad os derfor straks afsløre, at årets absolutte gazellevinder i såvel Region Hovedstaden som på landsplan da også arbejder bag kulisserne. Nemlig der, hvor man også finder de kriminelle typer, som virksomheden hjælper med at bekæmpe.

Vi er i cyberspace – ude på det frådende internet, hvor man finder musik- og filmpirater, terroristspirer – og mennesker med hang til børneporno.

Det er her, at Dtecnets ydelser kommer til deres ret – og det i en grad, så man over de seneste år har kunnet notere en vækst på ca. 2400 pct.

Der er næppe udsigt til, at verdens kriminelle elementer helt opgiver nettet. Og eftersom der hele tiden kommer nye netbaserede medier, der skal holdes øje med, såsom Twitter, Facebook og den slags, så er det ualmindelig svært at få øje på en grænse for potentialet i de ydelser, som Dtecnet leverer, mener adm. direktør Thomas Sehested.

»Vi synes kun lige, at vi har rørt ved toppen af isbjerget,« som han siger.

Han har været med, siden virksomheden startede i det små – stiftet i 2004 og fortsat ejet af en gruppe partnere i Johan Schlüter Advokatfirma.

Af samme grund hed virksomheden oprindelig JSA og måtte i øvrigt indkassere en del kritik.

Johan Schlüter har i mange år været involveret i diverse organer, der bekæmper piratvirksomhed inden for film- og musikverdenen. Nogle mente derfor, at der opstod en vis kasketforvirring, når han desuden var partner i et kommercielt softwareprojekt.

Også et af de første produkter gav anledning til nogen spanking i fagmedierne. Det gjaldt bl.a. et program, som f.eks. forældre kunne installere på familiens computer og dermed få et overblik over, hvor mange såkaldte mediefiler, der lå på den.

Ikke et politiværktøj

»Kritikken gik på, at man ikke kunne se, om filerne var lovlige eller ej. Men programmet skulle også bare hjælpe til at give et overblik og var ikke ment som et politiværktøj,« siger Thomas Sehested om det lille stykke software, der stadig findes på nettet og bl.a. bruges på uddannelsesinstitutioner.

Men i dag er det nu også kun en parentes i forhold til den aktivitet, der har sendt Dtecnet op i den absolutte gazelleelite.

»Vi er vokset på at holde øje med, hvad der sker på de store fildelingsnetværk,« siger Thomas Sehested.
Her kan det hurtigt blive teknisk, hvis man ikke lige er fortrolig med begreber som »torrents«, »peer-to-peer« og alt det andet, som er en torn i øjet på nogle af verdens største medieselskaber, som i dag er på kundelisten hos Dtecnet.

For film- og pladeselskaber handler det ikke så meget om at finde ud af, hvem der ulovligt henter deres film i piratkopier på nettet.

»Det handler mere om at finde ud af, hvordan f.eks. en film distribueres ulovligt på nettet.«

»Den viden kan et selskab bruge proaktivt og samtidig få en fornemmelse af sit tab,« siger Sehested.

Hos Dtecnet er man, som han siger, »fuldstændig ligeglad med, hvem der gør hvad. Vi ser udelukkende på, hvordan mediefiler flyder igennem nettet.«

Der findes selvfølgelig konkurrenter på markedet. Eksempelvis kan bl.a. allestedsnærværende Google levere forskellige former for statistikker på de data, man ligger inde med.

Når Dtecnet alligevel buldrer frem, skyldes det ifølge direktøren, at man her holder øje med præcis den type filer, som den enkelte kunde gerne vil følge på nettet.

Og det giver kunder – ikke mindst i USA, hvor Sehested til daglig sidder i Los Angeles og henter ca. 70 pct. af Dtecnets omsætning.

Kunderne

Ud over at hjælpe rettighedshavere, så arbejder Dtecnet også på et andet felt.

»Her er det mere det juridiske aspekt,« siger Sehested og nævner fra kundelisten bl.a. »nogle på regeringsniveau – især i USA«, hvilket rimeligvis kan oversættes til efterretningstjenester.

På det juridiske niveau stiller man i øvrigt også – og ofte gratis – sin software til rådighed for de dele af politiet, der bekæmper børneporno. Og så er »software« måske endda en lidt forkert betegnelse for Dtecnets slutprodukt.
Naturligvis er alt baseret på software, der automatiserer så mange processer som muligt.

»Men det, vi sælger til kunderne, er typisk »software as a service«, siger Thomas Sehested.

En kunde skal ikke selv rode med programmer, men bestiller så at sige en færdig rapport om et bestemt forhold.

»Vores strategiske salgsarbejde består nu i at sælge til nye kundegrupper, fordi flere og flere jo lægger digitale ting ud på nettet. Derfor begynder vi også at ansætte flere sælgere – både i Europa og i USA,« siger Thomas Sehested, der regner med, at vækstraten fra sidste også vil holde her i 2010.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Kapitalfond skyder millioner i hurtigtvoksende norsk frisørgigant: Direktør vil gøre frisørkæde til den største i Danmark

Dansk digital HR-platform rejser tocifret millionbeløb

Trumps Kina-tweets rykker markedet: "Man kan godt have ham mistænkt for at byde ind med positive ting, når markedet går lidt nedad"

BMW 3-serien overgår sig selv: Masser af power og 17 km/l i snit

It-ekspert om sexafpresning: Slet mail uden beviser

Britisk finansminister vil gå af i protest mod Boris Johnson

Sol, sand og en 1,5 billion dollar offshore økonomi: De Britiske Jomfruøer kæmper mod gennemsigtighed

Ugen der kommer: Mays afløser overtager Downing Street 10

S-regeringen vil give alle flygtninge gratis uddannelse